CirkumfleX
Fra : Thomas P

Dato : 30-01-01 10:18

Hejsa Jeg har sådan gået (eller siddet) lidt og tænkt over hvad den der
lille ^ ting laver foran visse variabelerklæringer i andres koder... jeg ved
ikke, men mener nok at Niels engang sagde noget om at det er noget med
Pointere, men skulle nogen mon have en forklaring til mig ?

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-01-01 14:07

Hej.

"Thomas P" <blomme@post.com> wrote in message
> [...]
> ikke, men mener nok at Niels engang sagde noget om at det er noget med
> Pointere, men skulle nogen mon have en forklaring til mig ?

Det er fra de 'rigtige' pascal-tider.

Her er et lille eksempel:

VAR
pInt : ^INTEGER ; -- det vil sige variablen indeholder adressen på en
integer.
Int : INTEGER ; -- det vil sige variablen indeholder indholdet af en
integer.

For at få fat i indholder af pInt, kunne man eksempelvis benytte:
Int := pInt^ ; -- Her betyder ^ at der referes til indholdet af den integer,
der ligger på den adresse, pInt refererer til.

Det vil sige:
pInt = Adresse i memory
pInt^ = Indholdet af adressen i memory.

Med udviklingen af OOP, hvor snart alt er pointere, ville du se ^ skudt ud
over hele koden, og med indførsel af Delphi 1, indbyggede man automatik i
compileren, så den selv vidste om det var adressen eller indholdet af
variablen.

Før i tiden skulle du eksempelvis benytte følgende
memo^.lines^.Count^
for at få fat i antal linier.

Jeg er ikke pædagog, men jeg håber det hjalp.

mvh
Stig Johansen.

Fra : Thomas P

Dato : 30-01-01 14:25

> Jeg er ikke pædagog, men jeg håber det hjalp.

Det gjorde det skam - tak for hjælpen

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]