Beskatning af opsparet overskud
Fra : Michael

Dato : 02-04-02 15:26

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg igennem de sidste par år har
opsparet størstedelen af overskudet ved at anvende
virksomhedsskatteordningen.

I forbindelse med regnskabet 2001, vil jeg gerne hive alle pengene ud af
virksomheden, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg har gennemskuet
beskatningen korrekt.

Hvis jeg har kr. X stående i virksomheden og kr. Y som overskud for 2001, så
skal jeg selvfølgelig betale fuld skat (39%) af Y men X er der jo betalt 32%
skat af.

Som jeg kan regne det ud, skal jeg betale 39% af "X før skat": X2 = X / (1 -
0,32) hvilket giver ca 10% af X.

Men hvad med de 8% AM-bidrag og 1 % pension?
Skal det betales af X2 og så først derefter beregnes skatten?

Hvad med mit person-fradag (ca. 30.000)?
Det er jo ikke særlig smart at bruge hele fradaget på noget, som jeg kun
skal betale ca. 10% i skat af.

Michael

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-04-02 15:40

Michael wrote:

> I forbindelse med regnskabet 2001, vil jeg gerne hive alle pengene ud af
> virksomheden, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg har gennemskuet
> beskatningen korrekt.

Indkomsten for 2001 bliver lagt sammen med det opsparede overskud,
du hæver, og så beregnes det helt normalt som personlig indkomst.
Når AM og skat er beregnet, trækkes dine tidligere indbetalte
aconto (VS) skat fra.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Michael Stoltenborg

Dato : 03-04-02 00:06

> [...]
> du hæver, og så beregnes det helt normalt som personlig indkomst.
> Når AM og skat er beregnet, trækkes dine tidligere indbetalte

Ok, men så sparer jeg jo en del i AM (i forhold til hvis jeg de sidste år
ikke havde opsparet overskuddet), da det opsparede overskud er mindre end
før jeg betalte de 32% VS. Ikke fordi det gør noget

Tak for hjælpen.

Michael

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-04-02 00:15

Michael Stoltenborg wrote:

> Ok, men så sparer jeg jo en del i AM (i forhold til hvis jeg de sidste år
> ikke havde opsparet overskuddet), da det opsparede overskud er mindre end
> før jeg betalte de 32% VS. Ikke fordi det gør noget

Desværre, nej.
Det eneste du reelt sparer (forudsat samme skatteprocenter) er hvis
du har kunnet flytte noget fra max skat (over ca 275k) til lavere.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'