Systemkrav til router og hvilken linuxdist~
Fra : Morten Fix

Dato : 31-03-02 01:27

Hej

Hvor stor skal maskinen være for at lege router ?
Den skal vel være lidt fremtidssikret og kunne klare 2-4Mbit trafik.

den skal naturligvis have 2 NICs, men hvad er eller mindstekrav ?
386, 486 eller pentium ? 16 eller 32 mb ram eller hvor meget ?

ovenstående hænger selvfølgelig sammen med valget af linux distribution.
Derfor hører jeg gerne forslag, og gerne små historier om hvordan I selv har
gjort.
Jeg har erfaring med Mandrake, så I må gerne forslå en "let" distribution
men det er ikke et krav.

-Morten Fix

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-02 07:10

Morten Fix skrev:

> Jeg har erfaring med Mandrake, så I må gerne forslå en "let"
> distribution men det er ikke et krav.

Jeg har ingen erfaring med at bruge Linux som router, men jeg vil
anbefale dig at tage et kig på <http://www.linuxrouter.org/> og
<http://www.freesco.org/> ved lejlighed.

// Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-03-02 09:14

"Morten Fix" <fix@telepost.dk> wrote:

>den skal naturligvis have 2 NICs, men hvad er eller mindstekrav ?
>386, 486 eller pentium ? 16 eller 32 mb ram eller hvor meget ?

Min 33 MHz 486 er ca 25% belastet, når jeg bruger min NE2 256 for
fuld kraft i een retning. Så den ville nok være lidt lille til en
2 Mbit.

16 MB ram er rigeligt, hvis den bare skal route, og du kører en
"simpel" Linux-distribution som f.eks. en Debian i text-mode.
Men du skal nok ikke begynde at køre en Mandrake (som vist i
øvrigt slet ikke kan køre på en 486 i standardudgaven).

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jesper

Dato : 31-03-02 11:04

Morten Fix wrote:

> Hvor stor skal maskinen være for at lege router ?

Kun router ikke andet?

> Den skal vel være lidt fremtidssikret og kunne klare 2-4Mbit trafik.
> den skal naturligvis have 2 NICs, men hvad er eller mindstekrav ?
> 386, 486 eller pentium ? 16 eller 32 mb ram eller hvor meget ?

Jeg har haft en 486dx2-80 med vist 16 MB ram til at lege router+firewall.
Det virkede sådanne set ganske fint det kostede nogle ms at komme igennem.
Jeg har nu en P166 til det samme og der er forsinkelsen på ping under 1 ms.
Men hvor meget der skyldes routning og hvor meget der er firewallen skal
jeg ikke kunne sige.
Skal du ud og købe en brugt er priserne da vist også så det ikke kan betale
sig at købe under en langsom pentium.

> [...]
> har gjort.
> Jeg har erfaring med Mandrake, så I må gerne forslå en "let" distribution

Skal du lave en router skal du strengt talt ikke rigtigt bruger mere end
kernen, så hvad som helst der kan installeres uden alt muligt gejl. Fx.
Debian(som jeg selv bruger) vil være anvendelig.

--
Jesper
11:54:09 up 4 days, 9:23, 13 users, load average: 1.37, 1.27, 1.12

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-03-02 15:09

Morten Fix wrote:

> Hej
>
> Hvor stor skal maskinen være for at lege router ?
> Den skal vel være lidt fremtidssikret og kunne klare 2-4Mbit trafik.

Jeg har haft en 486 kørende på en 2mbit linje. Den kørte med en max
CPU-belastning på 50%. Satte jeg PCI kort i den kørte den med 30%
CPU-belastning - desværre brød den hele tiden grædende sammen, så jeg var
nødt til at køre med ISA-kort indtil den kunne blive opgraderet.

Til tider trak den lokalnettrafik. Her kunne den ikke trække mere end 4mbit.

> den skal naturligvis have 2 NICs, men hvad er eller mindstekrav ?
> 386, 486 eller pentium ? 16 eller 32 mb ram eller hvor meget ?

16Mb er nok til router og firewall. Som sagt er PCI-kort næsten et must.

> [...]
> har gjort.
> Jeg har erfaring med Mandrake, så I må gerne forslå en "let" distribution

Debian er måske ikke 'let', men den er meget passende til router/firewall
formål, da det er let at få den på en lille maskine med kun lidt diskplads
og lidt RAM.

Rasmus

Beware of programmers who carry screwdrivers

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 01-04-02 19:24

On Sun, 31 Mar 2002 16:09:06 +0200, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Debian er måske ikke 'let', men den er meget passende til
> router/firewall formål, da det er let at få den på en lille maskine med
> kun lidt diskplads og lidt RAM.

jeg mener nu ikke at debian er så langhåret som mange giver udtryk for.
Installationen er menubaseret og den mest logiske mulighed står altid
øverst. hvis det bare er til en ældre pc der skal bruges til router er
der ikke andet hardware end netkortet det skal konfigureres. når først
det dur er program installation en leg. Plus at debians default
indstillinger er ret gode/sikre alle vigtige spørgsmål bliver der spurgt
efter under program installation.

hilsen Esben

Fra : Jannic S. Jensen

Dato : 31-03-02 17:26

> Jeg har erfaring med Mandrake, så I må gerne forslå en "let" distribution
> men det er ikke et krav.

www.trustix.net er en lille og nem distribution. Bygger på RedHat. Installer
fx med en "minimal SSH" installation og afvikel dernæst swup --upgrade som
med et snuptag opgraderer din box.

Har selv benyttet ovenstående til router/firewall (3 linier ind) m.m.

/Jannic

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-04-02 08:11

> Hvor stor skal maskinen være for at lege router ?
> Den skal vel være lidt fremtidssikret og kunne klare 2-4Mbit trafik.

Jeg bruger selv en Pentium 60 (eller 66 mhz..), 24mb ram, 1,6 gb harddisk 2
nic's. samt freebsd 4.5

Den kører router+firewall, samt lidt statestik hvert 5 minut.. Selve router
og firewall funktionen påråber "top" kun til ca. 2% cpu tid, mens
statestikken er mrtg (som vist er en stor gang perl..) den tager tænder ud
når den starter.. (måske jeg skulle tjekke hvordan den kører som deamon ...)

Noget let? Hvad med www.smoothwall.org (dog aldrig prøvet det)?

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Morten Fix

Dato : 04-04-02 16:56

Jeg siger tak til alle dem der er kommet med forslag, jeg synes jeg har fået
en ide om hvor stor computeren skal være.
Af distributioner er jeg kommet frem til at det skal være enten debian eller
smoothwall.

Så jeg ved hvad jeg skal ud at kigge efter nu.

-Morten Fix