xemacs, cvs og "autotekst"
Fra : MHT

Dato : 01-04-02 17:03

Først tak til alle jer, som gerne hjælper.. tak for det.

Jeg har tidligere fået hjælp, hvilket har hjulpet meget.

Jeg anvender den nyeste version af xemacs på mandrake 8.2

1) Når jeg anvder M-x cvs-commit-file eller M-x cvs-commit får jeg den
vanelige log til at skrive i. Her står at når jeg er færdig skal jeg
trykke C-c C-c when done.

Men jeg får beskeden: can't fin the *cvs* buffer

Hvad gør jeg galt?
Hvis jeg gør det i terminalen, går alt som det skal. Men det er nu rart
at kunne gøre det direkte fra xemacs.

2) Jeg har opdaget, at når jeg skriver: "ret." ændrer xemacs det til
"return." (uden citationstegn)

Hvordan slår jeg det fra? og evt. tilføjer flere.

Mvh.
Morten Therkildsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-02 20:26

MHT <m.h.t@bigfoot.com> writes:

> 2) Jeg har opdaget, at når jeg skriver: "ret." ændrer xemacs det til
> "return." (uden citationstegn)
>
> Hvordan slår jeg det fra? og evt. tilføjer flere.

Check om der står abbrev i mode-line. Kan slås fra med M-x
abbrev-mode.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : MHT

Dato : 01-04-02 22:14

On Mon, 01 Apr 2002 21:26:17 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Check om der står abbrev i mode-line. Kan slås fra med M-x abbrev-mode.

Fantastisk.. og takker ...det virkede..Nu kan jeg slå det fra og til.

Mon der er nogen der kan hjælpe mig med det andet "problem".

Morten Therkildsen

Fra : Jesper Harder

Dato : 01-04-02 23:34

MHT <m.h.t@bigfoot.com> writes:

> [...]
> trykke C-c C-c when done.
>
> Men jeg får beskeden: can't fin the *cvs* buffer

Sæt

   (setq debug-on-error t)

Så får du mere at vide, når det går galt.

Fra : MHT

Dato : 02-04-02 00:13

On Tue, 02 Apr 2002 00:34:24 +0200, Jesper Harder wrote:

> Sæt
>
>    (setq debug-on-error t)
>
> Så får du mere at vide, når det går galt.

Mener at jeg har fundet "fejlen" som er min.
Jeg har med C-x k cvs-bufferen, som viser output af cvs efter commit.
Hvis jeg ikke C-x k, men lad den "hænge" i baggrunden, så har jeg ingen
problemer.

Men jeg vil da følge dit forslag.

Thorbjørn kom med et forslag til abbrev-mode, nu har jeg forsøgt lidt
selv for at slå det fra permanet. Men uden held.

(setq abbrev-mode t)
og
(setq abbrev-mode nil)

Hvad skal jeg gøre, for at slå det helt fra?

Og kan jeg få lov til at stille et bonus-spørgsmål:
Hvordan sætter jeg start-dir for xemacs?

Morten Therkildsen
- undskylder hvis det er for meget OT ifht. unix.

Fra : Jesper Harder

Dato : 02-04-02 00:47

MHT <m.h.t@bigfoot.com> writes:

> [...]
> og
> (setq abbrev-mode nil)
>
> Hvad skal jeg gøre, for at slå det helt fra?

I (den ægte) Emacs er det:

(abbrev-mode -1)

det samme virker formodentligt også i XEmacs.

> Og kan jeg få lov til at stille et bonus-spørgsmål:
> Hvordan sætter jeg start-dir for xemacs?

(cd "/et/eller/andet/dir")

i slutningen af din .emacs-fil.

Fra : MHT

Dato : 02-04-02 01:05

On Tue, 02 Apr 2002 01:47:21 +0200, Jesper Harder wrote:

> I (den ægte) Emacs er det:
>
> (abbrev-mode -1)
>
> det samme virker formodentligt også i XEmacs.

> (cd "/et/eller/andet/dir")
>
> i slutningen af din .emacs-fil.

Fantastisk.. det virker også i den "uægte" emacs ..

Mange tak for svarene.

Morten Therkildsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-02 03:12

MHT <m.h.t@bigfoot.com> writes:

> Jeg har med C-x k cvs-bufferen, som viser output af cvs efter commit.
> Hvis jeg ikke C-x k, men lad den "hænge" i baggrunden, så har jeg ingen
> problemer.

M-x bury-buffer

> [...]
> og
> (setq abbrev-mode nil)
>
> Hvad skal jeg gøre, for at slå det helt fra?

(abbrev-mode nil)

> Og kan jeg få lov til at stille et bonus-spørgsmål:
> Hvordan sætter jeg start-dir for xemacs?

Definer start-dir.

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 02-04-02 07:23

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> M-x bury-buffer

> (abbrev-mode nil)

Hvis det kun er for et enkelt ord kan du også bruge C-q, eks. fra jde-mode:

'mainC-q<space>' giver 'main'
men
'main<space>' giver 'public static void main (String[] args) {} // end of main ()'

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-02 16:59

Den 02 Apr 2002 08:22:59 +0200 skrev Lasse Munck Rasmussen:

> [...]
>men
>'main<space>' giver 'public static void main (String[] args) {} // end of main ()'

Forventer Emacs at man programmerer Java, eller hvilket sprog er det
der tillader main at returnere void?

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Jesper Harder

Dato : 02-04-02 17:34

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> [...]
^^^^^^^^
> Forventer Emacs at man programmerer Java, eller hvilket sprog er det
> der tillader main at returnere void?

Emacs forventer (rimeligt nok), at man bruger Java, når man har slået
jde-mode til. JDE = Java Development Environment.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-02 19:00

Den Tue, 02 Apr 2002 18:34:17 +0200 skrev Jesper Harder:

> ^^^^^^^^
>
>Emacs forventer (rimeligt nok), at man bruger Java, når man har slået
>jde-mode til. JDE = Java Development Environment.

Ahaa... Makes sence. Jeg synes dog ikke det giver mening at lade main
returnere void. /me noterer endnu en grund til ikke at røre java.

Mvh
Kent

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 02-04-02 21:07

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Ahaa... Makes sence. Jeg synes dog ikke det giver mening at lade main
> returnere void. /me noterer endnu en grund til ikke at røre java.

Underlig holdning. Det er en total ligegyldig ting. Du kan kalde
System.exit(returkode) ligesom du kalder exit(returkode) eller
_exit(returnkode) i C. I java bliver der implicit kaldt
System.exit(0), hvis du ikke laver System.exit() eksplicit. Det sker
f.eks. ikke i C, der er returkoden bare det der nu engang ligger i et
specielt register ved afslutning. Er det sidste der står i dit C
program f.eks.

printf("The End\n");

så returnerer dit program med koden 8. Så kan folk selvfølgelig lære
altid at returnere fra main eller kalde exit()/_exit().
En anden og meget vigtigere grund til at det ikke giver mening at lade
main i et java program returnere int er, at et java program er ikke
slut når man løber ud over enden af main. Det er først færdig når der
ikke er flere user threads tilbage.

Der kan være mange grunde til ikke at kunne lide java, men at gøre
dette til en af dem mener jeg er ubegrundet.

--
Christian Hemmingsen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-02 21:34

Den 02 Apr 2002 22:06:48 +0200 skrev Christian Hemmingsen:

>Underlig holdning. Det er en total ligegyldig ting. Du kan kalde
>System.exit(returkode) ligesom du kalder exit(returkode) eller
>_exit(returnkode) i C.

Det gør jeg skam kun hvis programmet skal afsluttes fra "underlige
steder" (fx. som nød-fejlhåndtering). Normalt vil jeg altid bruge
return x.

> [...]
>f.eks. ikke i C, der er returkoden bare det der nu engang ligger i et
>specielt register ved afslutning. Er det sidste der står i dit C

Det sidste der står vil altid være:

return etellerandet;

>Så kan folk selvfølgelig lære
>altid at returnere fra main eller kalde exit()/_exit().

Det er altid en fordel at lære sproget.

> [...]
>main i et java program returnere int er, at et java program er ikke
>slut når man løber ud over enden af main. Det er først færdig når der

Det problem har jeg også haft i VB[1] - så er man nødt til at kvæle
programmet igennem task-manageren.

>Der kan være mange grunde til ikke at kunne lide java, men at gøre
>dette til en af dem mener jeg er ubegrundet.

Nå hvad, den står alligevel nede på et 132. plads

Mvh
Kent

[1] Det er det der hedder arbejde, på linie med fx. skraldesp^H^Hmand.

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 02-04-02 21:40

> Nå hvad, den står alligevel nede på et 132. plads

Jeg kan ikke dy mig.
Hvad er de 131 andre bedre sprog

--
Christian Hemmingsen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-02 21:41

Den 02 Apr 2002 22:40:00 +0200 skrev Christian Hemmingsen:

>Jeg kan ikke dy mig.
>Hvad er de 131 andre bedre sprog

Nej, _den_ fejl står nede på en 132. plads, blandt alle de andre fejl¸
ulemper, broken by design i java.

Mvh
Kent

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 02-04-02 21:44

> Nej, _den_ fejl står nede på en 132. plads, blandt alle de andre fejl¸
> ulemper, broken by design i java.

Aah...my bad.
Hvad er de 131 andre...nej, lad os holde her

--
Christian Hemmingsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-02 21:21

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Ahaa... Makes sence. Jeg synes dog ikke det giver mening at lade main
> returnere void. /me noterer endnu en grund til ikke at røre java.

En eventuel returkode specificeres i System.exit(whatever).