Et par gode råd til mig på vejen?
Fra : Erik Kunstholm

Dato : 02-04-02 08:11

Morgen alle..

Håber *du* vil svare spørgsmålene så godt som du kan.

Her i nat hentede jeg RedHat 7.2 ned fra en ftp server.

Filerne hedder;

enigma-i386-disc1.iso - 622.072 KB
enigma-i386-disc2.iso - 653.740 KB
md5sum-enigma1 - 1 KB
md5sum-enigma2 - 1 KB

Hvad skal de 2 små filer bruges til?
Kan jeg vælge dansk sprog her på denne?
Hvor/hvad skal jeg hente for, at få det lavet om til dansk?

Jeg vil bare bruge RedHat til at lege lidt med. Jeg har prøvet 7.1 og fandt
det meget sjovt, at udforske dette styresystem.

Jeg har tænkt mig at lave en partition på min HDD på en 3-4 GB. Er det nok?

Hvordan "installere" jeg Linux? Skal der laves en swap partition eller? Jeg
er helt forvirret.
Eller kan jeg roligt smække cd'erne i og installere det på den lille
partition og, hvis det så bliver for meget for mig, så vender jeg tilbage
til WInXP efter en reboot?

Mvh
Erik

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-04-02 08:37

Erik Kunstholm wrote:

> Hvad skal de 2 små filer bruges til?

Det er checksum filer, du behøver dem ikke, men de kan bruges til at bevise
om nogen har "pillet" ved ISO'erne.

> Kan jeg vælge dansk sprog her på denne?

Ja.

> Jeg har tænkt mig at lave en partition på min HDD på en 3-4 GB. Er det
> nok?

Ja, det er meget passende til en grafisk installation + dine egne filer.

www.sslug.dk/linuxbog/

> Eller kan jeg roligt smække cd'erne i og installere det på den lille
> partition og, hvis det så bliver for meget for mig, så vender jeg tilbage
> til WInXP efter en reboot?

Det burde ikke være noget problem, bortset fra at XP's bootloader og lilo
muligvis ikke kan enes, men det må nogle andre hjælpe dig med.

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
[lasse@Earth ~]$ uname -a

Fra : Erik Kunstholm

Dato : 02-04-02 09:20

Jeg siger takker..

Men jeg er allerede støt ind på mit første problem. Jeg kan ikke lave en ny
partition eller resize en anden, der kommer en fejl hvor der står File does
not match FAT allocation for file

Bagefter skriver den så at der er for mange fejl og afbryder :(

Hvad går der galt ?

Fra : Jacob Atzen

Dato : 02-04-02 10:54

"Erik Kunstholm" <Erikbymail@mail.dk> writes:

> Men jeg er allerede støt ind på mit første problem. Jeg kan ikke lave en ny
> partition eller resize en anden, der kommer en fejl hvor der står File does
> not match FAT allocation for file

Det kræver normalt special software at resize partitioner. Ved ikke om XP kan.

Hvad prøver du at oprette nye partitioner med? Ingen grund til at gøre det,
før du er igang med at installere RedHat da installationsprogrammet godt
kan finde ud af at partitionere din disk. Bare sørg for, at du har nok
upartitioneret plads på disken.

Med hensyn til dualboot af systemet så er der flere muligheder:
1. Lav en boot diskette til linux, simpelt men irriterende
2. Få XP's bootloader til at håndtere det (Kan ialtfald gøres i Win2000)
3. Få Linux bootloader til at håndtere det

Hvis du vælger 1 skal du bare sørge for ikke at installere bootloaderen
på harddisken. Installationsprogrammet bør spørge dig om du ønsker at kunne
boote fra harddisk. Lav istedet en bootbar floppy disk. Det bør du også
kunne med installationsprogrammet. Hvis du er i tvivl så læs manualen.

2. Kan jeg kun fortælle dig, hvordan jeg har gjort. Jeg ved ikke om det også
vil virke i XP. Først sørger du for at installere bootloaderen på noget andet
end din primære partition (/dev/hda f.eks.). Dette kan vælges når du
installerer din Linux. Partitionen der huser /boot plejer at være mit valg.
Sørg her for at lave en bootdiskette, så du kan komme i kontakt med Linux
efter reboot.

Når du så har bootet din installerede Linux er proceduren at snuppe de 512
første bytes fra den partition din bootloader er installeret på og så lægge
dem som en fil på din Windows partition og tilføje dem til boot.ini. Altså:

dd if=/dev/hda5 of=/tmp/linux.bin bs=512 count=1
(hvor /dev/hda5 er der hvor Linux' bootloader er installeret)

Overfør så /tmp/linux.bin til din Windows partition (email, copy, whatever).

Tilføj til boot.ini:
c:\linux.bin="Linux"
(Hvis du har lagt linux.bin i roden af c-drevet)

Det var det. Men som sagt, ved ikke om det virker i WinXP.

Punkt 3. er jeg ikke klar over hvordan gøres.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-04-02 20:08

Jacob Atzen wrote:

> Punkt 3. er jeg ikke klar over hvordan gøres.

Med XP ved jeg ikke hvordan det gøres. Men med alle andre Windows
versioner, jeg har brugt, klarer RedHat det hele uden at du selv
skal gøre noget.

-Claus

Fra : Alex Holst

Dato : 02-04-02 09:21

Lasse Jensen <rdx@worldonline.dk> wrote:

> Det er checksum filer, du behøver dem ikke, men de kan bruges til at bevise
> om nogen har "pillet" ved ISO'erne.

Nej, de kan bruges til at se om filen er blevet beskadet under
overfoerselen. Det er trivielt for en angriber at lave disse checksums
filer efter han har gjort onde ting. (Hint: man md5 eller man md5sum)

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-04-02 14:26

Alex Holst <a@area51.dk> wrote:

>Nej, de kan bruges til at se om filen er blevet beskadet under
>overfoerselen.

Det er også det, jeg mest bruger dem til, men Lasse Jensen er
vel ikke helt på afveje. Man henter bare md5-summen fra den
officielle server og kan derefter downloade fra den, man har
bedst forbindelse til.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Alex Holst

Dato : 02-04-02 16:52

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:
> Alex Holst <a@area51.dk> wrote:
[md5 hashes]

> Det er også det, jeg mest bruger dem til, men Lasse Jensen er
> vel ikke helt på afveje. Man henter bare md5-summen fra den
> officielle server og kan derefter downloade fra den, man har
> bedst forbindelse til.

Hvad forhindrer at der brydes ind i den officielle server og
erstatning af filerne sker der?

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-04-02 18:44

Alex Holst <a@area51.dk> wrote:

>Hvad forhindrer at der brydes ind i den officielle server og
>erstatning af filerne sker der?

Hvis der brydes ind i den officielle server kan man ikke være
sikker på _noget_.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-04-02 15:23

On Tue, 02 Apr 2002 09:37:19 +0200, Lasse Jensen wrote:

> Det er checksum filer, du behøver dem ikke, men de kan bruges til at
> bevise om nogen har "pillet" ved ISO'erne.

Og til at sikre sig at filerne er download'et korrekt. Det kan være
meget rart med filer af den størrelse

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-04-02 20:05

Adam Sjøgren wrote:

> Og til at sikre sig at filerne er download'et korrekt. Det kan være
> meget rart med filer af den størrelse

Og vi har faktisk set eksempler her i gruppen på, at det er gået
galt under download/brænding af ISO'erne (og det tager en hulans
tid at finde ud af, at det er det, der er galt).

Jeg kan bare ikke lige se, hvordan han kan tjekke ISOerne _før_
han har brugt dem

-Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-02 20:14

Den Tue, 02 Apr 2002 21:05:11 +0200 skrev Claus Rasmussen:

> [...]
>tid at finde ud af, at det er det, der er galt).
>
>Jeg kan bare ikke lige se, hvordan han kan tjekke ISOerne _før_

md5sum fil.iso

medmindre naturligvis man downloader direkte til CD-brænderen.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-04-02 20:17

Kent Friis wrote:

> md5sum fil.iso

Jamen hvis man sidder på en Windows maskine og lige har downloadet
sine første linux ISOer ?

-Claus

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 02-04-02 20:42

Således skrev Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> i
dk.edb.system.unix Tue, 02 Apr 2002 21:17:25 +0200:

>Jamen hvis man sidder på en Windows maskine og lige har downloadet
>sine første linux ISOer ?

Så kan man få md5sum til win32.

Knud
--
My operat~1 system unders~1 long filena~1 , does yours?

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-04-02 23:18

Claus Rasmussen wrote in <a8d09r$3g6$6@sunsite.dk>:
> Jamen hvis man sidder på en Windows maskine og lige har downloadet
> sine første linux ISOer ?

md5 er ikke en Linux-ting, det er en standard. Sidder du på en
Windows-maskine bruger du bare et Windows-program. Jeg bruger den fra
cygwin.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-04-02 20:28

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Jeg kan bare ikke lige se, hvordan han kan tjekke ISOerne _før_
> han har brugt dem

md5sum /dev/cdrom

.... er da et godt bud, hvis man har en Linux-maskine ved hånden.

--
Jacob - www.bunk.cc
May you have many beautiful and obedient daughters.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-04-02 20:34

In article <spamdrop+m3sn6dzyrw.fsf@paven.bunk.cc>, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> md5sum /dev/cdrom
> ... er da et godt bud, hvis man har en Linux-maskine ved hånden.

Den virker af uransagelige årsager ikke altid, på nogle cddrev giver
den:
[root@luke woody]# md5sum /dev/dvd
md5sum: /dev/dvd: Input/output error
[root@luke woody]# md5sum /dev/scd0
b8c10f91f889c5aaad7abbb92623058b /dev/scd0
[root@luke woody]#

Hvis der er nogle der har en god grund til dette, så vil jeg da gerne
høre om det?

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Nu også O'Reilly bøger