tar/gzip ???
Fra : ivan olsen

Dato : 05-04-02 12:01

-- hej !
jeg er totalt newbie i tar/gzip.
er der en manual eller hvad til download et eller andet sted på nettet ???
lad nu være med linuxbøgerne dk.
jeg har ikke fattet en brik af hvad de skriver ang. emnet
jeg har prøvet de forsk. hæfter man kan købe i boghandelden, men der
beskrives intet så alm. newbies fatter det, der er jo bare et eksempel.

mand ....
det er trættende at downloade et program, og så kan man ikke få det til at
virke.
jeg bruger Krusader til at pakke ud til et directory, men her dør jeg så,
og kan ikke komme videre.

Mvh.
Ivan Olsen !

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-04-02 12:33

On Fri, 05 Apr 2002 13:01:22 +0200
ivan olsen <ivanolsen@worldonline.dk> wrote:

> -- hej !
> jeg er totalt newbie i tar/gzip.
> er der en manual eller hvad til download et eller andet sted på nettet
Well... Hvor meget er der at vide?

Jeg bruger som regl kun:

tar zxvf <fil.tar.gz>

Den kommando pakker fil.tar.gz ud

og derudover bruger jeg:

tar zcvf <nyfil.tar.gz> <biblotek/fil>

Her pakker jeg bibloteket/filen sammen i nyfil.tar.gz

Det er sådan set hvad du får brug for..

/Bo

Fra : Danni Finne

Dato : 05-04-02 13:00

Fri, 5 Apr 2002 13:33:27 +0200, Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> skrev:

> tar zxvf <fil.tar.gz>
> Den kommando pakker fil.tar.gz ud
> tar zcvf <nyfil.tar.gz> <biblotek/fil>
> Her pakker jeg bibloteket/filen sammen i nyfil.tar.gz
> Det er sådan set hvad du får brug for..

Der er lige en ekstra som jeg bruger ind i mellem:

tar ztvf fil.tar.gz

Denne kommando viser hvad der er inde i en tarball.

--
Danni

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-04-02 20:49

ivan olsen wrote in <nufr8.8115$567.466382@news000.worldonline.dk>:
> er der en manual eller hvad til download et eller andet sted på nettet ???

Det skulle du gerne have i systemet.
Prøv at skrive "man tar" eller "man gzip" i et prompt.

> lad nu være med linuxbøgerne dk.

Den kender jeg ikke.

> jeg har ikke fattet en brik af hvad de skriver ang. emnet

Hvis du allerede har fundet noget om emnet, er det en dårlig ide at spørge
helt grundlæggende. Det ender ofte med, at en eller anden skrive en
forklaring, som du får lige så lidt ud af.

Hvis du har en forklaring, som du ikke forstår, så fortæl hellere hvad det
er, du ikke forstår.

> jeg har prøvet de forsk. hæfter man kan købe i boghandelden, men der
> beskrives intet så alm. newbies fatter det, der er jo bare et eksempel.

Nå? Mit indtryk er nu, at det netop er newbies det er skrevet til..

> det er trættende at downloade et program, og så kan man ikke få det til at
> virke.

Hvis det er et specifikt program, så vil det være nemmere at hjælpe, hvis
du fortæller hvilket program, og hvad problemet er.

> jeg bruger Krusader til at pakke ud til et directory, men her dør jeg så,
> og kan ikke komme videre.

Jeg kender ikke Krusader, men hvis du har fået pakket ud, er dit tar/gzip
problem så ikke løst?

--
Mvh.

Niels Andersen