Flueline spørgsmål ?
Fra : Simon...

Dato : 01-04-02 20:18

Hejsa,

jeg har 3 liner 2 stk 2. sorterings en AFTM 8 og en 9'er, men har lige fået
en Loop WF-9F'er i gave,
nu er spørgsmålet så,

kan jeg lade linerne blive på hjulet uden de bliver "formet" og får " halv
ringe" ? jeg ved man jo tager dem
af i vinter tiden hvor der går lang tid før de skal bruges igen, men hvad
med her i sommer tiden ? hvor der måske er
14 dage imellem luftningerne af linen eller mere ?

Jeg bruger Okuma Large Arbor 7/9 hjul til linerne, jeg havde et andet hjul
før, et smalt et, hvor spolen var rigtig tynd
der fik linen de kedelige buer, men gør den på sådan et hjul med bred spole
? og hvor længe må man lade den side på
før den begynder at få form ? for som det ser ud nu, hænger jeg dem op hver
gang jeg har været ude, og det er et værre arbejde....

Jeg ville jo gerne undgå at ødelægge linerne/ forme dem... det tog en
måneds tid at rette den anden ud nemlig ://

tak

mvh.Simon

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-04-02 21:04

"Simon..." skrev
> [...]
hvad
> med her i sommer tiden ? hvor der måske er
> 14 dage imellem luftningerne af linen eller mere ?

En god line tager ikke form efter spolen, desværre laves der
ikke gode liner mere...
En andensorteringsline har som regel ikke kernen centreret
ordentligt i dressingen (det er dèt de kalder "farvefejl")
En sådan line er næsten umulig at strække ud, uanset
hvor kærligt du behandler den. Forestil dig at du prøver at
rette en haveslange op ved at stramme en sejlgarnssnor
op inde i slangen...
En førsteklasses line kan strækkes ud ved at du løber den gennem
fingrene et par gange efter de første kast. Lade den blive på hjulet
sæsonen over, giv den lidt conditioner engang imellem og tag den af
om vinteren og hæng den et mørkt køligt sted. Det kan den
godt holde til.

vh

Peter

Fra : Simon...

Dato : 03-04-02 15:06

ok - tak for hjælpen,
så tør jeg godt smide min loop line på hjulet :)
Men hvad conditioner skal man bruge ?
jeg har kun WF-F liner hvis det har ngoet at sige...

tak

mvh.Simon

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-04-02 08:49

"Simon..." skrev
> ok - tak for hjælpen,
> så tør jeg godt smide min loop line på hjulet :)
> Men hvad conditioner skal man bruge ?
> jeg har kun WF-F liner hvis det har ngoet at sige...

Conditioneren afhænger af, hvilket materiale
din line er lavet af. 99% af markedets liner er
af PVC.
I bil-tilbehørsforretninger kan man få noget
vinyl restorer (fornyer), som tilfører PVC'en de
blødgøringsmidler som efterhånden fordamper.
Du må ikke forveksle restorer med make-up,
som bare gør overfladen fedtet.
Een gang om året giver jeg min _skyde_line en
omgang Teflonspray (jeg bruger skydehovede)
Lægger linen i løse løkker på græsplænen, sprayer
den godt igennem, mens jeg roder lidt i den med
en pind og aftørrer den med en klud.
Efter sådan en behandling kan ett dobbelttræk
lægge en halv DT9 (mit skydehovede) samt
30 yards skydeline (L3) ud uden problemer.
Ganske blæret. Til gengæld bliver linen så
glat at det nogle gange er et problem at få
ordentlig fat i den...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 04-04-02 09:45

> [...]

> vinyl restorer (fornyer), som tilfører PVC'en de
> blødgøringsmidler som efterhånden fordamper.
> Du må ikke forveksle restorer med make-up,

Vinyl restorer er et siliconeprodukt, så du kan også bruge ganske almindelig
silicone- olie eller fedt, til vedligeholdelse af liner, flydende og
synkene, men pas på for siliconen får linen til at binde i overfladen,
så selv en synkeline bliver flydende ;-( i et stykke tid. men hvis du lader
linen ligge vinteren over, smurt ind i olie eller fedt, og tørre den
grundigt af inden den skal bruges første gang, vare det ikke så længe før de
oprindelige egenskaber for linen vender tilbage ;-D

Husk at afmontere forfanget, for det vil også flyde hvis der kommer silicone
på det.

Jord/mudder er godt til at rense linen og forfang med, så det kommer til at
synke igen, men vær forsigtig for det kan ridse ()

Mvh

Flemming Jacobsen