hvilken flueline
Fra : S. Mckinley

Dato : 26-03-02 19:58

Er der nogen der har et godt bud på en god flueline som kaster langt, uden
at det koster en halv afghaner krig.
Jeg har en 10 fod stang klasse 8-9 og fisker kun fra kysten med en gammel WF
line der trænger til at skiftes ud.

/Jens

Fra : Peter Cole

Dato : 27-03-02 09:48

"S. Mckinley" <mckinley@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> at det koster en halv afghaner krig.
> Jeg har en 10 fod stang klasse 8-9 og fisker kun fra kysten med en gammel WF

Hej Jens.

Hvis det er længde du søger, skal du helt sikkert skifte til et
skydehoved.
En god og billig line er Shakespears GLIDER (N for neutral).Linen er en
DT,
så den skal klippes på midten, og herefter tilpasses til din
stang.Normalt
går man 2 klasser op i line når man laver skydehoved, så jeg vil mene at
du
skal købe en #10.Prisen er 299 kr. og da du får 2 skydehoveder for de
penge,
ja så må man sige at der er billigt.M.h.t at trimme dine hoveder, så gå
ind på
www.globalflyfisher.com og kig under Shooting heads øverst til venstre,
her er
der ca. 6 siders beskrivelse af hvordan man laver et skydehovedsystem
(på
Engelsk).Skydeline som du jo også skal bruge er også omtalt på siden.
Alt taget i betragtning, hvis det er kystflue man vil, ja så er dette
nok
løsningen ( for de fleste ), og hvis du har en ven med en stang i samme
klasse
som din kan i jo splejse, så er udgiften kun 150 kr.Derudover er det et
flexibelt
system, da man hurtigt kan skifte fra flydende skydehoved til synkende
o.s.v.
Håber at du har fået svar på dit spørgsmål.
Mvh
Peter Cole

Fra : Jens K. Knudsen

Dato : 01-04-02 16:53

Der findes et hav af liner, men mit bud på en afløser for en WF, er
Scierra's XDA, i en klasse der svarer til din stang, den kan med fordel
købes hos www.godtgrej.dk

hilsen Jens Knudsen

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 02-04-02 16:48

Skydehoved, færdige eller hjemmelavet. enhver fluebix vil kunne
anbefale/sælge indtil flere.

og så bare en kommentar; det er _ikke_ linen, men kasteren der kaster langt.

Mvh

Flemming

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 02-04-02 23:12

"Flemming Jacobsen" <f.jacobsen@mail.dk> wrote in message
<Klip>

> og så bare en kommentar; det er _ikke_ linen, men kasteren der kaster
langt.

Kaster du så med en tørresnor, Flemming? ;D Linen har selvfølgelig også en
indvirkning på kastets længde...

Mvh.

Martin

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 03-04-02 07:57

DT liner, man arbejder den ønskede line ud med blindkast og skyder ganske
kort.

WF liner, man sætter fart på klumpen og skyder ganske langt.

ST/skydehoved, man sætter fart på klumpen og skyder ganske langt, ofte
længere end med en WF da skydelinen specielt egnet til at løbe let igennem
øjerne og have lav modstand.

og jo der er forskel på liner, men den er oftest mindre, end den forskel der
er på dem der kaster linerne. hvis to fluefiskere er helt ens, hvad angår
stang, line osv. osv. så kaster den ene stadig længere end den anden.

det er jo også derfor at en kasteinstruktører, kan vise hvordan man skal
gøre, med en fremmed stang og line, ofte til stor forundring for den der
ejer grejet.

sorry men teknik, er vigtigere ved fluekast end grejet men kaster med

_en tøresnor kan faktisk anvendes_ den med nylonkerne og udvendig
plastcoating, men du har ret den er ikke så god som de andre.

mvh

Flemming