Ny harddisk til redhat 7.2
Fra : Cvusyd

Dato : 25-03-02 11:23

Vi har sat en endnu en hd i vores maskine, men hvordan formatere vi den til
filsystem ext3 ?

under /dev/hdd1 kan vi godt se den og vi kan også godt mounte den i fstab
som vfat, men det er ikke det vi skal bruge. Skal man ikke formatere den ala
fdisk i windows ?

John

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 25-03-02 11:33

In <a7mtt4$17qd$1@news.cybercity.dk> "Cvusyd" <adm@cvusyd.edu> writes:

>Vi har sat en endnu en hd i vores maskine, men hvordan formatere vi den til
>filsystem ext3 ?

Du skal foerst oprette partitioner vha. fdisk og bagefter lave filsystem paa partitionerne vha. mkfs

Jeg gaetter paa at der ogsaa er et lille andet grafik vaerktoej i en RH72, hvis du logger ind som root og
starter X.

man fdisk
man mkfs

/Martin

Fra : Cvusyd

Dato : 25-03-02 11:40

Jeg takker, men der står ikke rigtig noget med ext3... Desværre - men tak
alligevel

John

Fra : Cvusyd

Dato : 25-03-02 11:47

Så fandt vi det selv

mke2fs -j --- laver en ext3 partion

John

Fra : Kent Friis

Dato : 25-03-02 11:51

Den Mon, 25 Mar 2002 11:23:28 +0100 skrev Cvusyd:
> [...]
>som vfat, men det er ikke det vi skal bruge. Skal man ikke formatere den ala

mke2fs -j /dev/hdd1

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Cvusyd

Dato : 25-03-02 12:24

Men når vi så tilføjer den i fstab

/dev/hdd1 /stordisk ext3 defaults 0 0

Så kommer den med den fejl : forkert filsystemtype....

John