PATH til Java
Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-03-02 20:43

Hej,

Jeg har netop installeret Java, men jeg kan ikke bruge kommandoen "java",
med mindre, jeg befinder mig i biblioteket, hvor selve java-filen
ligger. Hvor og ikke mindst hvordan kan jeg ændre i PATH'en?

-> Michael Knudsen

Fra : enrique

Dato : 26-03-02 21:01

Yello

On Tue, 26 Mar 2002 20:42:43 +0100, Michael Knudsen wrote:

> [...]
> "java", med mindre, jeg befinder mig i biblioteket, hvor selve
> java-filen ligger. Hvor og ikke mindst hvordan kan jeg ændre i PATH'en?

PATH er en variable, du kan tjekke den ved at sige:
echo $PATH
Ændre den ved at sige:
export PATH=$PATH:/sti/til/java (f.eks.: /usr/java/jdk1.3.1_01/bin)
Hvis du vil sætte den permanent tilføj den til din shells opstart fil,
hvis du f.eks. bruger bash er det ~/.bash_profile .Jeg har f.eks:

# User specific environment and startup programs

PATH=$PATH:$HOME/bin:/usr/java/jdk1.3.1_01/bin

export PATH (+ en hel masse andre :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-03-02 21:15

On Tue, 26 Mar 2002 21:00:55 +0100, enrique wrote:

> PATH=$PATH:$HOME/bin:/usr/java/jdk1.3.1_01/bin

Tak for hjælpen. Det var lige, hvad der skulle til!

-> Michael Knudsen

Fra : Martin Skøtt

Dato : 26-03-02 20:51

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> [...]
> med mindre, jeg befinder mig i biblioteket, hvor selve java-filen
> ligger. Hvor og ikke mindst hvordan kan jeg ændre i PATH'en?

For den enkelte bruger finder du PATH i ~/.bash_profile. Det gælder
naturligvis kun hvis du bruger Bash, som shell, men det går jeg ud fra
siden du ikke nævner andet. Hvis du vil ændre PATH for alle brugere på
systemet kan det gøres i /etc/profile. Stierne i PATH adskilles med :

--
Martin Skøtt
martin@z3n.dk

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 26-03-02 21:15

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> med mindre, jeg befinder mig i biblioteket, hvor selve java-filen
> ligger. Hvor og ikke mindst hvordan kan jeg ændre i PATH'en?

Se her:

http://www.linuxin.dk/vis_artikel.php?id=54

Skunk