Matematik projekt
Fra : Jacob Øland

Dato : 25-03-02 21:25

Hej NG

Jeg skal igang med et matematik projekt omhandlende konveksitet og
topologi i R^n.

Vores primære litteratur er Knut Sydsæter: Matematisk Analyse bind 2
s. 40 - 55.

Er der nogen kan give gode råd til hvordan man bedst angriber det emne
(selvstudium)

Findes der evt. supplerende litteratur om emnet?

mvh

Jacob Øland

stud.polit

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 25-03-02 23:51

> Er der nogen kan give gode råd til hvordan man bedst angriber det emne
> (selvstudium)
> Findes der evt. supplerende litteratur om emnet?

Hvad er dine forudsætninger?

-mb

Fra : Jacob Øland

Dato : 26-03-02 18:40

>Hvad er dine forudsætninger?

Hvis du tænker på rent fagligt så har jeg en Mat A (fra HHX), og så har jeg
fulgt det her kursus over to semestre.

Jeg vil selv mene at jeg står rimeligt stærk i de fleste matematiske
discipliner, men jeg synes emnet er lidt langhåret som selvstudium

mvh

Jacob

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 26-03-02 18:53

> Hvis du tænker på rent fagligt så har jeg en Mat A (fra HHX), og så har
jeg
> fulgt det her kursus over to semestre.

Ok.

> Jeg vil selv mene at jeg står rimeligt stærk i de fleste matematiske
> discipliner, men jeg synes emnet er lidt langhåret som selvstudium

Du kan evt. se på komplekse mængder i forbindelse med gitre, hvis du er
interesseret i talteori.

Der findes en sætning (Minkowski's gitterpunktsætning) som relaterer
komplekse mængder og gitre, og denne har mange klassiske algebraiske
anvendelser.
F.eks. kan man vise at et (ulige) primtal p kan skrives på formen x^2+y^2,
hvis og kun hvis p har formen 4n+1.

Se evt. kapitel 3 i

Hlawka, Schoissengeier & Taschner
"Geometric and Analytic Number Theory"

eller søg på "minkowski lattice" på google.

-mb

--
Martin Bundgaard (mb@imf.au.dk)
Department of Mathematical Sciences

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 26-03-02 18:56

Doh!

Erstat lige 'komplekse' med 'konvekse' ... :)

-mb