Hjælp til FTP gennem router
Fra : Rex

Dato : 26-03-02 21:43

Jeg har prøvet at lave en lille skitse af dit netværk:

Internettet
/// (Fast IP Adresse)
Router (D-Link 704)
/ I I \
/ I I \
/ / \ \
/ / \ \
Comp1 / \ Comp 4
/ \
Comp2 Comp3

4x Lokale IP Adresser. (Comp 1 - 4) 192.168.0.xxx

Hvordan kan jeg opsætte en FTP server på freks. Comp1?
Eller Hvordan får jeg adgang med fjern skrivebord udefra til freks. Comp2?

Skal lige siges at alle maskiner kører XP.

Mit problem er jo at, udefra kan man jo ikke se maskinernes IP adresse, kun
Routerens.

Nogen der kan hjælpe??

-Rex

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 26-03-02 22:13

> [...]
>
> Skal lige siges at alle maskiner kører XP.
>
> Mit problem er jo at, udefra kan man jo ikke se maskinernes IP adresse,

8<------

Hvis du kun har een IP adresse skal du lave NAT/PAT eller portforwarding i
routeren, som oversætter din yderside IP til en inderside IP. Du skal
selvfølgelig også finde ud af hvilke porte der skal bruger til de services
der skal køre, som fx port 21 til ftp. Jeg har desværre ikke begreb om
hvordan dette gøres i en D-Link router.

På en Cisco IOS router kunne den se således ud:
"ip nat inside source static tcp 192.168.0.1 21 (yderside IP) 21 extendable"

Mvh Jakob, CCNA

Fra : Bjørn Quist

Dato : 27-03-02 08:34

> Hvis du kun har een IP adresse skal du lave NAT/PAT eller
> portforwarding

Hvad er forskellen på NAT/PAT og portforwarding ???

Med venlig hilsen
Bjørn Quist

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 27-03-02 15:22

> Hvad er forskellen på NAT/PAT og portforwarding ???
>
> Med venlig hilsen
> Bjørn Quist

Det er for lang en forklaring at skrive her, men kig på denne adresse:

http://safepipe.eicon.com/faq/answers/345/

Mvh Jakob