Skærme
Fijala 3554
Valg af 17" tommer fladskærm
Fra : rondo

Dato : 04-04-02 18:13

Efter kyndig vejledning i gruppen fra specielt Chuke Mimergolf og Karsten
Feddersen (mange tak til jer begge), har jeg nu fået kogt antallet af mulige
nye skærme ned til to. Den første er en Samsung SyncMaster 171P
(http://www.samsungelectronics.com/monitor/151p.html), og den anden er en
Samsung SyncMaster 171B
(http://www.samsungmonitor.com/html/products/171b.htm). Jeg kan finde 171P
til 8699,- kr. i Multimedia World på nettet og 171B til 7527,- kr. samme
sted.
Hvis mit behov er en skærm, som primært vil blive brugt i almindelig 2D
sammenhæng, men som også vil blive brugt til et solidt 3D skydespil en gang
imellem, hvad vil de forskellige læsere af gruppen så anbefale?
Til sidst tager jeg også gerne imod gode råd, hvis noge kan finde skærmene
billigere et andet sted.

På forhånd tak til alle for hælpen.

rondo
_____________________
I'm the captain on this ship.......
and I have my wifes permission to say so

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-04-02 06:30

Hej

rondo wrote:

> [...]
> til 8699,- kr. i Multimedia World på nettet og 171B til 7527,- kr. samme

Det kunne tyde på at de bruger samme displaytype så derfor kan B'eren
dække dit behov ligeså godt som P'eren.

Jeg har ikke kunnet se som P'eren har DVI indgang - det kunne måske være
rart at have det på plads til dit næste grafikkort - så er du helt ud
over de tåbelige frem og tilbage konverteringer af det analoge signal.

Der kan måske også være forskel i garantien på de to med hensyn til døde
pixels mm.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : rondo

Dato : 05-04-02 06:47

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> pixels mm.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Hvad er en DVI indgang? Jeg overvejer i samme moment at investere i et ATI
Radeon 8500 grafikkort, bør det have nogen indflydelse på mit valg af skærm?
Altså vil en af skærmene bedre kunne præsentere grafikkortets ydelse end den
anden?

rondo
_____________________

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-04-02 08:25

"rondo" <rondo@post.cybercity.dk> skrev

> [...]
skærm?
> Altså vil en af skærmene bedre kunne præsentere grafikkortets ydelse

DVI = Optimal billedkvalitet

En DVI indgang er en digital videioindgang (ved faktisk ikke hvad
forkortelsen står for, men digital er den i hvert fald), som i modsætning
af en traditionel VGA indgang er fuldstændig tabsfri hvad angår signalet.
Hvis grafikkortet har DVI udgang overføres signalet digitalt til skærmen.
Med en traditionel VGA udgang, konverterer grafikkortet signalet til
analogt, og skærmen konverterer så signalet tilbage til digitalt - dette
med signaltab til følge.

ATI 8500 leveres også i modeller med DVI-udgang. Vælger du en skærm med
DVI indgang, vil det være noget nær det samme som at skyde sig selv i
foden, at vælge et grafikkort uden. Og vice versa.

mvh
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-04-02 09:40

Hej

> [...]
> Altså vil en af skærmene bedre kunne præsentere grafikkortets ydelse end den

Peter har allerede forklaret lidt og her kommer resten:

DVI = Digital Video Input

Ved analoge signaler (de kendte skærmstik) sker følgende:
Skærmkort laver billedet digitalt.
MDAC'n på skærmkortet laver det digitale billede om til et analogt
signal og sender det ud.
Skærmen opfatter det analoge signal og konverter til digitalt billede
Skærmen viser billedet.

Ved digital overførsel sker følgende:
Skærmkort laver digitalt billede.
Skærmkort sender digitalt signal.
Skærm opfatter digitalt signal.
Skærm viser billede.

Alene ud fra beskrivelsen kan de fleste sige sig selv hvilket der er
bedst og siden du alligevel overvejer et nyt grafikkort bør du helt
klart og uden tøven gå efter DVI. Så hvis dine skærmønsker ikke har DVI
så gå efter nogle andre.

Jeg kan lige oplyse, at hvis du kører med det gamle analoge signal så
skal grafikkortet sende et meget rent signal og skærmen skal være god
til at afkode det analoge signal. Selv er jeg så heldig at selvom jeg
kører analogt på min ADI S710 (den kan ikke andet) så har den faktisk et
bedre billede end min skærm på min notebook som er digital styret.

DVI er vejen frem hvis du har muligheden.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk (also in english - auch in deutsch)

Fra : rondo

Dato : 05-04-02 22:08

> [...]
>
> DVI er vejen frem hvis du har muligheden.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Jamen så ved jeg jo godt hvad jeg skal gå efter, jeg har bare lige et enkelt
spørgsmål mere. Skal der så et specielt kabel til DVI, og hvis ja så følger
dette vel med skærmen?

rondo
_____________________

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-04-02 01:22

"rondo" <rondo@post.cybercity.dk> skrev i

> [...]
enkelt
> spørgsmål mere. Skal der så et specielt kabel til DVI, og hvis ja så

Ja, kablet skal være specielt beregnet til DVI. Om det følger med
skærmen, kan du ikke være 100% sikker på. De fleste har både analog og
DVI indgang, og nogle producenter vælger så kun at levere VGA-kablet med.
For Samsung-skærme, ser det dog ud til at være generelt, at begge typer
kabler følger med.

Se fx http://www.samsungmonitor.com/html/products/pdf/180t.pdf under
"Included items". Øverst i på side 2 i dokumentet kan du i øvrigt også
se, hvordan et DVI-stik ser ud.

mvh
Peter

Fra : Lars

Dato : 07-04-02 12:01

On Fri, 05 Apr 2002 07:29:47 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Det kunne tyde på at de bruger samme displaytype så derfor kan B'eren
>dække dit behov ligeså godt som P'eren.

Hvorfor mener du det er samme displaytype?

>Jeg har ikke kunnet se som P'eren har DVI indgang - det kunne måske være
>rart at have det på plads til dit næste grafikkort - så er du helt ud
>over de tåbelige frem og tilbage konverteringer af det analoge signal.

Det har den, der er både gammeldags analog og DVI.

>Der kan måske også være forskel i garantien på de to med hensyn til døde
>pixels mm.

Tja... Jeg har overhovedet ikke kunnet finde noget info hos
Samsung om hvad deres politik er på dette område.

vh
--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-04-02 12:07

Hej

Lars wrote:

> Hvorfor mener du det er samme displaytype?

De har samme tekniske specs - lidt afhængig af hvor man kigger hos Samsung.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk