Kylix ("Delphi til Linux")
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 31-01-01 15:11

Har I set prisen på Kylix? Jeg må indrømme, jeg var lidt interesseret i
produktet, men altså.... 8000 kr. for den billigste version?!....
Prisen er sikkert berettiget, men det er alligevel ret meget at betale,
hvis man er vant til gratis open source-programmer. Gad vide, hvor stor
success Kylix vil få set i lyset af dét?

Kylix skulle være ude om nogle dage.
http://shop.borland.com/Category/0,1257,3-15-1080,00.html

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-01 16:50

Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
> hvis man er vant til gratis open source-programmer. Gad vide, hvor stor
> success Kylix vil få set i lyset af dét?

Målgruppen er formentlig Borland brugere. De er da vant til at betale?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 31-01-01 20:38

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Målgruppen er formentlig Borland brugere. De er da vant til at betale?

Øh, ja typisk 1000 til 1500 kr for en standard version. Jeg ved ikke
med dig, men hvis jeg gerne vil prøve noget software til 1000 - 1500
kr, skal jeg ikke argumentere for det. Det er nok at der er en chance
for at det kan bruges til noget. Når vi er oppe i 8000 kr skal der
helst nogen argumenter på bordet.

Fra : Tommy

Dato : 31-01-01 22:13

Per Abrahamsen wrote:

> [...]
> kr, skal jeg ikke argumentere for det. Det er nok at der er en chance
> for at det kan bruges til noget. Når vi er oppe i 8000 kr skal der

Den fåes også i en open-source udgave til 99$ eller gratis hvis man selv
downloader den, med denne version kan der kun udvikles open-source
programmer.

Hilsen http://coolscreen.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-01 22:17

Tommy <webmaster@coolscreen.dk> writes:

> Den fåes også i en open-source udgave til 99$ eller gratis hvis man selv
> downloader den, med denne version kan der kun udvikles open-source
> programmer.

Så er det vist næppe open source (Discrimination against field of
endeavour) ifølge definitionen.

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 31-01-01 22:52

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Så er det vist næppe open source (Discrimination against field of
> endeavour) ifølge definitionen.

Nix. Restriktioner af den type findes fx. i GPL hvis den anvendes til
softwarebiblioteker. Det er derfor at LGPL eksisterer.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-01 23:06

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Nix. Restriktioner af den type findes fx. i GPL hvis den anvendes til
> softwarebiblioteker.

Det komemr an på hvad vi taler om, kode kylix genererer (som
oversætter) eller kylixkode der bliver linket ind i programmer. I det
første tilfælde ville GPL ikke opføre sig viralt da der ikke er noget
sammenfald af kode.

Du kan godt lave closed source produkter med gcc sålænge du ikke
linker til andre GPL'ede biblioteker, men så er det stadigvæk ikke
gcc's licens der skaber problemer.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 31-01-01 23:44

> [...]

> Du kan godt lave closed source produkter med gcc sålænge du ikke
> linker til andre GPL'ede biblioteker, men så er det stadigvæk ikke

Det var også det jeg prøvede at sige... (men så blev jeg distraheret
da fruens disk begyndte at lave underlige lyde!)

Jeg ville gætte på at Kylix kommer med et ret omfattende sæt af
run-time biblioteker, uden hvilke man ikke kommer ret langt.

Men altså: GPL har netop den omtalte egenskab, hvis den er lagt på
biblioteker man linker op imod, og den plejer man da vist at henregne
til OpenSource licenserne.

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-02-01 22:01

On 31 Jan 2001 23:06:03 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

> [...]
>oversætter) eller kylixkode der bliver linket ind i programmer. I det
>første tilfælde ville GPL ikke opføre sig viralt da der ikke er noget

CLX hvilket er den kode der bliver puttet ind i programmerne er under
GPL.

Ifølge Borland kan man lave GPL programmer selv om man benytter alle
muligheder i Kylix.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-01 08:47

Per Abrahamsen wrote:

> [...]
> kr, skal jeg ikke argumentere for det. Det er nok at der er en chance
> for at det kan bruges til noget. Når vi er oppe i 8000 kr skal der

Fra Borlands pressemeddelelse:

Pricing and Availability
Kylix is available in three versions: Server Developer for
professional and corporate Apache Web developers for $1999, Desktop
Developer for professional application developers or $999, and Open
Edition for open source and free software (GPL) developers will be
available for free download or for purchase at $99 (with hardcopy
documentation and CD). Kylix Server Developer and Kylix Desktop
Developer will be generally available before the
end of the first quarter 2001. Kylix Open Edition will be available
by mid-2001.

Det ser for mig ud som den model der også er brugt til fx JBuilder,
nemlig at den gratis udgave kan de basale ting, men hvis du vil lave
avanceret web/databaseudvikling kan du ikke klare dig uden den dyre
udgave.

Af samme grund afinstallerede jeg JBuilder 4 igen - jeg skulle bruge
servlets og det var ikke i gratisudgaven.

Men det bliver spændende at se om alle Borland Pascal/Dephi
programmørene hopper over på Linux nu.

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-01 22:22

> Målgruppen er formentlig Borland brugere. De er da vant til at betale?

Personligt er jeg ligeglad med selve produktet Kylix, det fede er at
at ting bliver porteret til Linux. Det der så kan give bagslag er hvis
det bliver en dunrende fiasko. Uanset hvad den egentlige grund er vil
det blive taget som et tegn på at Linux ikke er en platfor det er værd
at udvikle den slags til. (Selv hvis den egentlige grund er at Borland
(eller hvad de nu hedder i morgen) er dårlige til at markedsføre deres
produkt)