skildpadde
Fra : jim

Dato : 05-04-02 20:43

jeg har koebt mig en sumpskildpadde, skal der vaere pumpe til iltning af
vandet ( er det vigtigt )

Fra : Asle Bjerva

Dato : 05-04-02 21:34

"jim" <jimr@pc.dk> skrev i melding
> jeg har koebt mig en sumpskildpadde, skal der vaere pumpe til iltning af
> vandet ( er det vigtigt )

Nei.
De puster med lunger som oss mennesker, men de kan holde pusten lenger :)
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern spamfilter '9' for Epost)

Fra : Kasper

Dato : 07-04-02 16:16

Du vil have glæde af et STORT cirkulationsfilter, da sumpskilpadder er kødædere og sviner
enormt. Alternativet er ubærlige lugtgener eller daglige vandskift.

/K

Fra : Asle Bjerva

Dato : 07-04-02 16:51

"Kasper" <xkx@sol.dk> skrev i melding
> Du vil have glæde af et STORT cirkulationsfilter, da sumpskilpadder er
kødædere og sviner
> enormt. Alternativet er ubærlige lugtgener eller daglige vandskift.

Jeg har en rødøret terrapin, og den får da ikke sin mat i akvaterrariet, jeg
tar dyret ut og forer det i en egen boks. Det tok kun et par ganger så gikk
det opp for den lille hjernen at den hvite plastboksen = mat! Etter
foringen får hun bli i karet til hun har gjort fra seg (som regel en liten
halvtime).
Med dette og et mellomstort internt filter slipper jeg med vannbytte hver 14
dag, og lite eller ingen lukt.

Fra : Ivan Højlund

Dato : 08-04-02 22:36

Hej
Vandlevende skildpadder (og med tiden også langt de fleste ejere!!
kræver at der sker en vis vandbehandling og også gerne at akvaterrariet er
gennemtænkt FØR man køber dyrene.
De små "nuttede" skildpadder på en femmers størrelse stiller naturligvis
ikke samme krav hertil som sine større artsfæller, men terrapinerne vokser
relativt hurtigt med den korrekte pasning OG FODRING.
Mit akvaterrarie er i al beskedenhed rimeligt gennemtænkt og vandskift med
tre skildpadder á ca. 14 cm længde samt en del fisk sker kun ca. hver 4. -
6. måned og der er overhovedet ikke den mindste antydning af lugt herfra. Al
fodring m.v. sker i akvariet. Kort sagt passer det sig selv.
Slasker man blot hurtigt en skildpadde i et bart akvarie kun med vand går
der kun få dage før den første ubehagelige lugt kommer. -Og det er netop det
der desværre sker for alt for mange og derfor mange kører surt i vandlevende
krybdyr og padder. Tænker man sig om giver disse dyr dog efter min mening
mere glæde og faktisk endda mindre pasning end langt de fleste andre krybdyr
og padder.

Et enkelt lille bitte surt opstød kan jeg dog ikke holde tilbage, idet dette
spørgsmål indikerer at sprøgsmålsstilleren tilsyneladende overhovedet ikke
har sat sig blot en smule ind i det pågældende dyrs krav. Og i min
terminologi er det tæt op ad en dødssynd. I mange tilfælde går det ud over
de stakkels dyr som ofte lider en krank skæbne. Desværre koster dyrene alt
for lidt. Det ser nemlig ud til at der er en vis sammenhæng mellem prisen
for dyr og så de anstrengelser langt de fleste gør sig for at skabe gode
rammer for dyrene.

mvh Ivan

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-04-02 00:54

In article <L4os8.1290$7C2.11438@news.get2net.dk>,
Ivan Højlund <ahs.krybdyr@get2net.dk> wrote:

> [...]
> for dyr og så de anstrengelser langt de fleste gør sig for at skabe gode

Det har du vel nok evig ret i! Folk går så meget op i at dyrene
skal være billige, og rynker på næsen hvis en sælger/dyrehandler
har væsentlig højere priser end andre steder, nærmest som om det
bare var en ting de skulle købe.

Nå, det var nu alligevel godt at Jim spurgte, synes jeg. Vi skal
også passe på ikke at skræmme dem væk der trods alt spørger, i
stedet for bare at forblive i uvished.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jeppe Møller

Dato : 10-04-02 22:15

*CUT*
> Mit akvaterrarie er i al beskedenhed rimeligt gennemtænkt og vandskift med
> tre skildpadder á ca. 14 cm længde samt en del fisk
*CUT*

Hvilke fisk har du gående med skilpadderne?
Jeg havde indtryk af at de åd dem hvis de ellers kunne komme i nærheden af
dem...

/Jeppe

Fra : abar

Dato : 21-06-02 22:00

"Ivan Højlund" skrev d. 08-04-02 22:36 dette indlæg :
> [...]

prisen
> for dyr og så de anstrengelser langt de fleste gør sig for at skabe

Jeg ser du skriver at du ikke skifter vann så ofte og at du har fisker
sammen med skilpadden. Det jeg lurte på var om du kunne fortelle litt
mer om hvordan du har ordnet dette? Hva slags fisker, filtrering,
vannbehandling++.
Takk

Arild

http://www.kandu.dk/

Fra : Ricki

Dato : 18-07-02 18:13

Hej,
Hvad gør du for at undgå at skifte vandet så ofte?
Jeg har selv to rødørede terrapiner som sviner ganske meget.
De opholder sig i et 130 liter aquaterraie hvor der er ca. 25 cm. vand. I
bunden er der småsten ( læs ral ) fra strandbredden ( som jeg har renset
inden ilægning). I den ene 3. del har jeg stablet en bunke større sten med
een stor flad sten på toppen som de kan ligge under en lampe og slappe af
på. Skilpadderne er ca. 12-14 cm i længden, og de fodres med Vita Terra
"Turtle Pellets". Vandet renses af en Projekt 201 spandpumpe med en
kapacitet på 380 liter/ time ( jeg har muligvis ikke styr på denne pumpe )!
Kan du hjælpe?

Med venlig hilsen
Ricki
Webfabrikken

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-07-02 02:31

In article <3d36f6f9$0$56176$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Ricki <webfabrikken@NOSPAMpc.dk> wrote:
> [...]
> "Turtle Pellets". Vandet renses af en Projekt 201 spandpumpe med en
> kapacitet på 380 liter/ time ( jeg har muligvis ikke styr på denne pumpe )!

Hej Ricki

Siden Ivan ikke lige har svaret vil jeg da godt gi' et par råd.
Det lyder helt OK med vandstand og bundsten og pumpe og plads,
sådan generelt. OK, mere plads skader selvfølgelig aldrig, jo
mere plads der er, jo lettere er det at holde systemet stabilt.
Hvis du stadig har problemer med skidt og lugt kan det skyldes at
du simpelt hen fodrer for meget. Det er også godt at ha' mange
alger på glasset og på sten og trærødder og hvor de nu ellers kan
gro, de optager mange næringsstoffer fra vandet. I min
"terrapinbalje" ophober disse alger (mest brune penselalger) sig
i filteret, og kan renses ud derfra med jævne mellemrum, så man
får de ophobede næingsstoffer fjernet også. Jeg har også andemad
i akvariet, som til tider breder sig ret eksplosivt, det hjælper
også, men det skal tyndes ud en gang imellem. Alger og andemad
kræver selvfølgelig lys for at 'virke'. Småfisk har også en
gavnlig virkning ved at spise foderrester, har selv en del
guppyer og sværddragere gående, som yngler og passer sig selv. Og
så tror jeg også et godt tykt lag bundsten er godt, gerne 10cm
eller mere. Sådan har jeg kørt i mange år, helt uden at skifte
vand.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ricki

Dato : 21-07-02 08:30

Hej Ulrik

Tak for svaret. Jeg har siden fundet ud af at jeg havde fået pakket pumpen
forkert. Nu vil jeg lige se om det hjælper. Akvariet står desværre ikke så
der kommer meget lys til, så det med alger dur nok ikke. Hvad med deres
affald ( lorte ). Suger du dem op, eller lader du pumpen klare dette?. Jeg
prøver på forsøgsbasis at suge dem op nu, for at se om det skulle ha en
gavnlig virkning.

Hilsen Ricki

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-07-02 12:01

In article <3d3a62c8$0$80791$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> prøver på forsøgsbasis at suge dem op nu, for at se om det skulle ha en

Det var godt du fandt ud af det med pumpen, det er vigtigt der er
ordentligt 'gennemtræk' i den. Jeg fjerner ikke afføringen
manuelt, faktisk er det meget sjældent jeg overhovedet ser noget,
det klarer filteret helt selv. Men det vil da helt sikkert hjælpe
at fjerne det, hvis man har mulighed for det, især i et mindre
system der ikke er helt stabilt i sig selv.

Mit akvarie får heller ikke meget lys udefra da det står i
kælderen, men et 1 meters lysstofrør med en god reflektor er
faktisk nok til at holde gang i andemaden og algerne. Og du har
vel også en varmelampe til padderne, som evt. kunne lyse lidt ud
i vandet også?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ricki

Dato : 21-07-02 12:03

Webfabrikken
"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> faktisk nok til at holde gang i andemaden og algerne. Og du har
> vel også en varmelampe til padderne, som evt. kunne lyse lidt ud

Hvordan får man alger i vandet ( mystisk at spørge om, men jeg ved det
ikke )!

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-07-02 21:56

In article <3d3a949e$0$54748$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Ricki <webfabrikken@NOSPAMpc.dk> wrote:

> Hvordan får man alger i vandet ( mystisk at spørge om, men jeg ved det
> ikke )!

Haha, de skal nok komme af sig selv, bare der er noget lys! Hvis
der er meget lys kommer der nok mest grønne alger. Med tiden vil
der komme lange brune penselalger rundt omkring, også hvor der
ikke er helt så meget lys, og jeg tror det er dem der er gode til
at optage næringsstoffer.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk