Flere Ip adresser på 1 netkort
Fra : Søren W Nielsen

Dato : 23-03-02 23:36

Subject siger det meste.
Hvor kan jeg læse om, hvordan man på en Linuxbox (Suse 7.2 eller RH 7.2)
sætter et netkort op med to IP adresser eller kan det kun laves med Virtuel
Hosts??
Søren

Fra : Andreas Jensen

Dato : 23-03-02 23:51

> Hvor kan jeg læse om, hvordan man på en Linuxbox (Suse 7.2 eller RH 7.2)
> sætter et netkort op med to IP adresser eller kan det kun laves med
Virtuel
> Hosts??
Læs manualen til ifconfig (man ifconfig). "ifconfig <interface> alias
<adresse>" skulle kunne gøre det. Kig også i din distributions
konfigurationsfiler til netværk - der er sikkert en enkel måde at definere
det på.

/Andreas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-03-02 06:24

Søren W Nielsen skrev:

> Hvor kan jeg læse om, hvordan man på en Linuxbox (Suse 7.2 eller
> RH 7.2) sætter et netkort op med to IP adresser

Mini-HOWTO'en på <http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/IP-Alias/> er
et godt bud.

// Klaus

Fra : Søren W Nielsen

Dato : 24-03-02 11:27

Tak til både Andreas og Klaus for tipsene.
Dem vil jeg studere nærmere.
Søren
"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+ac68458f-36cc-48cd-915e-e748a395b007@news.szn.dk...

Fra : Michael Andersen

Dato : 24-03-02 14:05

Søren W Nielsen wrote:

> [...]
> sætter et netkort op med to IP adresser eller kan det kun laves med Virtuel

ip link set eth0 up
ip addr add 10.0.0.1 dev eth0
ip addr add 10.0.0.2 dev eth0

osv...

Nogen gange er det altsaa lettere at goere det fra kommandolinien end at
slaas med distribution X's tossede vinduer.

MVH
Michael A.

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-03-02 17:35

Michael Andersen <michael@ibab-dot-dyndns-dot-dk> wrote:

>Nogen gange er det altsaa lettere at goere det fra kommandolinien end at
>slaas med distribution X's tossede vinduer.

....og når du så af en eller anden grund bruger distributionens scripts
til at genstarte netværket, er alle dine hjemmebryggede kommandoer
glemt...

Hvis distributionens autoriserede opsætning virker, bør man bruge den,
hvis man ikke vil risikere sådan noget.

(Spørgsmålet er så, hvor mange distributioner, der har en autoriseret
metode til tilføjelse af ip alias.)

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Henning Petersen

Dato : 25-03-02 00:24

On Sun, 24 Mar 2002 13:05:06 +0000, Michael Andersen
<michael@ibab-dot-dyndns-dot-dk> wrote:

> ip link set eth0 up
> ip addr add 10.0.0.1 dev eth0
> ip addr add 10.0.0.2 dev eth0
>
> osv...

Hvordan får man så maskinen til automatisk at hente 2 eller flere
ip'er via DHCP?

Jeg har brug for at kunne lave indgående NAT af en specifik port, til
forskellige maskiner alt afhænging af hvilken externe IP der benyttes.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Joakim Recht

Dato : 25-03-02 15:40

Henning Petersen <henning.petersen.020324@hpc.dk> writes:

> Hvordan får man så maskinen til automatisk at hente 2 eller flere
> ip'er via DHCP?

det gør du ikke, dhcp tildeler adresser ud fra et klient-id, som oftest er
baseret på mac adressen, som jo så vil være den samme.

> Jeg har brug for at kunne lave indgående NAT af en specifik port, til
> forskellige maskiner alt afhænging af hvilken externe IP der benyttes.

iptables?

--
Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77

Fra : Henning Petersen

Dato : 29-03-02 20:37

On 25 Mar 2002 15:39:56 +0100, Joakim Recht <god@cs.auc.dk> wrote:

> det gør du ikke, dhcp tildeler adresser ud fra et klient-id, som oftest er
> baseret på mac adressen, som jo så vil være den samme.

Men i princippet kunne klient-id være hvad som helst?
- så burde det jo være muligt.

> iptables?

Formodentlig, men jeg mangler stadigvæk at få tildelt flere IP'er via
DHCPen først

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-03-02 12:43

Henning Petersen wrote:

> Hvordan får man så maskinen til automatisk at hente 2 eller flere
> ip'er via DHCP?

Du skal konfigurere klienten til at sende flere forespørgsler med
forskellig klient-ID. Det kan du ikke med dhcpcd eller pump - dhclient
skulle til gengæld kunne gøre det (men jeg har aldrig selv prøvet).

Rasmus

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 30-03-02 14:09

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Du skal konfigurere klienten til at sende flere forespørgsler med
> forskellig klient-ID. Det kan du ikke med dhcpcd eller pump - dhclient
> skulle til gengæld kunne gøre det (men jeg har aldrig selv prøvet).

Eller også kan dhcpcd eller pump måske startes via chroot til hver sin
root og hver sin konfiguration.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-03-02 15:39

Christian E. Lysel wrote:

> Eller også kan dhcpcd eller pump måske startes via chroot til hver sin
> root og hver sin konfiguration.

Man kan konfigurere dhcpcd til at sende en bestemt client-ID (med -I), men
jeg tror ikke, du kan køre to samtidige dhcpcd'er (den binder sig jo til
port 68). Pump kan vist ikke konfigureres til at sende en bestemt
klient-ID, så der er nok ikke gode chancer.

Rasmus

"Aren't you ashamed of yourself?"
"No, I have people to do that for me."

Fra : Henning Petersen

Dato : 02-04-02 10:27

On Sat, 30 Mar 2002 15:38:39 +0100, Rasmus Bøg Hansen
<moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> [...]
> port 68). Pump kan vist ikke konfigureres til at sende en bestemt
> klient-ID, så der er nok ikke gode chancer.

Det er ikke dhcp-serveren der er problemet.

Min opstilling:

ISP -> FWA opkobling -> gateway/firewall -> flere_workstations

1)
Gatewayen får sin externe IP via DHCP fra min ISP.
Jeg kan uden problemer få flere IPer til flere maskiner, men ønsker at
have en central gateway som filter/firewall.

2)
mine klienter for en 10.x.x.x adresse fra gatewayen så kører
DHCP-server på mit LAN

Når jeg nu får tildelt 123.45.67.89 tildelt fra min ISP kan gatewayen
NATte den til 10.0.0.9
Det jeg er intereseret i er at jeg samtidig henter fx 123.45.67.85
123.45.67.86 123.45.67.87 og 123.45.67.88 fra min ISP, og at de NATtes
til fx 10.0.0.5, 10.0.0.6, 10.0.0.7 og 10.0.0.8 - eller hvad mine
interne maskiner nu hedder.

Internt på mit LAN er der ikke nogat problem i at sætte lease-tiden
meget højt, og udad til, skal jeg vel bare sørge for at den bliver
renew'et tilpas tit, for at beholde IP'en. Skulle en IP smutte, er jeg
selvfølgelig klar over at jeg skal ind og ændre i opsætningerne, men
det kan/vil jeg godt leve med.

Men det ville selvfølgelig være endu bedre hvis gatewayen automatisk
kunne finde ud af at registrere en ekstern IP til de af mine lokale
maskiner som skulle ha' brug for en global IP.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-04-02 23:36

Henning Petersen wrote:

> Det er ikke dhcp-serveren der er problemet.

Øh, det har jeg heller ikke skrevet noget om. dhcpcd er en klient og 68 er
klient-porten?

Jeg tror, du får svært ved det med dhcpcd (og det er nok ikke muligt med
pump), men dhclient kan måske klare det med en dhclient.conf i denne stil:

interface "eth0" {
send dhcp-client-identifier 1:0:a0:24:ab:fb:9c;
}
interface "eth0:0" {
send dhcp-client-identifier 1:1:a0:24:ab:fb:9c;
}

Men prøv dig frem (prøv evt. med 'alias' el. lign.) og læs mere på
dhclient.conf(5).

Rasmus

"Microsoft spel chekar worgs grate!"

Fra : Henning Petersen

Dato : 03-04-02 00:35

On Wed, 03 Apr 2002 00:35:55 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> Øh, det har jeg heller ikke skrevet noget om. dhcpcd er en klient og 68 er
> klient-porten?

Øhh - er det ikke dhcpd der leveret IP'er til mine workstations?
- ok ikke som _jeg_ forstår det du skriver, at dhcpd henter min
externe IP fra min ISP?

> [...]
> }
> interface "eth0:0" {
> send dhcp-client-identifier 1:1:a0:24:ab:fb:9c;

Det vil jeg prøve at kigge på.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-04-02 09:43

Henning Petersen wrote:

> Øhh - er det ikke dhcpd der leveret IP'er til mine workstations?

Måske, men ikke dhcpcd (DHCP Client Daemon).

> - ok ikke som _jeg_ forstår det du skriver, at dhcpd henter min
> externe IP fra min ISP?

Det gør jeg heller ikke

Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Søren Mejlhede

Dato : 03-04-02 11:00

Er det nødvendig at få IP fra DHCP'en
Resevere et område som kun skal bruges til sever,web osv.
eks 2-16
også dhcp fra 32 til 128.
Så sætter du din IP adr. op manuelt.

med venlig hilsen søren