chkconfig??
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-04-02 19:53

Hejsa NG,

Jeg har tidligere fået et par script, samt instruktioner i opsætning (se
evt. tråd: "stofa-opkopling på linux" d. 20-02-2002 kl. 15:43).

Mit problem er, at "chkconfig" bare giver "command not found". Jeg ved ikke
hvad kommandoen gør, eller om den hedder noget andet på mit system. Kan I
hjælpe?

Debian Woody (kun base-installation)

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : enrique

Dato : 02-04-02 20:03

Yello

On Tue, 02 Apr 2002 20:52:50 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
>
> Mit problem er, at "chkconfig" bare giver "command not found". Jeg ved
> ikke hvad kommandoen gør, eller om den hedder noget andet på mit system.

Du kan selv lave symlinks fra /etc/init.d/dit_script til
/etc/rcX.d/SYYdit_script

Hvor X er din runlevel og YY er et tal, så man kan bestemme hvilke
service skal starte først.

Du kan også lave et symlink til /etc/rcX.d/KYYdit_script som sørger for
at lukke service ned.

Hyggz

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-04-02 20:01

Tonni Aagesen wrote:

> Jeg har tidligere fået et par script, samt instruktioner i opsætning (se
> evt. tråd: "stofa-opkopling på linux" d. 20-02-2002 kl. 15:43).

Det var mig, du fik dem af.

> Mit problem er, at "chkconfig" bare giver "command not found". Jeg ved
> ikke hvad kommandoen gør, eller om den hedder noget andet på mit system.
> Kan I hjælpe?

chkconfig bruger du dels til at indsætte eller fjerne opstartsscripts og
dels til at liste de scripts, der allerede er med i opstarten.

Alle scripts ligger i kataloget /etc/init.d . Der er f.eks scriptet
'keytable', der sætter dit keyboard, 'network' der sørger for at starte
netværket osv. Der ligger også en masse scripts, du ikke har brug for.

De scripts som du har brug for, og som faktisk køres ved opstart ligger
som symbolske links fra katalogerne /etc/rc?.d ('?' = 1,2,3,4,5 eller 6)
til scriptsene i kataloget /etc/init.d .

Det 'chkconfig --add' gør, er at skabe en af disse symbolske links.
Tilsvarende fjerner 'chkconfig --del' en link, så programmet ikke
længere medtages under opstart. 'chkconfig --list' giver dig en over-
sigt over, hvilke scripts, der er med i opstarten.

For så _endelig_ at svare på dit spørgsmål , så skal du være root
for at kunne køre chkconfig.

-Claus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-04-02 20:11

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> Det var mig, du fik dem af.

Jeps, tak

> chkconfig bruger du dels til at indsætte eller fjerne...
[klip]

Takker for den grundige forklaring

> For så _endelig_ at svare på dit spørgsmål , så skal du være root
> for at kunne køre chkconfig.

Jeg er logget på som root... Andre idéer?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : enrique

Dato : 02-04-02 20:13

Yello

On Tue, 02 Apr 2002 21:10:36 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Jeg er logget på som root... Andre idéer?

er chkconfig installert i debian??

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-04-02 20:16

enrique wrote:

> er chkconfig installert i debian??

UPS. Hvis Tonni kører debian kommer han nok ikke så langt med mine
scripts. De er beregnet på RedHat. Og han kan også godt glemme det
meste af min forklaring også.

Undskyld forstyrrelsen

-Claus

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-04-02 12:22

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> [...]
> længere medtages under opstart. 'chkconfig --list' giver dig en over-
> sigt over, hvilke scripts, der er med i opstarten.

Det lyder som om du på en Debian vil have fat i programmet update-rc.d

Den mest almindelige anvendelse af det er:
   update-rc.d scriptnavn defaults

men læs manualside og se om det ikke er det du har brug for.

--
Kim Hansen

Fra : Claus Albøge

Dato : 02-04-02 20:33

> [...]

> Mit problem er, at "chkconfig" bare giver "command not found". Jeg ved
> ikke hvad kommandoen gør, eller om den hedder noget andet på mit

man update-rc.d

/Claus A