Ekstra netkort i Debian
Fra : Søren Emig

Dato : 30-01-01 00:20

Hej alle

Jeg lidt newbie mht. linux og debian i særdeleshed, så.....

Hvordan tilføjer man et ekstra netkort eth1 *korrekt* i Debian?
Hvordan virker debians lidt specielle måde at håndtere moduler mht. Kernel
2.4?
Nogen der har et link til en guide der omhandler kompilering af Kernel 2.4
under Debian?

På forhånd TAK

/Søren

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 30-01-01 00:47

"Søren Emig" wrote:
> Jeg lidt newbie mht. linux og debian i særdeleshed, så.....
>
> Hvordan tilføjer man et ekstra netkort eth1 *korrekt* i Debian?

ret i /etc/init.d/network

> Hvordan virker debians lidt specielle måde at håndtere moduler mht.
> Kernel 2.4?

Hvordan speciel??

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl

Fra : Martin Dalum

Dato : 30-01-01 00:54

Mikkel Gjoel wrote:

> ret i /etc/init.d/network

Det kommer vel an på hvilken version af debian man bruger. Hvis det er
testing eller unstable (kan ikke huske med stable), så skal man rette i
/etc/network/interfaces

--
+------------------------------------------------

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-01-01 08:35

"Søren Emig" <skumflum.42@nospamget2net.dk> writes:

> Jeg lidt newbie mht. linux og debian i særdeleshed, så.....

Debian er et glimrende valg i længden.

> Hvordan virker debians lidt specielle måde at håndtere moduler mht. Kernel
> 2.4?

Jeg har kørt 2.4 siden engang i novembers (2.4.0-testX) uden at have
lavet noget særligt. I begyndelsen kørte jeg potato men har opgraderet
til unstable uden problemer.

> Nogen der har et link til en guide der omhandler kompilering af Kernel 2.4
> under Debian?

"man make-kpkg". Hvis du altså har pakken kernel-package
installeret. Den kan klart anbefales, hvis man ikke er for
konservativ, men det har du vel ikke grund til at være som newbie.

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Søren Emig

Dato : 30-01-01 11:04

> Jeg har kørt 2.4 siden engang i novembers (2.4.0-testX) uden at have
> lavet noget særligt. I begyndelsen kørte jeg potato men har opgraderet
> til unstable uden problemer.

Er det bare at ændre apt source listen og køre apt-get update | apt-get
upgrade?

Fra : Kasper Myram

Dato : 30-01-01 11:06

"Søren Emig" wrote:

> lavet noget særligt. I begyndelsen kørte jeg potato men har
opgraderet
> Er det bare at ændre apt source listen og køre apt-get update | apt-get
> upgrade?

Worked for me too...

--
Kind regards

Kasper Myram

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-01-01 11:12

"Søren Emig" <skumflum.42@nospamget2net.dk> writes:

> Er det bare at ændre apt source listen og køre apt-get update | apt-get
> upgrade?

"apt-get dist-upgrade" istedet for "apt-get upgrade". En normal
apt-get upgrade vil ikke installerer nye pakker, hvilket kan være
nødvendigt når man opgraderer fra en distribution til en anden.

Men selvfølgelig skal man være klar til at perl pludselig ikke virker
hvis man bruger unstable. Jeg ville nok sætte perl og lilo på hold før
jeg gik igang.

"echo lilo hold| dpkg --set-selections"
"echo perl-base| dpkg --set-selections"

lilo pakken overskriver eller har tidligere overskrevet din
eksisterende lilo.conf uden at spørge. Og perl kunne ikke rigtigt
finde ud af at lave et nyt perl-alternativ, hvilket ødelage alt, der
brugte /usr/bin/perl. (Det sidst kan rettes ved bare selv lave linket
"æn -s /usr/bin/perl-<version> /usr/bin/perl" og så fortsætte
opgraderingen derfra.

Jeg har ikke stødt på nogle libc-vanskeligheder på det seneste.