God Påske!
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-03-02 00:26

Ja, nu er det jo Påske i denne uge, så jeg tænkte på, om der er nogle
relevante emner man kunne diskutere i den forbindelse...

1) Hvad skete der egentlig i Påsken? Evangelierne er vist ikke helt enige om
hændelsesforløbet.
Er det muligt at rekonstruere sig frem til eet sammenfattende
hændelsesforløb?

2) Det go'e gamle skyldsspørgsmål: Var det det "store stygge Synedrie" eller
de "slemme hedenske romere", der bar ansvaret - eller snarere Jesus Selv,
der bevidst satte Sig op mod nogle hårde verdslige modstandere for bevidst
at lade dem gøre Sig til martyr?

3) Hvornår gik det således op for Jesus at Han skulle dø? Kom det som et
chok for Ham under Nadveren og efterfølgende i Getsemeneh Have, eller vidste
Han det allerede før indtoget Palmesøndag?
Noget kunne jo tyde på at Han først fik klar besked af Faderen den aften.

4) Hvad skete der Langfredag på Golgata, i Templet og i naturens kræfter?

5) Hvad skete der ved Graven Påskemorgen?

6) I hvilken form genopstod Jesus? Som Herliggjort og "regenereret" eller
som en slags uhyggelig genganger, der trods at være vasket ved gravlæggelsen
stadig havde de sår, som Thomas rørte ved?

7) Er der et skift i Jesu "stil" efter at Han døde og genopstod? Var det
således en mildere og mere afslappet Jesus, der rejste sig fra Graven, vel
vidende at INTET længere kunne røre Ham, men at Han derimod netop var
Herliggjort?

Vi burde nok kunne få en uges tid til at gå med disse spørgsmål...

Anders Peter Johnsen

Fra : Purefication Through~

Dato : 25-03-02 01:20

Påsken er sgu bare en lækker lille ferie. Og så er det da også meget skønt
at vide at jesus er død. Jeg vill e da nødigt høre på hans jammeren i TV
eller radio.. (altså hvis han var i live idag).

Men tænk lige på at hvis Jesus bare var død en naturlig død... (alderdom,
blodprob whatever...), så var der ikke nogen der ville skænke manden en
tanke, ikke en gang de fortabte kristne.

Og hvad skal jeg så i påsken ???
Jeg skal være DOVEN... og så en smule liderlig... synes ligesom at det hører
påsken til ;)

Og så et lille tip til dem som er færdige med at læse biblen... læs følgende
værker.

"Liber Null & Psychonaut" - Peter J. Carroll
"Liber Kaos" - Peter J. Carroll

- Total Control - A Goal In Reunion
- Ultimate Energy - Immortal Transfiguration
- Final Conquest - A Shattered Connection
- Of Love And Beauty
- Rest In Peace. Yeah, I Say - Hell On Earth

Fra : MartiN

Dato : 25-03-02 22:19

On Mon, 25 Mar 2002 00:26, Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
>(1-><-7)
>Vi burde nok kunne få en uges tid til at gå med disse spørgsmål...

Tak i lige måde!
Det ser ganske sændende ud...
Jamen hvor har du det dog fra?
Det nærmeste man kommer et godt svar
må vel sige at være et godt spørgsmål!
--
Mvh, pmn.

Fra : MartiN

Dato : 28-03-02 22:54

On Mon, 25 Mar 2002 00:26, Anders Peter Johnsen wrote:

>1) Hvad skete der egentlig i Påsken?..
> Er det muligt at rekonstruere sig frem til
> eet sammenfattende hændelsesforløb?

Jeg lægger ikke den store vægt på kronologien og de
'nøgne kendsgerniger' i historien, men snarere på det
budskab, der ligger i symbolværdien af begivenhederne
-hvorfor denne 'opgave' forekommer mig lidt aparte.

Nu er det som sagt påske med højtid -og mildning i
luften tillige- hvorfor næppe mange hænger så længe
over informationsteknologiens hjælpemidler. Men det
var altså min mening at give lidt igen på dit oplæg.

Desuden kunne jeg tænke mig at spørge dig som 'kristen
historiker' -om det ikke var noget med et stipendium
til en studierejse udi http://www.medjugorje.dk?..

Iøvrigt må jeg tilså, efter nøjere besigtigelse, herunder
kun at have fundet få spørgsmål af substantiel betydning:

>2) Det go'e gamle skyldsspørgsmål:
> Var det det "store stygge Synedrie"
> eller de "slemme hedenske romere", {><}
> eller snarere Jesus selv, {><} for bevidst
> at lade dem gøre sig til martyr?

Nej.

>3) Hvornår gik det således op for Jesus,
> at Han skulle dø? Kom det som et
> chok for Ham {><} i Getsemeneh Have, eller
> vidste Han det allerede før Palmesøndag?...

Ja.

>4) Hvad skete der Langfredag på Golgata,
> i Templet og i naturens kræfter?
>
>5) Hvad skete der ved Graven Påskemorgen?

Du kan vel også læse.

>6) I hvilken form genopstod Jesus?..
> Som Herliggjort og "regenereret" eller
> som en slags uhyggelig genganger, der {><}
> stadig havde de sår, som Thomas rørte ved?

Som et lysende væsen.

>7) Er der et skift i Jesu "stil" efter at
> Han døde og genopstod?..

Maybe some would like him different.

A.P.J. wrote, 25 Mar 2002 18:23...
>"Eet af de mere generelle underliggende spørgsmål,
> jeg gerne vil have frem er netop een af mine gamle
> kæpheste: Var Jesus {>en inkarnation af<} Gud
> {-s kærlighed og<} et Gudsvelsignet Menneske {><}?"

Ja. {I parantes: Mine tilføjelser.}
--
Mvh, pmn.