tilføje computer til netværk
Fra : enrique

Dato : 02-04-02 19:24

Yello

Jeg sidder på et netværk hvor maskinerne får deres ip fra en dhcp server.
Nu er det sådan at adgangen er begrænset til registrede netkort, og jeg
har en bærbar som jeg gerne vil kopier nogle filer til/fra. Kan jeg give
den bærbare en statisk ip og så tilgå den via den? Hvordan sikre jeg mig
at ip ikke findes i forvejen? Er der en letter måde?

Kan man evt. lave nogle triks med Linux, som jeg køre på min desktop, på
den bærbare køre jeg MacOS9, indtil jeg får linux op at køre, hvilke jeg
mangler nogle filer til, som ligger på min desktop :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 03-04-02 04:07

"enrique" <Look@MySignature.txt> wrote in message
> [...]
> den bærbare en statisk ip og så tilgå den via den? Hvordan sikre jeg mig
> at ip ikke findes i forvejen? Er der en letter måde?

Hvis adgangsbegrænsningen ligger på switchen er det MAC-adressen på
netkortet der er afgørende.. Så klarer du den ikke med IP.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-04-02 07:26

On Tue, 02 Apr 2002 20:23:42 +0200, enrique
<Look@MySignature.txt> wrote:

> [...]
> den bærbare en statisk ip og så tilgå den via den? Hvordan sikre jeg mig
> at ip ikke findes i forvejen? Er der en letter måde?

Der er temmelig sikkert en grund til, at det er lavet på den
måde, så at forsøge at omgå det er lidt dumt. Det rigtige måde er
at kontakte administratoren af nettet og forklare ham problemet.
Så kan den bærbare såmænd nok også blive registreret.

Alternativt kan du jo tage et krydset kabel og sætte direkte
mellem de to maskiner, og så forbinde desktop'en til nettet igen,
når du er færdig med at kopiere.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : enrique

Dato : 03-04-02 10:13

Yello

On Wed, 03 Apr 2002 08:26:23 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]

> forsøge at omgå det er lidt dumt. Det rigtige måde er at kontakte
> administratoren af nettet og forklare ham problemet. Så kan den bærbare

Nemmelig, at folk ikke bare kan sætte en maskine til nettet :) men nu vil
jeg gerne bare have kontakt mellem min desktop og bærbare, uden at
bærbaren har kontakt til resten af nettet.

> Alternativt kan du jo tage et krydset kabel og sætte direkte mellem de
> to maskiner, og så forbinde desktop'en til nettet igen, når du er færdig
> med at kopiere.

Ja, jeg har overvejet at købe et netkort mere til desktoppen og et
krydser kabel, men det skulle være sidste udvej.

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 03-04-02 10:37

> Ja, jeg har overvejet at købe et netkort mere til desktoppen og et
> krydser kabel, men det skulle være sidste udvej.

Hvis udgangspunktet er at din PC ikke må komme på nettet for ADM, så er der
jo ikke mange andre muligheder!
Men hvorfor ikke bruge samme netkort?

Hvis det skal være en permanent løsning lyder det underligt at du ikke må
koble dig på netværket, men gerne må installere flere netkort i din
eksisterende maskine.?

Fra : enrique

Dato : 03-04-02 11:02

Yello

On Wed, 03 Apr 2002 11:37:09 +0200, Niels Henrik Egebjerg wrote:

> [...]
>
> Hvis det skal være en permanent løsning lyder det underligt at du ikke
> må koble dig på netværket, men gerne må installere flere netkort i din

Jeg vil prøve at forklare lidt nærmere hvad jeg gerne vil:

Jeg bor på kolligie, hvor vi har et LAN som er del af universites nettet.
Jeg vil gerne synkronisere nogle filer mellem min desktop og bærbare. Jeg
vil gerne gøre dette uden at skulle tilmelde den bærbare, altså 'bare'
sætte den i min hub, ssh fra min desktop -> bærbare synkronisere filer,
tage netstik ud af bærbar. Min viden om netværk er begrænset, så jeg
trode at det var noget jeg bare sådan lige kunne gøre, uden at skulle
indblande adm osv.