Jesus som det levende Guds Ord
Fra : Willy Brochs

Dato : 27-03-02 22:02

Har du tenkt grundig over hva som er Guds bud? Jeg inviterer Bibelen til
selv å gi oss svaret:

5 Mos 30:11 Thi Budet, som jeg i Dag pålægger dig, er dig ikke ufatteligt og
er heller ikke langt borte. 12 Det er ikke i Himmelen, så du måtte sige:
"Hvem skal stige op til Himmelen for os og hente det ned til os og kundgøre
os det, så vi kan handle derefter?" 13 Ikke heller er det hinsides Havet, så
du måtte sige: "Hvem skal drage over Havet for os og hente det til os og
kundgøre os det, så vi kan handle derefter?" 14 Nej, Ordet er dig ganske
nær, i din Mund og i dit Hjerte, så du kan handle derefter. 15 Se, jeg
forelægger dig i Dag Livet og Lykken, Døden og Ulykken!

La oss sammenligne versene ovenfor med Paulus sin utlegging i Rom 10:4-9:

Rom 10:4 Thi Kristus er Lovens Ende til Retfærdighed for hver den, som tror.
5 Moses skriver jo, at det Menneske, som gør den Retfærdighed, der er af
Loven, skal leve ved den. 6 Men Retfærdigheden af Tro siger således: Sig
ikke i dit Hjerte: Hvem vil fare op til Himmelen? nemlig for at hente
Kristus ned; 7 eller: Hvem vil fare ned i Afgrunden? nemlig for at hente
Kristus op fra de døde. 8 Men hvad, siger den? Ordet er dig nær, i din Mund
og i dit Hjerte, det er det Troens Ord, som vi prædike. 9 Thi dersom du med
din Mund bekender Jesus som Herre og tror i dit Hjerte, at Gud oprejste ham
fra de døde, da skal du blive frelst.

Hva menes så med det vi kan lese i John 1:1 og vers 14?

Joh 1:1: "I Begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud."

Joh 1:14. "Og Ordet blev Kød og tog Bolig iblandt os, og vi så hans
Herlighed, en Herlighed, som en enbåren Søn har den fra sin Fader, fuld af
Nåde og Sandhed."

Guds kjærlighet og fred!

Willy Brochs

Fra : MartiN

Dato : 29-03-02 22:56

On Wed, 27 Mar 2002 21:02, " Willy Brochs " wrote:

> [...]
>
>Joh.1,14: "Og Ordet blev Kød og tog Bolig iblandt os, og vi så hans
> Herlighed, en Herlighed, som en enbåren Søn har den fra sin Fader,

"Ordet blev kød" -ja: Dette læser jeg sådan, at Jesus var -og
Kristus er- den legemliggjorte Guds Ånd.
Tak for en klar og præcis fremstilling af Det levende Ords
overordnede position.

>Guds kjærlighet og fred!

I lige måde.

--
Mvh, pmn.

Fra : Purefication Through~

Dato : 30-03-02 12:15

Jesus som det levende Guds Ord ??? Så vælger jeg at fortolke det som, at
Guds ord er dødt og har ingen betydning.

A life in Sin, Is a Life Worth Living.

--
- Nothing Is True +
+ Everything Is Permitted -

Fra : Willy Brochs

Dato : 30-03-02 18:19

"Purefication Through Pain" <chaozrites@necronomicon.null> skrev i melding
> Jesus som det levende Guds Ord ??? Så vælger jeg at fortolke det som, at
> Guds ord er dødt og har ingen betydning.

> [...]

Jesus lever ved Faderens høyre hånd i himmelen.
Apg 10:40 Ham oppreiste Gud på den tredje dag og lot ham åpenbare seg,
Apg 2:24 Ham oppreiste Gud, idet han løste dødens veer. For det var umulig
for døden å holde ham fast.
Apg 5:30 Våre fedres Gud oppvakte Jesus, ham som dere drepte ved å henge ham
på et tre.
1Kor 15:4-7
4 og at han ble begravet, og at han oppstod på den tredje dag etter
Skriftene,
5 og at han ble sett av Kefas, deretter av de tolv.
6 Deretter ble han sett av mer enn fem hundre brødre på én gang. Av dem
lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn.
7 Deretter ble han sett av Jakob, deretter av alle apostlene.
Apg 2:32 Denne Jesus oppreiste Gud, og vi er alle vitner om det.
Apg 3:15 Men livets høvding drepte dere - ham som Gud oppvakte fra de døde.
Det er ham vi vitner om.
Apg 7:55-57
55 Men han var fylt av Den Hellige Ånd og rettet blikket opp mot himmelen.
Han så Guds herlighet og Jesus stå ved Guds høyre hånd.
56 Og han sa: Se, jeg ser himmelen åpnet, og Menneskesønnen stå ved Guds
høyre hånd!
57 Da skrek de med høy røst og holdt seg for ørene, og stormet alle som én
inn på ham.

dDu må gjerne fornekte Bibelens troverdighet, men det rokker ikke ved det
faktum er Bibelen er det mest troverdige vi har, og at hver ord er sant.

Willy Brochs

Fra : Purefication Through~

Dato : 30-03-02 19:29

> dDu må gjerne fornekte Bibelens troverdighet, men det rokker ikke ved det
> faktum er Bibelen er det mest troverdige vi har, og at hver ord er sant.
>
> Willy Brochs

Tro du bare på det.

Citat fra en anden NG: We are in hell right now. Satan rules this plane and
Lucifer is the God
of this earth. We are all souls burning in the fires of torment *right
now*

So cheer up and have fun.

- Nothing Is True +- Nothing Is True +- Nothing Is True +- Nothing Is True
[...]

Og siden hvornår er biblen blevet det mest troværdige der er ? Sidst jeg
blev opdateret var der da ikke nogen beviser på Guds existens. Ikke en gang
tørvetung roman som biblen kan det. Interesant historie..... men hellere
ikke meget andet.

--
- Nothing Is True +
+ Everything Is Permitted -

Fra : Willy Brochs

Dato : 31-03-02 01:09

> [...]
>
> Og siden hvornår er biblen blevet det mest troværdige der er ? Sidst jeg
> blev opdateret var der da ikke nogen beviser på Guds existens.

Luk 11:28-30
28 Men han sa: Ja, salige er de som hører Guds ord og tar vare på det!
29 Da nå folket strømmet til, tok han til orde: Denne slekt er en ond
slekt. Den krever tegn, og tegn skal ikke gis den, uten Jonas-tegnet.
30 For likesom Jonas ble et tegn for folket i Ninive, slik skal også
Menneskesønnen bli det for denne slekt.

Willy Brochs

Fra : MartiN

Dato : 30-03-02 22:51

On Sat, 30 Mar 2002 17:19, Willy Brochs wrote...

>"Du må gjerne fornekte Bibelens troverdighet, men det rokker ikke
>ved det faktum er Bibelen er det mest troverdige vi har, "...

Sorry to say, Willy: The man is posessed, which you might already
have noticed. And as you know, there is no reasoning worth while
with someone who insists on offending the Spirit of God.

--
Mvh, pmn.

Fra : Willy Brochs

Dato : 31-03-02 01:11

"MartiN" <dangold@mail.dk> skrev i melding
> [...]
> have noticed. And as you know, there is no reasoning worth while
> with someone who insists on offending the Spirit of God.

Yeas, I know!

Willy Brochs

Fra : Purefication Through~

Dato : 31-03-02 01:32

> Yeas, I know!
>
> Willy Brochs

Ok vi tager en tur i det engelske.

I'll rather be swept in the burning fires of hell, than be consumed by the
blissfull clouds of god. Only problem is, i don't believe in heaven, i don't
believe hell. Except the hell here on earth and the Chaos we all are apart.
And if you believe i'm offending the spirit of god, so be it. Actually i'm
not trying to offend anyone, i just like to to discuss religion and so on.
And i'm not trying to tell anyone that my way of living.. is better than the
way you live... except is the i was meant to live.

And when i say discuss religion... i don't mean "qouting" the bible or any
other book. Try for once in your life not qouting the bible... use your own
words, Think for yourself, just for one time in your life THINK FOR
YOURSELF... don't let a book rule your life.

ANd just because i have a different point of view, doen't mean that i'm not
able to love, forgive etc. etc. What i am pretty sure you would call them
christian deeds. So just because someone has another view on life... doesn't
mean that I/we am/are miserable or whatever you think of me/us.

And if someone would like to see my point of view, go ahead and read the
following books. And you don't have to do all the things in them... to
understand what it is all about.

Liber Null & Psychonaut
Liber Kaos
Psybermagick
by Peter J. Carroll

P.S.
And if anyone wants it... (though i doubt it) i would like to exlain it to
you, what they are about... unless i will be attacked by 100's of bible
qoutes.

--
- Nothing Is True +
+ Everything Is Permitted -

Fra : Willy Brochs

Dato : 31-03-02 21:10

> Ok vi tager en tur i det engelske.

Tak, men jeg velger norsk.

> [...]
> not trying to offend anyone, i just like to to discuss religion and so on.
Ditt utgangspunkt kan være bra dersom du ønsker å drøfte religion fordi du
er interessert i det, og fordi religion er en del av ditt liv, noe du setter
din lit til. Dersom du ønsker å drøfte religion fordi du vil latterliggjøre
andre tro, så er utgangspunktet derimot dårlig. Jeg velger i utgangspunktet
å forstå deg slik at du ønsker å utveksle syndspunkter med basis i kunnskap
om di egen religion, og for å prøve denne kunnskapen mot andre religion. Det
er i så fall et positivt utspill som jeg gjerne vil gi bidrag til.

Jeg vil gjerne stille deg følgende spørsmål: Hva legger du i uttrykket
"religion?" Min forståelse av hva religion er, er at all religion har det
til felles at det bygger på at man tror på en definerbar eller ikke
definerbar kraft som står over mennesket. Tror du på en slik kraft?

> [...]
> words, Think for yourself, just for one time in your life THINK FOR
> YOURSELF... don't let a book rule your life.

Du stiller her et krav som verken du eller jeg er i stand til å leve opp
til. Grunnen til det er, at uansett hva meninger vi har så bygger det på
kunnskap eller lærdommer vi har tatt til oss i løpet av livet. Det være seg
oppdragelse fra våre foreldre, lærdom tilegnet via skolebøker eller et
hvilket som helst teoretisk/pedagogisk skriftlig materiale, eller muntlige
overleveringer som har bidratt til å forme oss og sette oss i stand til å
mene uansett hva. Både du og jeg har dannet oss vår forståelse og våre
meninger ut ifra de inntrykk vi har mottatt gjennom livet. Derfor har verken
du eller jeg meninger som helt og holdent er et produkt av oss selv.

Har du hørt om gutten som var oppvokst blant ulver? Ingen vet hvor lenge han
var blant mennesker før han ble adoptert av ulver, men ut ifra guttens
personlighet da han ble funnet, tror men han må ha vært bare noen dager
eller høyst noen uker. Gutten hadde ikke noe språk, men oppførte seg som en
ulv. Hans tanker var ikke et menneskes tanker. Hans forståelse for rett og
galt var vidt forskjellig fra menneskers. Et godt eksempel på hvordan alle
levende vesener tilegner seg kunnskap fra de omgivelser og individer det
vokser opp sammen med. Slik er det også med deg og meg. Vår forståelse for
rett og galt er formet av de individer vi har hatt rundt oss, og av
kunnskapen vi har mottatt. Likeledes vil vår overbevisning styre våre tanker
og handlinger, og overbevisningen er et resultat av kunnskap og formet av
den kunnskapen vi har tatt til oss.

Du gir uttrykk for å tro på en overnaturlig ytre kraft som påvirker oss på
en eller annen måte. Hvilken kunnskap har ledet deg til en slik forståelse?
Kanskje vet du det, og da er det i så fall ikke umulig å kunne vise tilbake
til kilden. Så vil spørsmålet bli om kilden til din tilegnede kunnskap er
absolutt pålitelig og uten svakheter. Dernest bør man også vurdere om det
kan finnes andre kilder som kan gi en kunnskap som kan gå i en annen
retning.

For min egen del har jeg - så langt jeg selv har kunnet velge - valgt å
hente kunnskap fra klart definerte kilder fordi jeg er opptatt av alltid å
ha muligheten til å kontrollere sannhetsverdien i kunnskapskilden.

Min kilde til kunnskap - foruten oppdragelse, miljø og skolebøker, har vært
kilder som kunne gi meg kunnskap om mål og mening med min eksistens. For meg
har det viktigste vært å få svar på spørsmål som: Hvorfor er jeg født?
Hvorfor lever jeg? Hva er meningen med livet? Hva er døden? Hvorfor må jeg
dø? Er døden slutten på min eksistens eller kommer det noe etterpå? Kan jeg
velge hvordan mitt liv skal være? Hvilke lyster har jeg som jeg ønsker å
leve ut? Jeg tror alle mennesker i en eller annen fase av livet ønsker å
finne svar på slike spørsmål. Det er først etter av vi er kommet over
barnestadiet at søken etter svar på disse spørsmålene begynner for alvor.
Men, hvilke kilder kan du og jeg gå til for å finne alle svarene? Eller bryr
vi oss ikke om å hente annen kunnskap utenfra oss selv, slik at vi heller
velger å sette oss på eg vagle, stenge verden og alle inntrykk ute og heller
bare meditere og finne svarene i oss selv? Vi har altså flere mulige kilder
vi kan henvende oss til, og det er her du og jeg har skilt lag. Jeg har
valgt å søke etter svar i Bibelen fordi den fremstår for meg som en kilde
hvis kunnskap jeg kan stole på. Hvilke kilder gikk du til for å søke etter
svar?

Når dette er sagt, så tar jeg imot din utfordring om å ikke konkret henvise
til Bibelen. Men jeg kan derimot ikke gjøre åndelig voldtekt mot min egen
overbevisning. Alle mine synspunkter bygger på den kunnskap jeg har tilegnet
meg, og de svar jeg har funnet i Bibelen. Der har jeg funnet tillitsvekkende
svar på de fleste - dog ikke alle - spørsmål.

> [...]
doesn't
> mean that I/we am/are miserable or whatever you think of me/us.

Jeg tror ikke du er blottet for gode karaktertrekk. Jeg tror du kan være
minst like god som jeg overfor dine medmennesker. Ja, du kan til og med
kanskje være en mer omsorgsfull og mer hjelpsom og snill person enn meg. Du
kan også være mer ærlig enn meg. Du kan være bedre likt enn meg. Du kan
gjerne, for alt jeg vet, være bedre likt blant dine medmennesker enn jeg
blant de jeg omgås. Jeg vil på ingen måte så tvil om at du på alle måter kan
være en mye bedre menneske enn meg. Men uansett våre likheter og ulikheter,
så er det en ting som skiller oss. Vi har ulik oppfatning av hva Gud er,
hvem han er, hvordan han er, og hvordan overnaturlige kraften påvirker og
styrer våre liv.

> And if someone would like to see my point of view, go ahead and read the
> following books. And you don't have to do all the things in them... to
> understand what it is all about.

Hvorfor viser du selv til disse bøkene samtidig som du ber andre avstå fra i
vise til Bibelen?

> [...]
> you, what they are about... unless i will be attacked by 100's of bible

Ja, forklar gjerne hva disse bøkene handler om. Kom med en kortfattet
konklusjon. Jeg skal gjerne lese det forutsatt at det ikke blir en lengre
avhandling over flere sider.

Jeg hører gjerne fra deg.

Hilsen

Willy Brochs

Fra : MartiN

Dato : 31-03-02 23:45

On Sun, 31 Mar 2002 20:09:34 GMT, Willy Brochs wrote:

>"Purefication Through Pain" skrev i en melding....

Tak for svaret; men hvorfor ikke 'afsløre' dit navn?
Det er lidt besynderligt at skrive til en forvirring af
begreberne...
Jeg var ikke ude på at såre dig; men ville gerne
have dig ud af busken -for jeg havde stærkt på
fornemmelsen, at du ikke på nogen måde var
modtagelig, hvilket dit motto

med al ønskelig tydelighed bekræfter. Men du behøver
ikke svare mig, blot være sandfærdig i din søgen efter
en mening her midt i 'den onde trolddomsverden.'

>Tak, men jeg velger norsk.

>"Ditt utgangspunkt kan være bra dersom du ønsker å drøfte religion
>fordi du er interessert i det,"..

Undskyld, jeg blandede mig; men det gav trods alt afkast.
Jeg er imponeret over den tålmodighed, som du hermed udviser,
og håber, det kan holde sagen i fokus for en hård nød...

Spændende iøvrigt at få det norske på så nært hold!

--
Mvh, pmn.

Fra : - Nothing Is True - ~

Dato : 01-04-02 00:29

Jeg svarer lige på det her i morgen... er på vej i seng.. og da det ville
tage en del tid at svare på de diverse ting. Og ang. navet hehehe det må
lige vente lidt endnu.. da jeg foretrækker min anonymitet online. ;)
ihvertfald indtil jeg kender folk bedre.

--
- Nothing Is True +
+ Everything Is Permitted -