Filstørrelse
Fra : Svend

Dato : 26-03-02 21:05

Hej

Jeg har lige til min gru opdaget at en af mine tabeller i min mysql database
er næsten 4gb. Så vidt jeg kan se er det filsystemet på min redhat 7.1, der
sætter grænsen for tabel størrelsen. Jeg tror det ext2 eller ext3.

Hvad foreslå i at jeg gør ?

F.eks. opgradere til en redhat 7.2 + patches, + sgi xfs kernel og opretter
en xfs partition til /var ?

hvad siger i ?

--
Svend

Fra : Joakim Recht

Dato : 26-03-02 21:32

"Svend" <2@lazy.dk> writes:

> [...]
>
> Hvad foreslå i at jeg gør ?
>
> F.eks. opgradere til en redhat 7.2 + patches, + sgi xfs kernel og opretter

Hvad er problemet helt præcist? Tidligere lå problemet ved 2 GB, men den grænse
er du jo nået forbi, så kommer der fejl nogen steder, eller hvad?

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk / PGP key http://www.braindump.dk/pgp.txt
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : Svend

Dato : 26-03-02 23:09

In article <87n0wvdq96.fsf@antinoise.obel.auc.dk>, "Joakim Recht"
<god@cs.auc.dk> wrote:

> Hvad er problemet helt præcist? Tidligere lå problemet ved 2 GB, men den
> grænse er du jo nået forbi, så kommer der fejl nogen steder, eller hvad?
>
> mvh

Show Table Status siger at jeg snart når grænsen som åbenbart er 4gb.

--
Svend

Fra : Joakim Recht

Dato : 26-03-02 23:43

"Svend" <2@lazy.dk> writes:

> Show Table Status siger at jeg snart når grænsen som åbenbart er 4gb.

Det er ikke en grænse, der er pålagt af operativsystemet, det er MySQL selv.
Check dokumentationen for andre tabeltyper...

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 27-03-02 13:01

"Joakim Recht" <god@cs.auc.dk> wrote in message

> Det er ikke en grænse, der er pålagt af operativsystemet, det er MySQL
selv.
> Check dokumentationen for andre tabeltyper...

Med en block størrelse på 4 kb, kan ext2 ikke klare mere end cirka 4 gb. Så
vidt jeg er orienteret.

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-03-02 13:09

"Svend Jørgensen" <2@lazy.dk> writes:

> Med en block størrelse på 4 kb, kan ext2 ikke klare mere end cirka 4 gb. Så
> vidt jeg er orienteret.

Så er du forkert orienteret.

Med 4KB blokke kan ext2 håndterer filer på op til 2TB og filsystemer
på op til 16TB. Men det kræver iøvrigt at både kernen og ens libc
understøtter Large File Support (LFS). Uden LFS kan man på Linux ikke
håndterer filer større end 2GB på 32bit-maskiner uanset hvilket
filsystem man anvender.

Du kan læse mere på <http://www.suse.de/~aj/linux_lfs.html>

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 27-03-02 13:16

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> [...]
> understøtter Large File Support (LFS). Uden LFS kan man på Linux ikke
> håndterer filer større end 2GB på 32bit-maskiner uanset hvilket

Okay.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 27-03-02 19:40

Peter Makholm wrote:

> [...]
> understøtter Large File Support (LFS). Uden LFS kan man på Linux ikke
> håndterer filer større end 2GB på 32bit-maskiner uanset hvilket

På RedHat er det indbygget. Jeg har testet det ved at lave en fil
på 8Gb en gang.

-Claus