Kernel 2.4.0 og NetExpres.
Fra : Lars Overgaard

Dato : 30-01-01 10:58

Jeg sidder og bokser med at få NetExpres til at fungere med Kernel 2.4.0.

Jeg har fulgt Adam Sjøgrens vejledning uden de store problemer...i hvert
fald fik jeg ikke fejl undervejs, men når jeg efterfølgende forsøger mig med
/usr/sbin/pppd call netexpres, så fryser maskinen fuldstændig. Eneste
mulighed er powerknappen.
I dette tilfælde er ppp inkluderet i kernen.

Hvis jeg i stedet vælger at kompilere ppp som et modul, så fortæller
/usr/sbin/pppd call netexpres, at "This system lacks kernel support for
ppp."

Adam har følgende linie i vejledningen:
"virgil:/usr/src$ gzip -d pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+240600.diff.gz",
som ikke virkede hos mig. Gzip nægter at anerkende filen som en .gz-fil.
Kigger man i filen ser man også, at det er en tekstfil, så jeg prøvede bare
at omdøbe den til pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+240600.diff og patche med den
alligevel. Det så ud til at lykkes, men spørgsmålet er, om det er der filmen
knækker?

Nogen der ligger inde med et bud?

/Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-01 11:12

> Jeg har fulgt Adam Sjøgrens vejledning uden de store problemer
Brugte du Jens Axboes nyeste patches?
> [...]
>
> Hvis jeg i stedet vælger at kompilere ppp som et modul, så fortæller
> /usr/sbin/pppd call netexpres, at "This system lacks kernel support for
Her kan jeg ikke hjælpe, og måske. Har du prøvet at udføre forslaget fra
filen: "/usr/src/ppp-2.4.0b2/README.linux" , det omhandler hvordan man laver
/dev/ppp!
> [...]
> at omdøbe den til pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+240600.diff og patche med den
> alligevel. Det så ud til at lykkes, men spørgsmålet er, om det er der
Det er fordi filel er blevet pakket ud, da du downloadede den.
Så det er helt korrekt, som du har gjort.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 30-01-01 11:54

"Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> skrev i en meddelelse
> Brugte du Jens Axboes nyeste patches?

Ja, jeg brugte det link du gav mig for et par indlæg siden.
<URL:http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/people/axboe/PPPoATM/2.4.1-pre7/

> Her kan jeg ikke hjælpe, og måske. Har du prøvet at udføre forslaget fra
> filen: "/usr/src/ppp-2.4.0b2/README.linux" , det omhandler hvordan man
laver
> /dev/ppp!

Ja, det er også prøvet Her brokker den sig så over, at linien /dev/ppp er
ugyldig i /etc/conf.modules. Jeg kan i grunden ikke se formålet med at
oprette /dev/ppp, for den er alligevel ganske tom...i hvert fald her hos
mig.

/Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-01 12:15

> Ja, jeg brugte det link du gav mig for et par indlæg siden.

<URL:http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/people/axboe/PPPoATM/2.4.1-pre7/
Cool
Lige netop den ovenstående besked, løste jeg med de to linier fra
README.linux-filen
> [...]
> ugyldig i /etc/conf.modules. Jeg kan i grunden ikke se formålet med at
> oprette /dev/ppp, for den er alligevel ganske tom...i hvert fald her hos
Kan du kort fortælle, hvordan du brugte hjælpen fra README.linux-filen?
MVH.
Axel

Fra : Lars Overgaard

Dato : 30-01-01 12:40

> [...]
> README.linux-filen
> Kan du kort fortælle, hvordan du brugte hjælpen fra README.linux-filen?

Jeps.

Jeg oprettede /dev/ppp med følgende kommando:

mknod /dev/ppp c 108 0
chmod 600 /dev/ppp

Derefter tilføjede jeg disse linier til /etc/conf.modules:

/dev/ppp ppp_generic
alias char-major-108 ppp_async
alias tty-ldisc-3 ppp_async
alias tty-ldisc-14 ppp_synctty

That's it.

/Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-01 13:01

> Derefter tilføjede jeg disse linier til /etc/conf.modules:
>
> /dev/ppp ppp_generic
> alias char-major-108 ppp_async
> alias tty-ldisc-3 ppp_async
> alias tty-ldisc-14 ppp_synctty
Jeg har ikke til føjet noget i /etc/conf.modules !
Prøv at udkommentere det/ slette det.
Er det RedHat du bruger?
MVH.
Axel

Fra : Lars Overgaard

Dato : 30-01-01 13:06

> Jeg har ikke til føjet noget i /etc/conf.modules !
> Prøv at udkommentere det/ slette det.
> Er det RedHat du bruger?
> MVH.
> Axel

Det har jeg også prøvet uden held.
Ja, jeg bruger en RedHat 6.2.

/Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-01 13:12

> Det har jeg også prøvet uden held.
> Ja, jeg bruger en RedHat 6.2.
Ok, her kommer et lidt langt ude råd:
Jeg synes, at jeg kan huske, st een af modulerne skaber lidt vrøvl under
RedHat, men jeg kan ikke huske hvilken!
Prøv, på skift, at udkommentere en enkelt linie.
Jeg bruger selv debian, men er der ikke noget med, at man skal køre en
update, når man har ændret i /etc/conf.modules?
MVH.
Axel

Fra : Lars Overgaard

Dato : 30-01-01 14:10

> [...]
> Jeg bruger selv debian, men er der ikke noget med, at man skal køre en
> update, når man har ændret i /etc/conf.modules?

Alle råd er mere end velkomne uanset hvor langt ude de er.
Jeg bliver mere og mere overbevist om, at jeg skal prøve debian.

Tak for hjælpen indtil videre

/Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-01 16:25

> Alle råd er mere end velkomne uanset hvor langt ude de er.
Virkede udkommenteringen ikke?
Fandt du ud af om man skal køre en update?
> Jeg bliver mere og mere overbevist om, at jeg skal prøve debian.
Prøv det
MVH.
Axel

Fra : Lars Overgaard

Dato : 30-01-01 18:26

> Virkede udkommenteringen ikke?
> Fandt du ud af om man skal køre en update?

Næ, udkommenteringen hjalp heller ikke. Jeg fandt heller ikke ud af, om der
skal køres en update, så jeg rebootede bare og regnede med at det var nok.

> Prøv det

Er allerede i fuld gang

/Lars.

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-01 18:46

> Næ, udkommenteringen hjalp heller ikke. Jeg fandt heller ikke ud af, om
der
> skal køres en update, så jeg rebootede bare og regnede med at det var nok.
Så er jeg blank.

> Er allerede i fuld gang
Cool, lige et par råd mht. netexpres.
Det var for mig nødvendigt at bruge nogle forslag til sym.links i forb. med
atm fra Adams gamle vejl.
Og jeg skulle ikke pille ved /etc/conf.modules !
MVH.
Axel

Fra : Lars Overgaard

Dato : 30-01-01 21:44

> [...]
med
> atm fra Adams gamle vejl.
> Og jeg skulle ikke pille ved /etc/conf.modules !

Jeg går ud fra, at du mener følgende symlinks...?

cd /usr/include
rm -rf linux asm
ln -s ../src/linux/include/linux linux
ln -s ../src/linux/include/asm asm

Dem skulle jeg også lege lidt med i min berømte RedHat-kamp

/Lars.

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 30-01-01 21:57

> Jeg går ud fra, at du mener følgende symlinks...?
>
> cd /usr/include
> rm -rf linux asm
> ln -s ../src/linux/include/linux linux
> ln -s ../src/linux/include/asm asm
Exacto!

Fra : Lars Overgaard

Dato : 31-01-01 17:10

> Exacto!

BINGO!! WooHoo.

Så lykkedes det! Det magiske ord var tilsyneladende...Debian.

Tusind tak for hjælpen.

/Lars.