stoppe computeren...
Fra : Søren

Dato : 24-03-02 21:22

Jeg har SuSE 7.3 professional installeret på min PC, hvor jeg i forvejen har
windows XP installeret. Jeg partitionerede harddisken med partition magic og
fik installeret SuSE uden problemer. Jeg har det problem nu, at når jeg
vælger "shutdown" så lukker SuSE også ned og til sidst skriver den "the
system will be halted immediately" og så skulle computeren gerne slukke ...
men det gør den ikke. Der kommer en ny linie, hvor den skriver " Master
Resource Control runlevel 0 has been"... og så ude i højre side "reached" og
så står den ellers stille her og der sker ikke mere. Når jeg bruger ctrl +
alt + del starter computeren op igen helt fra starten og lilo kommer op.

Er der nogen, der kan fortælle mig hvordan jeg får computeren til at slukke
når jeg vælger shutdown ... det kan ikke passe, at jeg skal ind i windows XP
for at få computeren slukket. Jeg er newbie med linux...

Søren

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 24-03-02 22:50

"Søren" <sorenh@gmx.net> wrote in message
> [...]
XP
> for at få computeren slukket. Jeg er newbie med linux...
shutdown -h 0
eller
poweroff

ved ikke om sidstnævnte findes på suse..

mvh
Martin

Fra : Søren

Dato : 25-03-02 15:24

> shutdown -h 0
> eller
> poweroff
>
> ved ikke om sidstnævnte findes på suse..

Okay, men når jeg logger ud fra KDE, som jeg anvender som det grafiske miljø
og derefter kan jeg vælge enten reboot eller shutdown. Hvis jeg skal anvende
én af de to kommandoer, som du skriver, hvordan skal jeg så gøre det ....
skal jeg lade være med at logge ud og gå ind i konsollen istedet ??

Søren

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 25-03-02 18:46

Søren wrote:

> [...]
> miljø og derefter kan jeg vælge enten reboot eller shutdown. Hvis jeg
> skal anvende én af de to kommandoer, som du skriver, hvordan skal jeg

I menuen går du ind under "Preferences"|"System"|"Login Manager". Når
du har indtastet rootpasswordet, så har du under "Sessions" muligheden
for at vælge kommando.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 25-03-02 19:25

"Søren" <sorenh@gmx.net> wrote:
> Er der nogen, der kan fortælle mig hvordan jeg får computeren til at slukke
> når jeg vælger shutdown ... det kan ikke passe, at jeg skal ind i windows XP
> for at få computeren slukket. Jeg er newbie med linux...

Det lyder meget som et kerne/motherboard problem.
Jeg har en SuSE 7.2, som godt nok kunne slukke selv, men efter jeg
opgraderede kernen til 2.4.18, så ville den ikke.
Så jeg tror altså at en kerne opgradering/rekompilering vil hjælpe dig,
men hvis du er newbie, så er det måske nok lidt meget at give sig i kast
med.
Den måde jeg fik det løst på var at vælge følgende i konfigurationen af
kernen:
#
# General setup
#
CONFIG_NET=y
CONFIG_PCI=y
# CONFIG_PCI_GOBIOS is not set
# CONFIG_PCI_GODIRECT is not set
CONFIG_PCI_GOANY=y
CONFIG_PCI_BIOS=y
CONFIG_PCI_DIRECT=y
CONFIG_PCI_NAMES=y
# CONFIG_EISA is not set
# CONFIG_MCA is not set
CONFIG_HOTPLUG=y

#
# PCMCIA/CardBus support
#
# CONFIG_PCMCIA is not set

#
# PCI Hotplug Support
#
# CONFIG_HOTPLUG_PCI is not set
CONFIG_SYSVIPC=y
CONFIG_BSD_PROCESS_ACCT=y
CONFIG_SYSCTL=y
CONFIG_KCORE_ELF=y
# CONFIG_KCORE_AOUT is not set
CONFIG_BINFMT_AOUT=y
CONFIG_BINFMT_ELF=y
CONFIG_BINFMT_MISC=y
CONFIG_PM=y
# CONFIG_ACPI is not set
CONFIG_APM=y
# CONFIG_APM_IGNORE_USER_SUSPEND is not set
# CONFIG_APM_DO_ENABLE is not set
# CONFIG_APM_CPU_IDLE is not set
# CONFIG_APM_DISPLAY_BLANK is not set
# CONFIG_APM_RTC_IS_GMT is not set
# CONFIG_APM_ALLOW_INTS is not set
# CONFIG_APM_REAL_MODE_POWER_OFF is not set

Det vigtigste er selvfølgelig at APM-delen er sat rigtigt.
Desunden skal følgende tilføjes lilo.conf:
append = "apm=on apm=power-off"
Det er faktisk den sidste del som er den afgørende, så prøv at indsætte
den i lilo.conf og kør lilo. Så kan det være du er heldig at du får det
til at spille.
Det tog mig lang tid at få til at virke, efter min kerneopgradering.

Martin
--
Jeg har det med min rumlige frihed som jeg har lagt mærke til at mænd
har det med deres testikler.