spørgsmål til de kloge
Fra : Jakob Ashtar

Dato : 02-04-02 16:04

Hvordan fungerer trådløs overførsel af information, herunder overførsel af
data og tale?

Jeg har læst at der er følgende faser :

1) Signalinput
2) Signalbehandling(kodning, ej kryptering)
3) Modulation
4) Afsendelse
5) Modtagelse
6) Demodulation
7) Signalbehandling(dekodning)
8) Signaloutput

Hvis ovenstående rækkefølge af de 8 punkter er korrekt, er der så nogen der
kan forklare mig hvad
det går ud på ?

vh jakob

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-04-02 21:51

Scripsit "Jakob Ashtar" <ashtar@post4.tele.dk>

> Jeg har læst at der er følgende faser :

> 1) Signalinput
> 2) Signalbehandling(kodning, ej kryptering)
> [...]

Det ligner meget en liste der står i starten af en eller anden
lærebog. Står der ikke en forklaring af de enkelte elementer i
nærheden af listen?

Eller prøver du bare at få gruppen til at lave dine lektier ("forklar
med dine egne ord hvad de enkelte trin i 8-trinsmodellen på side 42
går ud på")?

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-04-02 22:06

Henning Makholm wrote:

> Eller prøver du bare at få gruppen til at lave dine lektier ("forklar
> med dine egne ord hvad de enkelte trin i 8-trinsmodellen på side 42
> går ud på")?

Du er ond, Henning

Men til den oprindelige spørger, vil jeg godt supplere med, at der
bestemt ikke er noget i vejen med at søge hjælp til skoleopgaver i
d.v . Det kræver bare, at du viser, at du selv har arbejdet med
problemet og blot søger hjælp til en enkelt detalje.

Altså noget i stil med: "Jeg har fået denne opgave. Jeg har svaret
flg. til pkt 1-6 og 8 [blablabla] men kan ikke helt få pkt 7 på
plads. Er der nogen, der har et tips.".

-Claus

Fra : Jakob Ashtar

Dato : 03-04-02 19:00

Det er en liste jeg selv har opstillet.

Signalinputtet er det elektriske signal der opstår i det elektriske
senderkredsløb. Det er også den "information" som skal
overføres.

Signalbehandlingen er ikke påkrævet men nødvendig hvis man har krav til:

- fejldetektion og -korrigering
- forbedret signalkvalitet

Modulation er at ændre det elektriske signal, så det er transmiterbart!

Afsendelse...her skabes der et "billede" af det elektriske signal i form af
elektromagnetiske bølger

Modtagelse....her konverteres de elektromagnetiske bølger således at det
modulerede elektriske signal genskabes

Demodulation....her genskabes det elektriske kildesignal (informationen)

Er jeg helt forkert på den?

vh jakob

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 02-04-02 22:09

On Tue, 2 Apr 2002 17:04:21 +0200, Jakob Ashtar wrote in dk.videnskab
<3ca9c82a$0$10883$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:

>Hvordan fungerer trådløs overførsel af information, herunder overførsel af
>data og tale?
>
>Jeg har læst at der er følgende faser :
>
>1) Signalinput

Indgangssignal fra f.eks. mikrofon.

>2) Signalbehandling(kodning, ej kryptering)

Højpasfilter / lavpasfilter efterfulgt af den ønskede kodning (der kan
være mange typer)

>3) Modulation

Amplitude- / fase- / frekvensmodulation

>4) Afsendelse

Via radio / kabel eller lys

>5) Modtagelse

Som ovenstående

>6) Demodulation

Amplitude- / fase- / frekvensdetektor

>7) Signalbehandling(dekodning)

Højpasfilter / lavpasfilter efterfulgt af den ønskede dekodning

>8) Signaloutput

Fra passende detektor som analogt eller digitalt signal der i så høj
grad som muligt er lig punkt 1) Signalinput.

>Hvis ovenstående rækkefølge af de 8 punkter er korrekt, er der så nogen der
>kan forklare mig hvad
>det går ud på ?

Rækkefølgen er rigtig nok, og princippet bruges bl.a. i
radiokommunikation. Det er dog en stærkt forenklet model.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen