hvad betyder dette?
Fra : Charlotte & Torben J~

Dato : 29-03-02 17:11

Hej!

Igennem min antenneforening tilbydes denne løsning til internet: (jeg
citerer)

"Internetløsningen er baseret på Cisco-udstyr, uBR7200-serien i hovedstation
og CVA-122 hos medlemmerne. Dette er en avanceret routerløsning"

Jeg er ikke helt med på dette her med router og de forskellige tal der står.

Hvad er en router, og hvorfor er den smartere end et modem, som
antenneforeningen også tilbyder, senere på året? Kan man bruge intern
telefoni igennem sådan en router, fordi det skriver de, også er muligt.

med venlig hilsen

Torben, nybegynder når det gælder netværk

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-03-02 21:51

"Charlotte & Torben Jørgensen" <tjca@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er en router, og hvorfor er den smartere end et modem, som

En router er smartere (læs: nødvendig) hos f.eks. en antenneforening. f.eks.
hvis antenneforeningen kun har 1 ekstern ip adresse, så søger routeren/dhcp
serveren får at i alle får en unik ip adresse. Den sørger samtidig også for
at mange forskellige brugere kan surfe eksternt fra samme ene ip adresse.

Ulempe: Routeren kan i nogle tilfælde også fungere som firewall. og der kan
f.eks. være lukket for enkelte porte. Det betyder f.eks. at det kan være du
ikke kan benytte Grokster/Edonkey2000 og andre mp3/fil sharing peer-to-peer
programmer.

Du behøver for så vidt ikke bekymre dig om hvilke numre/model routeren
er/har. Det eneste der er vigtigt for dig er du har et specielt behov der
ikke kan lade sig gøre med deres router løsning, f.eks. at drive egen
webserver eller bruger Grokster filsharing programmer og lign.

Alm websurfing/mail er ikke noget problem

Mvh
Michael

Fra : Jørgen H. Andreasen

Dato : 12-04-02 21:38

"Charlotte & Torben Jørgensen" <tjca@orangenet.dk> wrote in message

> Hvad er en router, og hvorfor er den smartere end et modem, som
> antenneforeningen også tilbyder, senere på året? Kan man bruge intern
> telefoni igennem sådan en router, fordi det skriver de, også er muligt.

En CVA122 er et meget dyrt kabelmodem, der bl.a. kan bruges til intern
telefoni, men sikkert kun indenfor antenneforen ingen, hvor det ikke er
noget værd.
Umiddelbart vil jeg mene at det eneste det betyde for dig er, at det bliver
et par tusinde eller fire dyrere at komme på nettet...

/Jørgen H. Andreasen