Helligånden og Skriften.
Fra : E.Dalgas

Dato : 29-03-02 14:09

Det er Helligånden der leder kristne til at forstå og anvende løfterne i
Skriften. Det er forunderligt at kristne ikke i nogen tidsalder fuldt ud har
kunnet anvende løfterne i Skriften overfor for livets begivenheder. Det er
ikke fordi løfterne i sig selv er dunkle, men fordi der altid har været en
forbløffende tilbøjelighed til at overse Skriften som en kilde til lys over
livets forbigående begivenheder.

Hvor fobavsede blev diciplene ikke over at Kristus brugte så mange profetier
om sig selv ! De syntes gang på gang at være på nippet til at udbryde ;
"forbløffende", kan det være rigtigt ? Vi har aldrig forstået det før nu !
Hvem har ikke været forbavset over den rigdom af mening, apostlene fandt i
Skriften, når vi ser, hvordan de, under Helligåndens indflydelse og
inspiration, brugte afsnit fra det Gamle Testamente på evangeliets tid.
Sådan har det også været med mangen en kristen : Når han var dybt optaget af
bøn, har han set skriftsteder, som han aldrig før har bemærket havde en så
passende anvendelse. Det sker ofte, når bekendende kristne er i bøn for
deres børn. Sommetider beder de og de er i mørke og tvivl og føler det, som
om der intet grundlag er for tro og ingen særlige løfter for troendes bøn.
Men medens de har bedt indtrængende til Gud, har han vist dem den fulde
betydning af et løfte og deres sjæl har hvilet på det som på hans stærke
arm.

Jeg hørte engang om en enke, der var meget bekymret for sine børn, indtil
hun blev mindet om dette skriftsted : Lad mig om dine faderløse, jeg holder
dem i live, dine enker kan stole på mig.(Jer.49,11.) Hun så at det havde en
udvidet betydning og hun blev istand til at tage det til sig og klynge sig
til det, så at sige. Hun sejrede i bøn og hendes børn blev omvendt.
Helligånden blev sendt ind i verden af Frelseren for at lede hans folk, for
at undervise dem og for at minde dem om ting, så vel som for at overbevise
verden om synd.

Charles G. Finney

Fra : Live4Him

Dato : 29-03-02 16:24

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> [...]
holder
> dem i live, dine enker kan stole på mig.(Jer.49,11.)

Hvad så med de faderløse børn i den tredie verden som dør af sult, sygdom
eller krig.
Gælder løftet i Jer 49,11 også for dem ?

jørgen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 29-03-02 17:02

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a82109$a5u$1@sunsite.dk...

> [...]
> eller krig.
> Gælder løftet i Jer 49,11 også for dem ?

Gad vide hvor du vil hen med det spørgsmål ??

Men Guds løfter gælder overalt på jorden (også i den tredie verden), hvor
Kristus Jesus modtages. Ligesom Paulus skriver det :

Thi alle Guds forjættelser har i ham deres »ja«; derfor er der også ved ham
gennem vor forkyndelse kommet til at lyde et »amen«, Gud til ære. 2Kor.1,20.

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 18:01

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

> Gad vide hvor du vil hen med det spørgsmål ??

Velsagtens til det største filosofiske problem i kristendommen, som
mange folk desværre har det med at feje af bordet med et letkøbt svar
eller bare ignorere: Hvorfor er der smerte, død og hungersnød i
verden, når Gud elsker os?

Jørgens spørgsmål er godt: Hvordan kan man pege på Jeremias-citatet
som et eviggyldigt løfte til alle (og dermed hende enken), når
faderløse børn dør som fluer?

> [...]
> gennem vor forkyndelse kommet til at lyde et »amen«, Gud til ære. 2Kor.1,20.

Og er løftet i Jeremias-citatet så en af disse forjættelser, Erik?

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : E.Dalgas

Dato : 29-03-02 19:34

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3wuvvia09.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> mange folk desværre har det med at feje af bordet med et letkøbt svar
> eller bare ignorere: Hvorfor er der smerte, død og hungersnød i

Tja, hvorfor ? Kunne man jo stille som spørgsmål i en tråd for sig. For det
citat jeg bragte af Finney, retter sig imod kristne, der læser skriften i
tro, under Helligåndens ledelse. Lidelsen på jorden, som Jørgen åbenbart og
nu du bringer ind i dette, skyldes mennesket ondskab, som igen har sine
grunde i den syndige natur, Djævelen har nedlagt i mennesket, siden den dag
vi blev forvist fra Edens Have.

> Jørgens spørgsmål er godt: Hvordan kan man pege på Jeremias-citatet
> som et eviggyldigt løfte til alle (og dermed hende enken), når
> faderløse børn dør som fluer?

Jeg har ikke peget på Jer-citatet, som værende til alle. Det er en
misforståelse at tro det. Det jeg mener med at løftet også gælder i den
tredie verden, er naturligvis at ALLE har adgang til GUD (og dermed
forjættelserne) gennem Jesus Kristus.

2Kor.1,20.

> Og er løftet i Jeremias-citatet så en af disse forjættelser, Erik?

Ja det mener jeg bestemt det er. Finneys illustration, med enken, er ikke
fiktion.

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 19:57

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

> Tja, hvorfor ? Kunne man jo stille som spørgsmål i en tråd for sig.

En tråd?

Prøv 20 hyldemeter bøger.

> [...]
> grunde i den syndige natur, Djævelen har nedlagt i mennesket, siden den dag

Det var det tidligere nævnte letkøbte svar.

> Jeg har ikke peget på Jer-citatet, som værende til alle. Det er en
> misforståelse at tro det.

Jamen, hvad gik dit svar til Jørgen så ud på? For det var præcis hvad
han spurgte om!

> Ja det mener jeg bestemt det er. Finneys illustration, med enken, er ikke
> fiktion.

OK, så da bemeldte forjættelser gælder alle, dør der ikke faderløse børn?

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : E.Dalgas

Dato : 29-03-02 20:43

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3lmcbi4nh.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

[ ]

> Jamen, hvad gik dit svar til Jørgen så ud på? For det var præcis hvad
> han spurgte om!

Mit svar til Jørgen, gik ud på at mennesker i den tredie verden også kan
TAGE IMOD KRISTUS og derved, få del i Guds løfter.

> OK, så da bemeldte forjættelser gælder alle, dør der ikke faderløse børn

Hvis du ikke havde så travlt med at forvirre det jeg skriver, med din
bemærkning "letkøbt svar", burde du kunne læse dig til en konklusion der
overflødiggøre dit afsluttende spørgsmål.

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 21:20

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

> Mit svar til Jørgen, gik ud på at mennesker i den tredie verden også kan
> TAGE IMOD KRISTUS og derved, få del i Guds løfter.

Undskyld, det har du ret i. Jeg læste forkert.

Så faderløse børn af folk, der er kristne, dør ikke?

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : E.Dalgas

Dato : 29-03-02 22:58

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3g02ji0sx.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Undskyld, det har du ret i. Jeg læste forkert.
>
> Så faderløse børn af folk, der er kristne, dør ikke?

Det sker vel. Men du har tilsyneladende ikke forstået budskabet. Enken, var
fortvivlet over sine børns ufrelste tilstand, i sin bøn til Herren følte hun
afmagt, men Helligånden åbenbarede skriften for hende, hvilket bevirkede at
hun kunne bede igennem til sejr.

Det her handler ikke om at nogle dør eller ikke dør. Det handler om at vi
der tror på kristus - i vores bøn til Herren, ikke er uden hjælp.
Helligånden og Skriften, leder os ind i troen, der skal til for at opnå sejr
i det vi beder om.

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 23:38

> [...]

> afmagt, men Helligånden åbenbarede skriften for hende, hvilket bevirkede at

At Gud talte til denne bestemte enke i denne specifikke situation ved
at henvise til en anden, tidligere, specifik situation
(Jeremias-stykket) betvivler jeg ikke.

Jeg betvivler, at løftet, der er givet i Jeremias gælder enhver, der
tager imod det.

Mit liv er ikke dit, selv om vort mål er det samme.

Jeg startede et andet sted end dig, og derfor må jeg gå af en anden
rute end dig for at nå derhen.

(Og lukker du en smøre ud om at vi vel følger samme Vej, fordi der kun
er én, der er Vejen, så forbeholder jeg mig retten til at ignorere
dig, fordi du tydeligvis bevidst har valgt ikke at forstå hvad jeg
sagde.)

> Det her handler ikke om at nogle dør eller ikke dør.

Men det gjorde det i Jeremias, og det gør det sandelig i Mali. Og det
var nu engang dette at gøre løftet i Jeremias til et universelt løft
Jørgen stillede spørgsmålstegn ved.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : E.Dalgas

Dato : 29-03-02 23:58

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m34rizhufn.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> At Gud talte til denne bestemte enke i denne specifikke situation ved
> at henvise til en anden, tidligere, specifik situation
> (Jeremias-stykket) betvivler jeg ikke.

Ok.

> Jeg betvivler, at løftet, der er givet i Jeremias gælder enhver, der
> tager imod det.

Men det er jo også modtagelsen Finney betoner. Læser du stykket igen, vil du
se at han lægger ud med at betone den enkeltes henvendelse til Gud og
vigtigheden af at vi ledes af Helligånden, i Skriftens lys, også når vi
beder.

> Men det gjorde det i Jeremias, og det gør det sandelig i Mali. Og det
> var nu engang dette at gøre løftet i Jeremias til et universelt løft
> Jørgen stillede spørgsmålstegn ved.

Det handler altså stadigvæk, for min del, om at Helligånden leder os til
sejr i bøn, ved at kaste lys over skriftens ord, når vi der beder, står
afmægtige i bønnen (hvilket ofte sker). Jeg forstår udemærket hvor du vil
hen, men det er bare at trække mig ind i en diskussion jeg ikke har lagt op
til.

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-03-02 02:19

> [...]

> Det handler altså stadigvæk, for min del, om at Helligånden leder os til
> sejr i bøn, ved at kaste lys over skriftens ord, når vi der beder, står

Aha. Og præcis hvordan er det et svar på Jørgens oprindelige
spørgsmål?

Dit oprindelige svar på det gav meget tone af at være en langtrukken
formulering af ordet "ja.", men det mener du så ikke?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : E.Dalgas

Dato : 30-03-02 14:50

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3y9gahmy5.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Aha. Og præcis hvordan er det et svar på Jørgens oprindelige
> spørgsmål?

At [ i Kristus ] kan løfterne i Skriften, ved Helligåndens levendegørelse af
dem, tilegnes i tro.

> Dit oprindelige svar på det gav meget tone af at være en langtrukken
> formulering af ordet "ja.", men det mener du så ikke?

Nej, min forklaring til Jørgen, er givet i den mening at løftet i Jerimias
og den måde enken oplevede dette løfte blive levende for hende på, i bønnen
for hendes egne børn, er en mulighed enhver der ER I KRISTUS har adgang til.
At man får svar som spørger, er vel ikke et nyt fænomen i denne NG, så
hvorfor jeg skal trækkes ind i en diskussion som handler om noget helt andet
end Finney citatet berettiger til, må skyldes en misforståelse af det citat.

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-03-02 15:04

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

> At [ i Kristus ] kan løfterne i Skriften, ved Helligåndens levendegørelse af
> dem, tilegnes i tro.

Nej, for mig lyder det altså stadig som om du siger, at alle kan
få/tilegne sig alle løfterne.

--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : E.Dalgas

Dato : 30-03-02 15:10

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3pu1mf8zs.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Nej, for mig lyder det altså stadig som om du siger, at alle kan
> få/tilegne sig alle løfterne.

Hallo Peter ! Døde Jesus ikke for alle ? Det er i det lys jeg svare. Det
siger sig selv at spørgsmålet må besvares som et JA, med det forbehold at
modtagelsen af KRISTUS er nøglen for overhovdet at have del i de løfter Gud
giver i Skriften og for overhovdet at have del i det bønsliv, Finney
beskriver i citatet.

--

E.Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-03-02 15:17

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

> Hallo Peter ! Døde Jesus ikke for alle ?

Jo, men det er ikke det jeg snakker om.

Jeg siger bare, at jeg - selv efter forklaringerne - stadig synes, at
den formulering du anvender, angiver at alle løfter i Bibelen gælder
enhver, der tager dem til sig, ikke bare de, som Gud specifik giver de
samme løfter.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : E.Dalgas

Dato : 30-03-02 19:15

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3k7ruf8dj.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> den formulering du anvender, angiver at alle løfter i Bibelen gælder
> enhver, der tager dem til sig, ikke bare de, som Gud specifik giver de

Og hvordan vil du have man skal forstå det du spørger om ?? Der findes et
overordnet perspektiv, i den problemstilling du opstiller. Et perspektiv jeg
forklare med at forjættelserne i Skriften, I KRISTUS er tilgængelige for
enhver der beder til Herren i en given sag. Om disse løfter, så bliver
modtaget eller ej, ligesom Finney beskriver det i historien om enken, er
forsåvidt uden betydning i dette overordnede perspektiv, som jeg iøvrigt kun
er kommet ind på fordi der er et par stykker der åbenbart har misforstået
startindlægets budskab.

--

E.Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 29-03-02 21:03

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Jamen, hvad gik dit svar til Jørgen så ud på? For det var præcis hvad
> han spurgte om!

Ja, og jeg fatter ikke hvordan Erik kan misforstå et så simpelt spørgsmål.
Der kan svares ja, nej ,eller ved ikke.

jørgen.

Fra : MartiN

Dato : 29-03-02 22:06

On Fri, 29 Mar 2002 21:02:37 +0100, "Live4Him"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

>Ja, og jeg fatter ikke hvordan Erik kan misforstå et så simpelt spørgsmål.
>Der kan svares ja, nej ,eller ved ikke.

Som jeg læser citat og svar fra E.D. står det enhver frit
for at bede til, de ulykkelige bliver omvendt og kommer
til troen på Vorherre Jesus Kristus. Men det har også
noget med lignelsen om Sædemanden at gøre... For
jorden, i hvilken den spirende tro skal vise sig levedygtig,
må på forhånd være modtagelig.

--
Mvh, pmn.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 23:24

dangold@mail.dk (MartiN) writes:

> [...]
> noget med lignelsen om Sædemanden at gøre... For
> jorden, i hvilken den spirende tro skal vise sig levedygtig,

Jeg forstår ikke hvorfor kristne så ofte tror, at det er smukt og
helligt at våse og vrøvle i stedet for at svare på et direkte
spørgsmål.

Kender du svaret, svar.

Kender du ikke svaret, lad være.

Hvorfor alt dette fnidderfnadder?

Nej, Jørgen, løftet til Jeremias gælder ikke automatisk de faderløse
andre steder og til andre tider. At ordet trøstede den omtalte enke
kan betyde, at det galdt hendes børn og at Gud talte til hende gennem
verset.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : MartiN

Dato : 30-03-02 22:34

On 29 Mar 2002 23:23, Peter B. Juul wrote:

>Jeg forstår ikke hvorfor kristne så ofte tror, at det er smukt og
>helligt at våse og vrøvle i stedet for at svare på et direkte
>spørgsmål.

Tak for en opsang!
Ja, vi udtrykker os ret forskelligt...
Hvis du synes, det er helt ved siden af at sætte
spørgsmålet i relation til den omtalte lignelse, kan det
også siges med jævne ord.

Mit gæt er, at du ærlig talt er træt mit ævl -men hvorfor
nu skyde med spredehagl? Det er vel ikke nogen fair
måde at argumentere på i en sag som denne.
Og lige nøjagtig hvoraf din irritation udspringer
kunne jeg nok ønske mig fuldt ud erkendt.
--
Mvh, pmn.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-04-02 00:57

dangold@mail.dk (MartiN) writes:

> Hvis du synes, det er helt ved siden af at sætte
> spørgsmålet i relation til den omtalte lignelse, kan det
> også siges med jævne ord.

OK, det synes jeg er helt ved siden af.

> Mit gæt er, at du ærlig talt er træt mit ævl -men hvorfor
> nu skyde med spredehagl?

Jeg vælger altid min ammunition med noget, der for det utrænede øje
kan ligne omtanke.

Du er langtfra den eneste, der har har fyret sådan noget af. Og det er
i øvrigt langt fra kun kristne man ser det hos.

Hvad mere er: Selv om det imho mislykkedes fuldstændigt, så prøvede du
vist at perspektivere, hvilket altid er noget.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Stofa udnytter situationen - TeleDanmarks
The RockBear. ((^)) monopol - og skummer fløden."

Fra : Niels

Dato : 29-03-02 19:30

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:
>

> Og er løftet i Jeremias-citatet så en af disse forjættelser, Erik?

Er den tredie verdens faderløse, mellem dem som Jeramias taler om "Dine
faderløse" og enkerne i den tredie verden, er det dem der "må sætte deres
lid til mig" som skrevet står?

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 21:21

"Niels" <ikke.til@raadighed> writes:

> Er den tredie verdens faderløse, mellem dem som Jeramias taler om "Dine
> faderløse" og enkerne i den tredie verden, er det dem der "må sætte deres
> lid til mig" som skrevet står?

Det mener jeg ikke at de er, men Erik siger, at løfterne, som gives i
Jeremias gælder overalt hvor Kristus modtages.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Niels

Dato : 29-03-02 22:26

> Det mener jeg ikke at de er, men Erik siger, at løfterne, som gives i
> Jeremias gælder overalt hvor Kristus modtages.

Hmm.. Det kan der da også være noget om.. Men måske skulle man overveje, om
løfterne gælder dem der tager imod dem (som med frelsen), eller løfterne er
generelle.

I Eriks eksempel tog kvinden imod løftet som om Gud snakkede direkte til
hende.. og måske er det der hemmeligheden er?

I Mit eget liv har jeg oplevet Guds løfters opfyldelse i den orden de gik op
for mig.. og jeg tog imod dem i tro og oftes under omvendelse fra en
fejlslagen vej.

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 29-03-02 22:49

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message
> [...]
om
> løfterne gælder dem der tager imod dem (som med frelsen), eller løfterne

Jeg mener at det løfte som er nævnt i Jer 49,11 skal læses i dets kontekst,
dets fulde kontekst. Det med at læse og tolke vers i dets kontekst er
desværre ikke noget Erik forstår sig på, og derfor anvender han bibelen
forkert og havner med at vildlede mennesker fremfor at vejlede dem. Sikkert
ikke af ond vilje, men sandsynligvis mere pga. manglende viden og forståelse
for hvordan man læser, tolker og anvender bibelen.

jørgen.

Fra : Niels

Dato : 30-03-02 08:37

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
forståelse
> for hvordan man læser, tolker og anvender bibelen.

Du har jo nok ret i at stykket skal læses i sin helhed.. men hvis Gud giver
en kvinde den trøst som er i vers 11, og når enken tager imod det, og Gud så
bagefter følger det op... er det da kvinden der er forkert på den ved at
tage imod dette vers revet ud at sin sammenhæng, eller er det Gud som er
forkert på den ved at rive verset ud af sin sammenhæng og give kvinden denne
trøst?

Niels

Fra : E.Dalgas

Dato : 29-03-02 23:04

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xX4p8.109$vR5.2953@news.get2net.dk...
> [...]
om
> løfterne gælder dem der tager imod dem (som med frelsen), eller løfterne

Det ville være en kærkommen overvejelse

> I Eriks eksempel tog kvinden imod løftet som om Gud snakkede direkte til
> hende.. og måske er det der hemmeligheden er?

Bingo Niels.

> I Mit eget liv har jeg oplevet Guds løfters opfyldelse i den orden de gik
op
> for mig.. og jeg tog imod dem i tro og oftes under omvendelse fra en
> fejlslagen vej.

Hvordan fandt du ud af at vejen var forkert ??

--

E.Dalgas

Fra : Niels

Dato : 30-03-02 08:21

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> op
>
> Hvordan fandt du ud af at vejen var forkert ??

Gud fortalte min ånd, at det var synd...!

Egentlig en gradvis process.. som kristen kender vi fejl og ret vej.. men
ofte ignorerer vi det fordi det er nemmest eller fordi samfundet finder at
den den forkerte vej er god nok.. skattesvig, sort arbejde, porno, abort.
ect..

Men Gud begynder at gnave i problematikken.. og gradvist viser Han os på
mange måder hvad der er galt..

Når det sker har man et valg..

Man kan ignorere Guds kærlige anvisninger.. og blive lidt mere forhærdet..
Eller omvende sig og blive befriet..

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 23:30

> [...]

> I Eriks eksempel tog kvinden imod løftet som om Gud snakkede direkte til
> hende.. og måske er det der hemmeligheden er?

Er du klar over hvad det er du siger lige nu?'

Du siger, at hvis bare den døende moder til syv underernærede børn i
Mali vælger at tro, at løfterne gælder hende, så vil hendes
underernærede børn ikke dø af sult, men snarere pludselig live op og
blive glade og friske.

Det er ren herlighedsteologi i min bog.

Det svarer til de mennesker, der stiller sig op ved den døendes seng
og forklarer ham, at hvis han bare troede ordentligt og tog imod, så
ville han ikke være ved at dø.

Det er noget forbandet vås! (Og jeg mener vitterligt ordvalget her).

Nej, skal Mgala, Naque Baba og alle de andre have en chance, så kræver
det at kristne, der har rigeligt letter deres forkælede popo fra
sofaen og yder deres til at de overlever. Jeg snakker ikke om at blive
ulandsfrivillig, missionær e.lign., men simpelthen om at yde lidt
nødhjælp af vores overflod.

Gud har aldrig fritaget os for ansvaret for at hjælpe hans andre børn.

At antage, at han nok redder dem alligevel, "hvis bare de eller deres
forældre tager imod hans løfter" er noget klamp!
--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Niels

Dato : 30-03-02 08:38

> [...]
> Mali vælger at tro, at løfterne gælder hende, så vil hendes
> underernærede børn ikke dø af sult, men snarere pludselig live op og

Nej, det er ikke det jeg siger..

> [...]
> ville han ikke være ved at dø.
>
> Det er noget forbandet vås! (Og jeg mener vitterligt ordvalget her).

Ja, du har ret, din læsning trænger til at du sover et par timer )

> [...]
> sofaen og yder deres til at de overlever. Jeg snakker ikke om at blive
> ulandsfrivillig, missionær e.lign., men simpelthen om at yde lidt

Jeps

> Gud har aldrig fritaget os for ansvaret for at hjælpe hans andre børn.

Nope

> At antage, at han nok redder dem alligevel, "hvis bare de eller deres
> forældre tager imod hans løfter" er noget klamp!

Jeps..

Hvor ligger forskellen på at "du" vælger at tro Jesus, og at Jesus giver dig
en overbevisning i dit hjerte om at Han lever?

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-03-02 13:00

"Niels" <ikke.til@raadighed> writes:

> Nej, det er ikke det jeg siger..

Jo, men det var sikkert ikke det du mente, så.

Du skrev faktisk, at hvis man tog imod løfterne som var de til en
selv, så var de det.

Har jeg ret, når jeg siger, at du _mente_, at Gud kan give de løfter
til hvem han vil når han vil og bruge f.eks. Jeremias' bog som
"radio"?

> Hvor ligger forskellen på at "du" vælger at tro Jesus, og at Jesus giver dig
> en overbevisning i dit hjerte om at Han lever?

Forskellen ligger i hvem der er den aktive part.