ComboBox i focus
Fra : Neo.dk

Dato : 26-03-02 12:52

Hej alle

Hvordan "nulstiller" jeg en combobox ?

- altså stiller comboboxen til det første valg og med focus på comboboxen
ved f.eks. tryk på en knap.

Håber at der er en der vil hjælpe.

Tusind tak

Neo.dk

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 26-03-02 13:44

"Neo.dk" <neo___dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Hvordan "nulstiller" jeg en combobox ?
>
> - altså stiller comboboxen til det første valg og med focus på comboboxen
> ved f.eks. tryk på en knap.

Kig på .SetFocus og/eller .TabIndex = 0 samt .ListIndex = 0

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk

Fra : Neo.dk

Dato : 26-03-02 14:06

> Kig på .SetFocus og/eller .TabIndex = 0 samt .ListIndex = 0
>
> --
> mvh
> Jens Vestergaard
> www.railsoft.dk

Hej igen Jens

Jeg synes at jeg har prøvet med .SetFocus

Private Sub Combo()
' formålet men denne sub er at nulstille Combo til det første valg
' og sætte Combo i focus
Combo.AddItem "valg1"
Combo.AddItem "valg2"
Combo.AddItem "valg3"
Combo.AddItem "valg4"
Combo.AddItem "valg5"
Combo.AddItem "valg6"
'Combo.ListIndex = 0
'Combo.TabIndex = 0
Combo.SetFocus
End Sub

Men jeg får følgende fejl:

Runtime error 5
invalid procedure call or argument.
og markering ved "Combo.SetFocus"

Har du en ide til hvad jeg gør galt ?

Mvh Neo.dk

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 26-03-02 15:37

> Hej igen Jens

<objekt>.SetFocus giver fejl, hvis ikke formen, hvor <objekt> er på er
synlig - typisk, hvis man prøver SetFocus i Load-eventen.

Måske er der er sammenhæng til dit problem?

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk

Fra : Neo.dk

Dato : 26-03-02 16:01

> [...]
> synlig - typisk, hvis man prøver SetFocus i Load-eventen.
>
> Måske er der er sammenhæng til dit problem?

Hej Jens

Jeg tror at jeg fandt løsningen/en løsning på problemet - læs mit svar på
Raymans post

Tusind tak for hjælpen !!!

Mvh Neo.dk

Fra : Rayman

Dato : 26-03-02 14:03

Combo1.Listindex = 1
Combo1.SetFocus

Eller måske Combo1.ListIndex = -1 (ingen valgt)

Mvh. Rayman.

Fra : Neo.dk

Dato : 26-03-02 14:40

"Rayman" <rayman_dk@email.com> skrev i en meddelelse
> Combo1.Listindex = 1
> Combo1.SetFocus
>
> Eller måske Combo1.ListIndex = -1 (ingen valgt)
>
> Mvh. Rayman.

Hej Rayman

Ja så lykkedes det, men problemet lå et andet sted end jeg havde forventet.

givet: 1 knap og 1 combo

ved tryk på knap kaldtes følgende:

[...]

Private Sub TilføjKnap_Click()
call Combo
End Sub

men dette gav fejl !

men det virker nu med følgende fremgangsmåde:

Kan du forklare hvorfor jeg fik fejl ?

Mvh Neo.dk

Fra : Rayman

Dato : 29-03-02 12:27

Øhh, næh. Men det er rigtigt at du ikke kan sætte focus, når controllen ikke
er synlig/enabled. Det eneste der er at gøre ved det, er en 'On Error Resume
Next' eller måske flytte koden til 'Activate' Eventet. Derudover, skal du
lige huske at bruge en 'Clear' før du tilføjer elementer, eller bliver de
bare tilføjet til enden af listen.
Og så lige for at opklare det med TabIndex, så er det ikke noget der styrer
kontrollen, men det er rækkefølgen af elementerne, når man bruger Tab tasten
i stedet for musen. Og den bliver også brugt nå en Label har en HotKey dvs.
et understreget bogstav. Her kan label'en ikke få focus, men den giver i
stedet focus til den næste kontrol i TabIndex rækkefølgen.

Fra : Neo.dk

Dato : 30-03-02 21:47

Tusind tak for dit svar Rayman !