Tekstlængde i Outlook
Fra : kat

Dato : 26-03-02 13:05

Hejsa.
Jeg sidder her og bøvler med Outlook (ikke ekspress!).
Mine mail er nemlig grimme og uoverskuelige, da teksten er lige så
lang som mail-vinduet er bredt!
Kan dette ikke ændres, så teksten bliver automatisk ombrudt ved
x-antal karakterer - ligesom her i OE?
Jeg HAR forsøgt mig med: options, mail format, settings (None + wrap
at 70 characters...).
Er det forkert, eller hvad kan jeg gøre?
--

/kat
---

Fra : pre

Dato : 26-03-02 13:50

Som så meget andet i Office har Outlook tre vinduesstørrelser, og det
vindue i OE som du ser på lige nu er midterstørrelsen (som kan scaleres
efter behag). I Outlook klik på den samme type og juster.
pre

Fra : kat

Dato : 26-03-02 22:29

"pre" skrev:

> [...]
scaleres
> efter behag). I Outlook klik på den samme type og juster.

Ikke forstået i henhold til mit spørgsmål om mailtekstens længde -
ikke vinduets!??
--

/kat
---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-02 11:08

"kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev:

> Mine mail er nemlig grimme og uoverskuelige, da teksten er
> lige så lang som mail-vinduet er bredt!

Er det de indgående eller udgående mails der er problemet?

Der er ikke noget unormalt i at teksten ombrydes til vinduets kant,
hvis du vil have smallere tekst kan du ændre vinduesbredden. Hvis
ombrydningen ikke "følger med" når du ændrer på vinduerne - og du i
stedet får en vandret scrollbar - så er der nok noget galt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : kat

Dato : 27-03-02 14:47

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:

> Er det de indgående eller udgående mails der er problemet?

Det er mine egne udgående mails. Andres kan jeg jo ikke ændre på, men
jeg har lagt mærke til at nogle har en pæn margen, således at teksten
ikke er så bred som vinduet (hvilket jeg synes er læse venligt). Denne
lille detalje kunne jeg drefor godt tænke mig i mine mails.

> [...]
> ombrydningen ikke "følger med" når du ændrer på vinduerne - og du i
> stedet får en vandret scrollbar - så er der nok noget galt.

Ja, jeg ved godt, at jeg kan ændre vinduets størrelse - det er ikke
det der driller.
Nu er jeg så småtosset, at jeg godt kan lide, at vinduet har en
passende størrelse, og teksten er af en passende længde (ca. 70
karakterer uanset vinduets størrelse).
Denne lille feature kan jeg ikke finde i Outlook.......
--

/kat
---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-02 15:01

> [...]

> således at teksten ikke er så bred som vinduet (hvilket jeg
> synes er læse venligt). Denne lille detalje kunne jeg drefor

Sandsynligvis er dem med "pæn margen" i ren tekst-format. Når man
sender en mail i ren tekst ændres den løbende ombrydning (til
vinduets kant) nemlig til en fast tegnbredde (omkring 70 tegn).

Når du skriver dine ebreve har du - så vidt jeg ved - ikke mulighed
for at ændre på ombrydningen (andet end med en ny linje).

Fra : kat

Dato : 27-03-02 15:50

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:

> Når du skriver dine ebreve har du - så vidt jeg ved - ikke mulighed
> for at ændre på ombrydningen (andet end med en ny linje).

ØV!
Tak for dine svar og forklaringer
--

/kat
---

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-03-02 21:09

> Sandsynligvis er dem med "pæn margen" i ren tekst-format. Når man
> sender en mail i ren tekst ændres den løbende ombrydning (til
> vinduets kant) nemlig til en fast tegnbredde (omkring 70 tegn).

Tegnbredden kan dog indstilles: Funktioner, Indstillinger, fanen
PostFormat, knappen Internetformat: "Ombryd automatisk......", men som
nævnt kun for ren tekst.

(ovenstående er som det ser ud i OE2002)

--
mvh.
LarsK

Fra : kat

Dato : 27-03-02 21:31

"Lars Klintholm" skrev:

> Tegnbredden kan dog indstilles: Funktioner, Indstillinger, fanen
> PostFormat, knappen Internetformat: "Ombryd automatisk......", men
som
> nævnt kun for ren tekst.

Jeps, det har jeg forsøgt (plain text), men jeg kan ski ikke lige se
at det hjælper....
Hvad skal der være vinget af i MIME - unencode??? Har det betydning?
Bruger 2000.
--

/kat
---

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-03-02 22:47

kat skrev:

> Jeps, det har jeg forsøgt (plain text), men jeg kan ski ikke lige
> se at det hjælper....

Det virker her. Men linierne bliver ikke kortet af når du skriver, ej
heller når du i mappen Sendt Post kikker på den mail du har sendt. Men
i modtagerens indbakke vil linierne være afkortet.

> Hvad skal der være vinget af i MIME - unencode??? Har det
> betydning? Bruger 2000.

Det betyder vist kun noget for eventuelle vedhæftninger, er ikke hakket
af her

--
mvh.
LarsK

Fra : kat

Dato : 28-03-02 12:52

"Lars Klintholm" skrev:
> [...]
Men
> i modtagerens indbakke vil linierne være afkortet.

Aha
Se, så kan jeg bedre forstå en hel del!
Jeg har jo forsøgt at sende til mig selv og kigget i sendt post, men
det hjælper jo ikke noget så.
Takker for svaret.
--

/kat
---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-04-02 08:54

"kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev:

> Jeg har jo forsøgt at sende til mig selv og kigget i sendt
> post, men det hjælper jo ikke noget så.
> Takker for svaret.

Hvis du kigger i modtaget post (indbakken) i stedet, skulle du
gerne kunne se resultatet.

Fra : pre

Dato : 27-03-02 19:52

Selv om Outlook og OE arbejder fint sammen kan de dog også være som "Hund og
Kat." og de er helt principielt uenige om det med linielængden, bl. a.
fordi Outlook kan bruge Word som editor og derfor hylder det gode Window
princip om deling i forhold til det aktuelle vindue.
OE derimod har opfundet et "tåget" begreb om en fast, omend justerbar,
linielængde, hvorefter alt kan ske, specielt afhængigt af hvor mange
forskellige besvarelser, der citeres.
Det betyder også at den opdeling der i et gruppe-indlæg forlader en afsender
kommer til at virke fjollet når den samme afsender læser sin egen post -
samtidig ses andres indlæg på samme måde, med flere linier på ét ord.

Så hvad enten man kan li´det eller ej, så er det fakta - men i Outlook kan
man ved at regulere vinduet opnå en behagelig linielængde.