lammeskind
Fra : Martinix DK

Dato : 27-03-02 15:58

Hej

Er der nogen der ved hvordan man bedst vasker/rengør et lammeskind?

Karina

Fra : Britta og Torben

Dato : 27-03-02 20:25

Hej Karina.
Du kan købe uld vaskemiddel i Sima, så kan du vaske skindet i maskine eller
hånd alt efter hvad du helst vil. Der står på flasken hvor meget du skal
brug.
Hej fra Britta

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-03-02 21:56

"Martinix DK" <martinko@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der ved hvordan man bedst vasker/rengør et lammeskind?

Vi vasker vores datter skind (hun har et par stykker...) i hånden med et
uld-vaskemiddelfra BabySam.
Vejledningen står på flasken

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Morten & Charlotte C~

Dato : 07-04-02 15:26

Du kan købe et specielt vaskemiddel til lammeskind i bl.a. Babysam, det
virker godt, bagefter lader du det tørre, gerne ude, men ikke ved for hård
varme og så redder du det op med en tættekam og det bliver så pænt som
nyt....

Charlotte

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 08-04-02 20:15

Jeg har hørt at man ikke må lægge babyer på lammeskind, med mindre de bare
ligger uden noget over sig, det vil sige frit, på gulvet idet lammeskind kan
foresage feberkramper, når de ikke kan komme af med varmen - er der andre
der har hørt det eller er det helt hen i vejret?

Dorthe

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-04-02 20:53

"Dorthe Frederiksen" <dorthefrederiksen@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foresage feberkramper, når de ikke kan komme af med varmen - er der andre
> der har hørt det eller er det helt hen i vejret?

Under vores 4 måneders indlæggelse på bl.a. Rigshospitalets afd
GN/Neonatalklinikken (fordi vores datter blev født 3 mdr for tidligt) var
holdningen derinde, at lammeskind er helt ok.
Men som med alt andet: baby må ikke få det for varmt!

Mht. feberkrampre, så er der ingen der ved hvorfor nogle børn får dem - GN
siger: trøst Jer med, at hvis jeres barn får feberkramper, så er det noget
de vokser sig fra. De siger ydermere, at der intet belæg er for, at påstå,
at feberkramper skulle skade barnet.

Man kan mht lammeskind sige, at de måske kan give lidt lettere grobund for
bakterier og lign. hvorfor det bør vasket "tilpas" tit...

P.S. vores datter er nu cirka 7 måneder, og har ligget på lammeskind siden
hun var 2 dage gammel - den første måned med kun ble på, og en lille klud
under hovedet for en smule gylp ikke skulle udløse daglig vask af
lammeskindet.

P.P.S. Lammeskind bruges bl.a. også til mennesker med lammelser, der ved at
ligge med huden direkte på lammeskindet kan formindske risikoen for tryksår
ganske betragteligt... Som jeg har forstået forklaringen er det noget med,
at det sandsynligvis øger blodcirkulationen...

Fra : Iben Holst

Dato : 09-04-02 07:24

Det er rigtigt at der er nogle ting man skal tænke ekstra over når man
bruger lammeskind.
Bl.a. det med baby ikke må få det for varmt; dvs. ingen speciel varm dyne
når underlaget er så varmt. Men ligesom skindet holder barnet varmt, har ud
jo også den specielle effekt at det også er med til at transportere varmen
væk fra barnet, så der skal faktisk være ret varmt før det vil kunne skade
barnet.
Dog skal man passe på med børn der lige er begyndt at kunne vende sig selv.
Det er svært at trække vejret med hovedet begravet ned i ulden !!!

På hospitalerne har de forskellige meninger om at bruge skindet indendørs.
Min svigerinde fik at vide at hun ville gøre sine piger en tjeneste at lade
dem ligge på sådan et både ude og inde, hvorimod jeg selv fik at vide at jeg
ikke måtte lade min søn ligge på det inde.

Jeg rettede mig først efter det jeg selv fik at vide, men hjemme kunne jeg
ikke få Ramus til at finde sig til rette i sin seng og derfor fik han det i
sengen alligevel. Det gav ham med det samme en god søvn om natten !!
Lige til han skippede barnevognen som knap 3 årig har han også ligget på det
der, så vi har altså kun været glade for det.

Iben