Opmærksomhed søskende imellem
Fra : Iben Holst

Dato : 05-04-02 13:50

Hej .....

Der er godt nok nogle måneder endnu til min bror og svigerinde skal have
deres barn nr. 2. Men da jeg også selv er blevet gravid for 2. gang, meldte
der sig et spørgsmål ang. søskende i forbindelse med opmærksomhed.
Når man besøger hjemmet som har fået deres andet barn, hvordan er det så
bedst at reagere overfor den ældste ??
Skal hun have den første og det meste opmærksomhed eller skal det deles lige
fra start ??

Iben

Fra : Britta Larsen

Dato : 05-04-02 14:28

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedst at reagere overfor den ældste ??
> Skal hun have den første og det meste opmærksomhed eller skal det deles

Hej Iben :)

umidelbart vil jeg mene at det skal være ligeligt fordelt, for ellers komemr
den ælste nok bare til at føle sig over set.
Da jeg nu selv lige har fået mit andet barn, og har en på 11 mdr i forvejen,
glæder jeg mig også til at se min den ælstes reaktion på den lille ny.
Men husk der skal være plads til alle :)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 05-04-02 15:13

> [...]

> bedst at reagere overfor den ældste ??
> Skal hun have den første og det meste opmærksomhed eller skal det deles

Hej Iben !

Jeg ville helt klart give den største mest opmærksomhed de første mange
besøg. Den lille nyfødte er så lille, at han/hun slet ikke har nogen ide om,
hvad den "mister" af opmærksomhed, mens den store netop vil være opmærksom
på sådanne ting.

Der er selvfølgelig forskel på hvor stor, den store er, når den nyfødte
kommer. Hos os var storesøster et år og fem måneder, da lillesøster kom til
verdenen. Når vores venner og familie kom på besøg og have barselsgaver med
til den lille, havde de også en lille ting med til storesøster. Det var også
storesøster, der blev sagt først goddag til, og det var hende, der ligesom
fik lov til at vise sin nye lillesøster frem. Sådan fungerede det godt hos
os, men der er jo nok mange ting, der spiller ind. Både den stores alder men
også den stores interesse generelt i den lille ny.

Min holdning er bare generelt, at så længe vi snakker om de første besøg,
hvor den lille er under ½ år, så opfatter den lille jo ikke, hvordan
opmærksomheden er fordelt, og om der "går noget fra den". Det regulerer sig
helt naturligt hen ad vejen, når det bliver mere normalt for den store at
være storesøster/storebror, så finder han/hun det også helt naturligt, at
opmærksomheden efterhånden bliver ligeligt fordelt.

Held og lykke

Mange hilsner Dorthe

Fra : Iben Holst

Dato : 05-04-02 15:32

> Der er selvfølgelig forskel på hvor stor, den store er, når den nyfødte
> kommer.

Hos min bror er den ældste lige knap 2 når den lille nye kommer til verdenen
og for vores eget vedkommende er den ældste godt 3 måneder fra at fylde 4 år

Jeg kan godt lide ideen om at der er små gaver med til den ældste også og at
det er ham/hende der siges goddag til allerførst!!

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-04-02 15:44

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message

> [...]
at
> det er ham/hende der siges goddag til allerførst!!

jeg vil lige sige at jeg synes smadder godt om ideen med at storebror/søster
får lov at vise babyen frem....... det giver dem en fornemmelse af at være
en stor del af den nye babys liv..... feks bede gæsterne på forhånd henvende
sig til storebror/søster og spørge om de ikke må se babyen....

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Iben Holst

Dato : 05-04-02 15:27

> umidelbart vil jeg mene at det skal være ligeligt fordelt, for ellers
komemr
> den ælste nok bare til at føle sig over set.

Det jeg mente var om den store på længere sigt vil blive påvirket forkert
ved at få MERE opmærksomhed end den lille ?? For jeg vil til enhver tid selv
mene, at den lille i al fald ikke skal have mere end den store !

Iben

Fra : cloe

Dato : 05-04-02 17:31

> [...]
selv
> mene, at den lille i al fald ikke skal have mere end den store !

Det tror jeg også lidt du har ret i Iben, for det har jeg oplevet med vores
den ældste verses den yngste, det har ikke hjulpet et dyt det med at give
den store mere opmærksomhed, ej heller lige meget opmærksomhed. Jeg ved ikke
helt hvad det skal til, vores den store føler sig overset altid trods det vi
altid fra første stund har forsøgt undgå den slags problemer. I nogen
tilfælde tror jeg det kan ligge lidt i generne hvordan børn tackler den
slags i det hele taget.

Fra : Anja

Dato : 05-04-02 21:41

Hej

Vi sørgede for at vores den store (8½) fik meget opmærksomhed til at begynde
med. Jeg ville hellere have gaver til den store end den lille for han
fattede godt alt det hullumhej der var om den lille.
Efter den første spænding havde lagt sig og vi alle havde fundet en ny rytme
har det ikke haft stor betydning om der var en gave til den lille. Der er
forskel på børn og forskellige behov. I dag er den store meget glad og stolt
over at være storebror.
Jeg gik så langt, at når han spurgte hvem jeg bedst kunne lide sagde jeg at
jeg bedst kunne lide ham men at jeg med tiden ville kunne lide dem lige
meget, vi skulle bare lige lære lille bror at kende. I dag er det en meget
stolt store bror som viser lille bror frem.

Anja

Fra : vagn torup

Dato : 05-04-02 15:12

Hej Iben
Hvis det er de første besøg efter nr. 2 er født, så lad i hvert fald være
med at komme med kommentarer som "Er du ikke glad for din lillesøster/bror?"
og den slags. Det bliver de fleste børn møgirriterede over. Det er som om
venner og familie nu kun ser dem som storebror eller storesøster og ikke som
det individ de var før den lille kom til.
Jeg har altid bedt folk om ikke at nævne den lille, medmindre den/de store
selv tog emnet op. Den lille er jo fløjtende ligeglad med hvor mange der
kommer hen og glor denne ned i hovedet men det er den store sjældent.
MVH Rikke
Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cad9def$0$78770$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...