Hjemmebygget spandpumpe....?
Fra : Silverflame

Dato : 22-03-02 21:50

Hejsa alle!
Jeg går og leger lidt med en idé om ikke det kunne lade sig gøre at
fremstille en spandpumpe der er så stor og så kraftig at den kan trække
flere akvarier. Grunden er, at jeg snart får et helt rum til mine akvarier,
hvor jeg kan få lov til at rode, og opstille akvariereoler!! Men da jeg
primært beskæftiger mig med Malawier, tror jeg ikke at en stor luftpumpe som
f.eks. akvariehandlerne bruger til at trække alle akvarierne med, er det
helt rigtige. De kære små vil jo gerne have stor vandcirkulation... Det
eneste andet alternativ, jeg så kender, er at bruge en pumpe til hvert
akvarie. Men det er jo både dyrt i indkøb og i strøm. Så var det at jeg fik
idéen at bygge en stor central spandpumpe til det hele. Jeg ved godt at jeg
dermed sikrer at få sygdom i alle akvarier, hvis jeg får det i et. Og der er
givetvist også andre problemer forbundet med det, f.eks. at få pumpen til at
trække den rette mængde vand fra de individuelle akvarier (og levere den
rette mængde tilbage). Men kan det lade sig gøre?
Er der nogen af jer kloge hoveder, der nogensinde har prøvet på noget
lignende?

--
Venlig hilsen Mikael Knop

Fra : Hans K.

Dato : 22-03-02 22:26

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> rette mængde tilbage). Men kan det lade sig gøre?
> Er der nogen af jer kloge hoveder, der nogensinde har prøvet på noget

Hej.

Jeg tror ikke en spandpumpe er en god ide (lukket system), men det kan lade
sig gøre med en central filterbeholder.
For at gøre dette, skal du have et hul i samtlige akvarier, så vandet af sig
selv løber tilbage til filteret i f.eks. et fælles afløbsrør.
Hullet skal enten være bunden og der skal sættes et rør på op til den
ønskede vandstand, eller i toppen ved den ønskede vandstand.
På denne måde forudsættes det, at akvarierne står højere end filteret.
En stor pumpe (f.eks. en pumpe til en havedam) pumper vandet tilbage til
akvarierne. Det kræver en hane ved hvert akvarie for at fordele
tilstrømningen.
Jeg har brugt det groft beskrevne filter flere gange og det fungerer fint.
Jeg har faktisk samtlige stumper liggende til et sådan filter og diamantbor
har jeg også, så hvis du bor tæt på Als, er du velkommen til at kigge forbi
og
få en bedre forklaring og selvfølgelig en kop kaffe til.
En anden måde at gøre det på, kunne være et rislefilter over akvarierne,
men det kræver en powerhead i hvert akvarie og helst noget følerværk
til at sikre, at filteret ikke kan løbe over.

Mvh
Hans