Erfaringer med lange kabler
Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 03-04-02 15:35

Hej

Jeg overvejer at købe et sæt 10m kabler til min skærm, min USB mus og mit
PS2 tastatur så jeg kan tage skærm, mus og keyboard med ud på vores terasse
og nyde det gode forårsvejr men jeg slider. Det bliver en fattigmands bærbar
(omkring 400 kr + porto

Er der nogen, der har erfaring med brug af så lange kabler? Det er ikke så
vigtigt, om reaktiontiden på musen bliver lidt længere eller lignende, da
jeg ikke skal spille. Men fungerer det overhovedet med mus og keyboard, og
er der nogen, der kan give en (subjektiv) vurdering af hvor meget et 10m
velafskærmet skærmkabel forringer billedkvaliteten på en almindelig analog
monitor, hvis man lader være med at vikle kablet rundt om sendemaster og
lignende?

På forhånd tak for hjælpen,
Stig

Fra : Brian Pedersen

Dato : 03-04-02 15:37

umidlbart vil jeg ikke tro det er noget problem med mus og tastatur,, men
jeg er lidt i tvivl ,med skærmen, men tror det ikke,.. men hvis du køber en
god kvalitet at kabler,, (nok ikke lige t-hansen) så tror jeg ikke der er
noget ivejen for at prøve,,

Mvh Brian

"Stig Kildegård Andersen" <stig@dontfrigginspamme.tk.k-net.dk> wrote in
message news:a8f3tk$kni$1@eising.k-net.dk...

Fra : Martin K

Dato : 03-04-02 16:13

Brian Pedersen wrote:
> [...]
> du køber en god kvalitet at kabler,, (nok ikke lige t-hansen) så tror
> jeg ikke der er noget ivejen for at prøve,,

Jeg ville ikke gøre det (med skærmen)... har prøvet en enkelt gang med 15 m
kabler. Billedekvaliteten blev så ringe, at det ikke var til at holde ud at
se på. Spar pengene! Mus og keyboard burde ikke give problemer...
--
Martin K

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 03-04-02 16:37

> [...]
at
> se på. Spar pengene! Mus og keyboard burde ikke give problemer...

Hvis jeg kun køber kabler til mus og keyboard, så er jeg jo ikke rigtigt så
meget nærmere målet

Var det et dobbeltafskærmet kabel du brugte?
Hvilken opløsning prøvede du at bruge?

MVH Stig

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-04-02 18:56

"Stig Kildegård Andersen" <stig@dontfrigginspamme.tk.k-net.dk> wrote in
message news:a8f7i8$mul$1@eising.k-net.dk...

> Var det et dobbeltafskærmet kabel du brugte?
> Hvilken opløsning prøvede du at bruge?

Måske, hvis skæmen har BNC indgange, så kan det måske gøres ganske godt?

Fra : Martin K

Dato : 03-04-02 19:51

> Hvis jeg kun køber kabler til mus og keyboard, så er jeg jo ikke
> rigtigt så meget nærmere målet
Nææ.. det kan vel egentlig ikke sige...

> Var det et dobbeltafskærmet kabel du brugte?
Det er jeg sq ikke helt sikker på... hvad er forskellen egentlig?

> Hvilken opløsning prøvede du at bruge?
1280 x 1024

--
Martin K

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-04-02 19:58

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> wrote in message

> Det er jeg sq ikke helt sikker på... hvad er forskellen egentlig?

Jo bedre et kabel er skærmet, jo mindre følsomt er det for udefrakommende
støj. Så dermed må man antage at billedkvaliteten er højere, med bedre
skærmede kabler...

Her kunne jeg fx tænkte på BNC, måske er det løsningen, da alle farverne er
skærmen for sig selv. Hvorimod alm skærmkabel, hvor lederne ikke er skærmen,
hver for sig... Måske det er derfor det gir dårligt billede, da signalerne
går ind og forstyrrer hinanden. JEg tror ikke den elektriske modstand, eller
Inpedanz (ohm) har det store at sige.

Fra : Martin K

Dato : 03-04-02 20:07

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> dårligt billede, da signalerne går ind og forstyrrer hinanden. JEg
> tror ikke den elektriske modstand, eller Inpedanz (ohm) har det store

Mon ikke hele problemet kunne løses med en eller anden form for
repeat'er...? Fås det overhovedet til skærmkabler?

--
Martin K

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-04-02 08:51

On Wed, 3 Apr 2002 21:06:49 +0200, "Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> wrote:

>Mon ikke hele problemet kunne løses med en eller anden form for
>repeat'er...? Fås det overhovedet til skærmkabler?

Ja.

Bl.a. Aten ( www.aten.com.tw ) laver VGA extendere, f.eks. VE-120 & CE-220.
Kan benyttes op til 150 mtr. ved brug af STP ( netværk ) kabel.

Der findes også extendere ( CE-120 ) til brug med alm. VGA kabel.

Mvh,

Kim Jensen
Hammargren Data
www.hd.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-02 16:29

"Kim Jensen" <kj@hd.dk> wrote in message

> [...]
> Kan benyttes op til 150 mtr. ved brug af STP ( netværk ) kabel.
>
> Der findes også extendere ( CE-120 ) til brug med alm. VGA kabel.

Hmm ja

http://www.aten-usa.com/products/product.php?ITEM=VE120

Ser spændende ud.

Op til 1600*1200 i en afstand af 100m

Det står ikke noget om STP, det behøver ikke være skærmet.

Men så er det nok lige hvordan billedkvaliteten bliver...?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-04-02 16:30

> http://www.aten-usa.com/products/product.php?ITEM=VE120
>
> Ser spændende ud.

Men det gør prisen ikke..

Ca. 2500-3000 kroner

Fra : Kim Thomsen

Dato : 03-04-02 20:03

> [...]
> monitor, hvis man lader være med at vikle kablet rundt om sendemaster og

Jeg bor på kollegie, og her er relativt mange der har flyttet pc'en ind i et
skab bl.a. vha. af et 10m forlængerkabel til skærmen. Jeg har ikke selv set
kvaliteten, men dem jeg kender der har set det siger de ikke kan se forskel.
En af dem der har gjort det har en 21 tommer monitor der kører høj
opløsning. Jeg har selv købt kabler for at kunne lave samme trick, men har
ikke afprøvet dem endnu. Det vil jeg gøre en af de næste dage. Jeg vil poste
resultatet her. Ham jeg købte kablerne af sagde det havde virket
upåklageligt for ham, så jeg kan ikke se der skulle være ploblemer i at gøre
det. Kablerne skal bare være af god kvalitet.

Mvh Kim Thomsen

Fra : Kim Thomsen

Dato : 04-04-02 11:25

Som lovet har jeg afprøvet mine kabler. Jeg kan ikke se forskel på om
signalet går gennem det 10m lange kabel eller direkte til skærm. Det er ved
1600x1200@85Hz. (Geforrce2MX og Sony Multiscan G200)
Før folk fraråder at bruge forlængerkabler synes jeg de skal se det på en pc
der rent faktisk har det. Måske var det ikke muligt at gøre tidligere, men
kablerne er åbenbart blevet bedre

Mvh Kim Thomsen

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 04-04-02 16:40

"Kim Thomsen" <no@thanks.com> wrote in message
> [...]
pc
> der rent faktisk har det. Måske var det ikke muligt at gøre tidligere, men

Hej Kim

Det lyder fornemt. Er du villig til at fortælle hvad mærke kabel det er, du
har købt, og hvor det kan købes?

På forhånd tak for hjælpen,
Stig

Fra : Kim Thomsen

Dato : 04-04-02 22:46

"Stig Kildegård Andersen" <stig@dontfrigginspamme.tk.k-net.dk> wrote in
message news:a8hs3i$n21$1@eising.k-net.dk...
> [...]
> pc

> Hej Kim
>
> Det lyder fornemt. Er du villig til at fortælle hvad mærke kabel det er,

Jeg købte kablet af en, der ikke skulle bruge det mere (han havde købt
bærbar). Jeg kan godt skrive alt det der står på kablet, hvis nogen kan
blive klog på det (jeg kan ihvertfald ikke).

Mvh Kim

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 08-04-02 17:11

> [...]
> monitor, hvis man lader være med at vikle kablet rundt om sendemaster og

Hej igen

Hvis der er nogen, der overvejer at gøre det samme, så kan jeg kun anbefale
det. Jeg kan hverken se eller mærke forskel, selvom USB-mus, ps2-keyboard og
en 19" monitor (1280x1024@85Hz) er forlænget med 10 meter kabel.

MVH Stig