Problemer med linux vs. mit hardware
Fra : Gert Mikkelsen

Dato : 27-03-02 15:23

Jeg har store problemer med at køre Linux på en Pc, der uden problemmer
kører windows. Jeg har forsøgt at installere både Redhat 7.2 og 8.2, med
næsten samme resultat. Problemerne er følgende:
* Gennerelt ustabilt, går ned og mange programmer kører ikke ordentligt.
* Diskproblemer, kører diskcheck næsten hver gang jeg booter og finder
fejl de fleste gange.
Der er ingen "bad blocks" når jeg formaterer partitionerne under
installationen.
* Når jeg loader driveren til mit netkort fryser computeren 9 ud af 10
gange. Både hvis jeg
indlæser den manuelt eller det gøres under opstart. Det skete også
under selve installationen af
Mandrake, Redhat fandt ikke selv mit netkort.
* Redhat installationen, gik totalt i smadder på under 14 dage, uden jeg
har gjort noget specielt for
at dette skulle ske, først kunne gnome ikke starte ordenligt, og siden
kom der kernel panic under
opstarten.
* Mandrake installationen fryser ca. hver anden gang under opstart. Dette
skete lige fra første gang
jeg prøvede at starte efter installationen.
* Forstyrende flimren på skærmen i Mandrake, både i tekstmode og i X. Det
ligner lidt det
flimmer en ringende mobiltelefon kan skabe på en skærm

Jeg tror problemmet er noget af mit hardware, men ved det ikke. Mit hardware
er:
Processor: AMD Duron
Bundkort: Asus A7V133-VM
Ram: 128 MB
Netkort: Realtek RTL8139 (A)
Skærmkort: S3 ProSavage
Harddisk: MAxtor 2B020H1

Håber der er en der enten kan komme med en løsning eller fortælle mig
hvilken del af min hardware der skaber problemerne.
Det skal lige siges at jeg kører Windows 2000 på samme PC og på samme disk,
og det kører stabilt og uden problemer, men jeg har også brug for at kunne
køre linux.

Med venlig hilsen Gert

Fra : Morten Fix

Dato : 27-03-02 20:46

"Gert Mikkelsen" <gmi@sp-teknik.dk> wrote in message

-SNIP alle problemerne-
> Jeg tror problemmet er noget af mit hardware, men ved det ikke. Mit
hardware
> er:
> Processor: AMD Duron
> Bundkort: Asus A7V133-VM
> Ram: 128 MB
> Netkort: Realtek RTL8139 (A)
> Skærmkort: S3 ProSavage
> Harddisk: MAxtor 2B020H1

Hvordan kører mandrake installationen når netkortet ikke er i maskinen ?
Det er nemlig en måde at finde ud af hvilket hardware der er defekt, fjern
det eller ombyt med noget du ved virker (hvis du ikke selv har, så prøve at
låne ved dine venner)
Knækkede amd kerner har jeg før set lave et ustabilt system, ved at lave
tilfældige fejl, som ikke sådan kunne forklares.
Så start med at tjekke om alle hjørnerne er hele på kernen på cpuen.
Ellers prøv at skifte den ud også, ligesom foreslået ovenfor.

-Morten Fix