redhat 6,0
Fra : Claus Larsen

Dato : 27-03-02 21:13

Hvordan opretter man en bruger i redhat 6.0? Jeg kan kun logge på i root
Hilsen Claus Larsen.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-03-02 21:19

On Wed, 27 Mar 2002 21:12:37 +0100, Claus Larsen wrote:

> Hvordan opretter man en bruger i redhat 6.0?

http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/sysadm.html#TILFOEJE-BRUGERE

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 27-03-02 22:12

Claus Larsen wrote:

> Hvordan opretter man en bruger i redhat 6.0? Jeg kan kun logge på i root
> Hilsen Claus Larsen.

adduser hans
passwd hans

Prøv at se om du har userconf på systemet.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Bo Simonsen

Dato : 28-03-02 02:21

On Wed, 27 Mar 2002 21:12:37 +0100, Claus Larsen wrote:

> Hvordan opretter man en bruger i redhat 6.0? Jeg kan kun logge på i root
> Hilsen Claus Larsen.

Hvorfor vil du dog køre Redhat 6.0, afaik er dens modutils så gamle, så
man ikke engang kan køre med en 2.4 kernel. Og rpm3 pakkesystemet er
heller ikke implementeret.

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Claus Larsen

Dato : 28-03-02 18:17

"Bo Simonsen" <paltas@geekworld.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor vil du dog køre Redhat 6.0, afaik er dens modutils så gamle, så
> man ikke engang kan køre med en 2.4 kernel. Og rpm3 pakkesystemet er

Jeg har en suse 7.3 som jeg gerne ville lægge ind på den. Men jeg kan ikke
få den til at boote. Det eneste jeg kan få til at boote er den gamle hedhat
6.0 som jeg engang fik fra alt om data. Jeg ved ikke om det måske er en ny
bios der skal til?

Den gamle redhat kører nu helt perfekt! Det eneste jeg mangler er at få
internettet op at køre på den.

Har du måske et forslag til hvordan jeg får noget nyrere linux til at boote?

Hilsen Claus

Fra : Bo Simonsen

Dato : 28-03-02 18:26

On Thu, 28 Mar 2002 18:17:00 +0100, Claus Larsen wrote:

> [...]
> ikke få den til at boote. Det eneste jeg kan få til at boote er den
> gamle hedhat 6.0 som jeg engang fik fra alt om data. Jeg ved ikke om det

Bootdisk eller CD-Rom?

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Claus Larsen

Dato : 28-03-02 18:46

> Bootdisk eller CD-Rom?
Jeg har sat bios til at boote fra cdrom først, derefter fra a-drev.

Jeg har 2 diske der følger med suse ( jeg har købt suse 7.3-pakken) men jeg
ved faktisk ikke om det er bootdiske. Svaret er vel: cdrom.

Jeg lavede en bootdisk fra redhat 6 og forsøgte at få maskinen til at boote
en redhar 6,1, både fra cdrom og med bootdisken til 6,0, men det ville den
ikke.

Hilsen Claus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-02 18:55

"Claus Larsen" <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> Jeg lavede en bootdisk fra redhat 6 og forsøgte at få maskinen til at boote
> en redhar 6,1, både fra cdrom og med bootdisken til 6,0, men det ville den
> ikke.

Det kan du ikke.

Naar du nu har koebt SuSE, saa kig i manualen. De gaar processen
omhyggeligt igennem, inklusiv at lave en bootdiskette fra CD-ROM'en.

Alternativt kunne du jo starte uden andet end den medfoelgende
diskette i, og foerst putte CD"ere i, naar du bliver bedt om det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-02 22:15

On Thu, 28 Mar 2002 18:46:12 +0100, "Claus Larsen"
<kompletkommunikation@get2net.dk> wrote:

>Jeg har 2 diske der følger med suse ( jeg har købt suse 7.3-pakken) men jeg
>ved faktisk ikke om det er bootdiske. Svaret er vel: cdrom.

Man kan vel med rimelig stor sikkerhed gå ud fra at den diskette hvorpå
der står 'Bootdisk' er netop det?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-02 18:42

"Claus Larsen" <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> Jeg har en suse 7.3 som jeg gerne ville lægge ind på den. Men jeg kan ikke
> få den til at boote.

Installationen, eller det installerede system?

Du kan lave en bootdiskette, hvis du har en Windowsmaskine.

Fra : Claus Larsen

Dato : 28-03-02 18:58

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Installationen, eller det installerede system?

Den vil gerne starte det instalerede op. Det kører fint. Hvis det er
tilstrækkeligt gammelt vil den gerne boote. Den bootede også en gammel suse
6.1, evaluering. Den havde dog udpræget " knas med x" så jeg droppede den,
ikke mindst fordi Suse selv gjorde opmærksom på at det var en
evalueringsmodel der ikke var " komplet". Redhat 6,0 fungerer faktisk
udemærked :0)

Men selvfølgelig vil jeg hellere havde noget nyt på den.

Jeg prøver nu at lave en bootdiskette fra windows.

Hilsen Claus L.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-02 19:13

> [...]

> udemærked :0)
>
> Men selvfølgelig vil jeg hellere havde noget nyt på den.
>
> Jeg prøver nu at lave en bootdiskette fra windows.

Hvor stor er din harddisk, og hvor gammelt er dit bundkort.

Proev at lave en _boot_diskette, naar installationen tilbyder dig det,
og saa boot fra den. Hvis det ikke lykkes, maa du vaere meget
detaljeret i din beskrivelse af hvad der sker.

RedHat 6.0 har en del sikkerhedshuller som du vil blive ramt af hvis
maskinen er forbundet til Internettet.

Fra : Claus Larsen

Dato : 28-03-02 19:24

> Hvor stor er din harddisk, og hvor gammelt er dit bundkort.

814 mb, ibm fra 96.

> Proev at lave en _boot_diskette, naar installationen tilbyder dig det,
> og saa boot fra den. Hvis det ikke lykkes, maa du vaere meget
> detaljeret i din beskrivelse af hvad der sker.

Jeg har lavet en redhat 6,0 bootdiskette på den måde. Jeg kan da lige prøve
at få den til at boote igen og se hvad der sker.

> RedHat 6.0 har en del sikkerhedshuller som du vil blive ramt af hvis
> maskinen er forbundet til Internettet.

Jeg ved det godt. Maskinen skal kun bruges som en linux-demo på skolen hvor
min datter går. Jeg har desværre ikke råd til at sponsorerer dem noget
nyere.

Hilsen Claus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-02 22:38

> Jeg har lavet en redhat 6,0 bootdiskette på den måde. Jeg kan da lige prøve
> at få den til at boote igen og se hvad der sker.

Naturligvis med den nyere SuSE eller hvad det nu var du havde.

> Jeg ved det godt. Maskinen skal kun bruges som en linux-demo på skolen hvor
> min datter går. Jeg har desværre ikke råd til at sponsorerer dem noget
> nyere.

Redhat 6.0 er for gammeldags til at imponere nogen, tror jeg.

Fra : Claus Larsen

Dato : 30-03-02 21:44

> "Claus Larsen" <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> Redhat 6.0 er for gammeldags til at imponere nogen, tror jeg.

Jeg har nu fået suse 7.3 til at boote. Jeg har lidt røde ører: Der står
faktisk i manualen at man skal bruge cd nr 2 når der skal bootes på gammelt
hardware....ups.

Det eneste jeg ikke kan få til at fungere er netværket; Jeg er rimelig
sikker på at det må være en fejl i kortet.

Suse kører helt som det skal. Men det går laangsomt. Det kan være jeg bruger
den til at sætte en server op istedet for. Mest for at se om jeg kan finde
ud af det.

Hilsen Claus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-02 22:04

"Claus Larsen" <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> Det eneste jeg ikke kan få til at fungere er netværket; Jeg er rimelig
> sikker på at det må være en fejl i kortet.

Hvilket kort, og har det virket tidligere?

Fra : klasse1 nr1

Dato : 30-03-02 22:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Redhat 6.0 er for gammeldags til at imponere nogen, tror jeg.

Nå, så kom maskinen helt op at køre:

pentium 133, 1,4 gb harddisk, 47 mb ram
fra 1996.
Suse 7.3 i grafisk miljø. Opløsning 1023x763 ( frit fra hukommelsen).
Virkelig flot grafik.
Men sløv....utroligt at den kan køre det.
netkortet er en 3com fra 1992, taget fra en gammel 486.

Den er nok alligevel en tand for sløv til at bruge som demo. Ærgeligt nok.

Hilsen Claus.

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 31-03-02 11:27

"klasse1 nr1" <dsl62456@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> netkortet er en 3com fra 1992, taget fra en gammel 486.
>
> Den er nok alligevel en tand for sløv til at bruge som demo. Ærgeligt nok.

fjern x, og sæt den op som demo/test server - aktiver evt. apache
så er den fortræffelig wwwserver

finn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-02 22:05

klasse1 nr1 <dsl62456@cybercity.dk> writes:

> [...]
> netkortet er en 3com fra 1992, taget fra en gammel 486.
>
> Den er nok alligevel en tand for sløv til at bruge som demo. Ærgeligt nok.

Grafikkortet er ret vigtigt. Der kræves en del af det.