<fieldset problemer>
Fra : Steen Broelling

Dato : 28-03-02 11:48

Hej

Når Internet Explorer læser <fieldset>, sættes et mellemrum, som
udelades i f.eks. Netscape ved samme kode.

Eksempel:

Blah blah blah.<br>

<fieldset>
Blah Blah
</fieldset>

- blir' vist "korrekt" (for mig) i IE (6) med et mellemrum imellem
linien som slutter med <br> og selve <fieldset>'taggen.
Men i Netscape (6.2.1) er mellemrummet væk. Kig f.eks. på nedenstående
i begge browsere:

http://www.dofbasen.dk/search.php

Hvordan kommer jeg udover det!?? Hvad kan jeg gøre!??

MVH Steen Brølling

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 28-03-02 12:45

Steen Broelling wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
Hvad kan jeg gøre!??

Har du proevet at lege med lidt CSS a la dette:

fieldset {margin: 2em 0em 0em 0em;}

Du kan naturligvis ogsaa bruge andre enheder end 'em' f.eks. 'px'.
Systemet er at du angiver:

fieldset {margin: top right bottom left;}

Maaske hjaelper det paa browsernes fortolkninger?

De bedste hilsener
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Steen Broelling

Dato : 28-03-02 14:14

On Thu, 28 Mar 2002 11:45:00 +0000 (UTC), Jonas Astrup - HTML.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>fieldset {margin: top right bottom left;}

Selvfølgelig :)

Hvor er jeg tung!

Et helt andet spørgsmål er: Er det plat og forkert at bruge <font
class="blah"> i teksten!??

Skal man bruge <span class=....> istedet!??

MVH Steen Brølling
../mail strix@mail.dk
../usr/local/home http://www.broelling.dk
"pete sets the pace to anything..."

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 28-03-02 19:28

Steen Broelling wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Et helt andet spørgsmål er: Er det plat og forkert
> at bruge <font class="blah"> i teksten!??

Ja

> Skal man bruge <span class=....> istedet!??

Kommer an på hvad du skal bruge det til?

Hvis det bare er generel tekst kan du ligeså godt bare bruge det
relevante element:

Men hvis det er en speciel fremhævning kan du gøre sådan:

specielt</span> bla bla bla bla</p>

Eller den superblærede måde at lave en fremhævning på:

bla bla</p>

Her bruger du elementet <em> (emphasize = fremhæve) som ofte visuelt
fortolkes med kursiv skrift i browseren. Hvis dette ikke passer med
dit design angiver du blot i dit stylesheet at <em> skal vises på en
anden måde (i dette tilfælde med rød skrift):

em {font-weight: normal; color:red;}

Det "blærede" består i at du viser at du har overblik og derfor
bruger HTML'en til at angive struktur og CSS til at angive layout.
Du bruger ikke <em> for at få en understregning, men derimod for at
markere at her er tale om en fremhævning.

Der findes to typer fremhævninger i HTML:

<em> (svag fremhævning)
<strong> (stærk fremhævning)

I visuelle brugeragenter (browsere) ofte angivet med kursiveret og
fed skrift (men det kan man jo ændre på med CSS).

Håber det virkede opklarende.

Fra : Steen Broelling

Dato : 28-03-02 21:27

On Thu, 28 Mar 2002 18:27:36 +0000 (UTC), Jonas Astrup - HTML.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

> [...]
>
>I visuelle brugeragenter (browsere) ofte angivet med kursiveret og
>fed skrift (men det kan man jo ændre på med CSS).

Det var godt! :)

Tak...

Steen (og tildels Stoffer :)

Fra : Steen Broelling

Dato : 28-03-02 18:06

FEDT!

Endelig har jeg fået en hjemmeside til at se fuldstændig ens ud i IE 6
og Netscape 6.1.2. Det er vist første gang det er lykkedes for mig. Og
det KUN med CSS2...

Hvis der er interesse, er det http://www.dofbasen.dk

MVH Steen