Sejrende verdensreligion?
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 31-03-02 10:30

Vil det Humanitære vinde verden før Islam eller Kristendommen???

--
Erik L

"En Økumenisk stridsmand kan tro på
hvad han vil og stadig være frelst ""

Fra : MartiN

Dato : 31-03-02 22:42

On Sun, 31 Mar 2002 11:30:15 +0200, "Erik Engelbrecht Larsen"
<ErikLarsen@oncable.dk> wrote:

>Vil det Humanitære vinde verden før Islam eller Kristendommen???

Uanset under hvilket dæknavn vil en humanitær indsats
altid bære det kristne adelsmærke.

--
Mvh, pmn.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-04-02 06:30

"MartiN" <dangold@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Uanset under hvilket dæknavn vil en humanitær indsats
> altid bære det kristne adelsmærke.

Nej en kristen hjælp er et offer til Gud, hvor den humane hjælp er af
overflod.

Fra : MartiN

Dato : 04-04-02 21:04

On Mon, 1 Apr 2002 07:29, Erik Engelbrecht Larsen wrote:
>Nej en kristen hjælp er et offer til Gud, hvor
> den humane hjælp er af overflod.

Jamen er dén skelnen så Guds -eller blot din egen?
--
Mvh, pmn.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-04-02 01:09

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Vil det Humanitære vinde verden før Islam eller Kristendommen???

Nej. Verden vil blive vundet af ostehandlerne i et overraskelsesangreb
startende 4. august 2005 kl. 17.53 UTC i Strassburg.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Stefan Holm

Dato : 01-04-02 05:00

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Nej. Verden vil blive vundet af ostehandlerne i et overraskelsesangreb
> startende 4. august 2005 kl. 17.53 UTC i Strassburg.

Ssch! Du ødelægger jo det hele.

--
"I called my insurance company and they don't cover losses to rifts in
the space-time continuum."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-04-02 18:13

Stefan Holm <stefan@aub.dk> writes:

> Ssch! Du ødelægger jo det hele.

Det er desværre ganske umuligt. Ingen vil jo alligevel tro det.
--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-04-02 06:31

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Verden vil blive vundet af ostehandlerne i et overraskelsesangreb
> startende 4. august 2005 kl. 17.53 UTC i Strassburg.

Det ved du så

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-03-02 22:14

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det Humanitære vinde verden før Islam eller Kristendommen???

Er det ikke noget værre Krarupsludder?

Du mener at Humanisme er en religion, der er modstillet det kristne
næstekærlighedsbudskab?

Hvad er alternativet?

At man i stedet for at tro det gode i andre mennesker og prøver at hjælpe
dem holder sig til streng luthersk Kristendomsfortolkning, hvor det ene og
alene drejer sig om at vi alle er syndere og at det eneste, der kan
retfærddiggøre mennesket er kristentroen?

IMNSHO er Krarup en led farisæer.

Og Jesu tale om Gudsriget iblandt os er IMHO udtryk for det nærværende
kærlige fællesskab mellem (kristne) mennesker, i den DENNESIDIGE tilværelse
og ikke noget man som kristen bør vente med til en evt. hinsidighed eller
til dommedag med...

Lignelsen om den barmhjertige samaritaner handler netop ironisk nok om
hvordan yppertepræsten og andre "gode jøder" går forbi den overfaldne, men
at det er samaritaneren, der faktisk gør Guds vilje ved at hjælpe ham.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-04-02 06:28

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Er det ikke noget værre Krarupsludder?
>
> Du mener at Humanisme er en religion, der er modstillet det kristne
> næstekærlighedsbudskab?

Humanisme er en religion hvor vi ophøjer menneskets eget arbejdeog Gud kan
bare se til medens de humane nævner hans navn af og til. Og så er
næstekærligheden for vor næstes skyld og ikke fordi vi som med det humane
arbejde kan ophøje os selv og vore gerninger.

> Hvad er alternativet?

til hvad??

> [...]
> alene drejer sig om at vi alle er syndere og at det eneste, der kan
> retfærddiggøre mennesket er kristentroen?

"streng luthersk Kristendomsfortolkning" OH, Boy; hvad har Luther med
kristendom og det humanitære at gøre???

> IMNSHO er Krarup en led farisæer.

IMNSHO, hvad er det???? Mener du ham præsten fra DF, så er han bare
Luteraner.

> [...]
tilværelse
> og ikke noget man som kristen bør vente med til en evt. hinsidighed eller

Jeg er ikke med???

> Lignelsen om den barmhjertige samaritaner handler netop ironisk nok om
> hvordan yppertepræsten og andre "gode jøder" går forbi den overfaldne, men
> at det er samaritaneren, der faktisk gør Guds vilje ved at hjælpe ham.

Den barmhjertige samaritaner var ikke en human hjælp,

Fra : Corax

Dato : 01-04-02 12:28

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[...]

> Humanisme er en religion

Du arbejder her med et _meget_ personligt religionsbegreb, uden forbindelse
til en normale religionsvidenskabelig definitioner af religion. Det kan også
bemærkes, at de færreste humanister har samme forhold til deres
medmennesker, som du selv åbenbart har til gud - og dette burde vel næsten
antyde et og andet. Jeg går ud fra, at dette er et udslag af din personlige
religiøse holdning, ikke bare almindelig uvidenhed.

Set objektivt, er det du gør, at gruppere folk efter din egen overbevisning,
ved at opfatte deres "ikke tro" som en "tro" (ikke at dette er så
ualmindeligt blandt visse kristne, som f.eks. insisterer på at "ateisme"
også er en tro), samtidigt med, at du stiller dem til ansvar for dine egne
religiøse opfattelser. Dette svarer til, at jeg begynder at kalde dig
"Buddha benægter", "Julemandsfjendtlig", "krænkende overfor ikke-jordiske
væsner, idet du benægter deres eksistens", eller beskyldte dig for "mord på
uskyldige alfer", der som "alle jo ved", dør, hvis man ikke tror på dem.
*Suk*.

- Corax

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-04-02 14:11

"Corax" <ccc44406@nonspam.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> væsner, idet du benægter deres eksistens", eller beskyldte dig for "mord

> uskyldige alfer", der som "alle jo ved", dør, hvis man ikke tror på dem.

Har vi Mosegaard igennem igen? "Menneskerettigheder for
romanfigurer"-retorikken?

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-04-02 23:31

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Har vi Mosegaard igennem igen? "Menneskerettigheder for
>romanfigurer"-retorikken?

Nej, Corax er ikke Mosegaard.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... alle bedes øjeblikkeligt skrive i en gruppe der handler om religion."

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 01-04-02 07:43

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
Kristus
Guds søn. Er det ikke dejligt.
Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Corax

Dato : 01-04-02 12:05

Der er et sted mellem 25.000 og 30.000 forskellige kristne grupperinger, og
formentlig næsten lige så mange tolkninger af Islam og humanisme. Her til
kommer, at både humanisme, Islam og Kristendom har ændret indhold gennem
tiden og fra sted til sted, og at dette er en fortsat proces. Se f.eks. på
kristendommen i Danmark. Der er ikke tale om een ting, og alle grupper har
ændret sig i forhold til, hvordan de var for 50 år siden.

Kort sagt, dit spørgsmål giver ingen mening, da hverken Islam, Kristendom
eller humanisme er faste eller entydigt definerede størrelser. Et mere
meningsfuld spørgsmål, ville måske være, om der reelt er tale om en
sekulariseringsproces, eller om folks religiøsitet bare vil ændre karakter,
f.eks. blive præget mere af new age tanker end teistisk religiøsitet.

Set ud fra din normale kristendomstolkning, virker det dog oplagt, at
kristendommen ikke vil vinde verden, da den "eneste sande kristendom"
åbenbart kun praktiseres af dig selv - og du ser ærligt talt ikke ud til, at
have messiaspotentiale.

- Corax

Fra : MartiN

Dato : 04-04-02 20:48

On Mon, 1 Apr 2002 13:05, Corax wrote:

>"Set ud fra din normale kristendomstolkning,"..

Nu er vi jo ikke vokset op for at komme til og være på
nakken af hinanden... Er du satanist eller hvad?

--
Mvh, pmn.

Fra : Jens Bonde Jensen

Dato : 01-04-02 13:31

Hvad verden andgår er det ligemeget for kristendommen har allerede
sejret ved hvores frelser Jesus Kristus Guds enbårene søn som gav sit
liv for at endhver som tror skal have evig liv.