ECS K7S5A / Soundblaster PCI 128
Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 22-03-02 17:27

Hejsa.
Jeg har lige købt et ECS K7S5A bundkort. Jeg har DISABLED onboard lydkortet
inde i bios'en fordi jeg vil bruge mit Soundblaster PCI 128 i stedet for.
Når jeg sætter lydkortet i PCI porten og tænder computeren, hyler
PC-speakeren 2 hurtige bip og 8 med jævnt mellemrum. Jeg har fået at vide at
det er nogle fejlkoder fra Motherboardet. Det skal også lige nævnes at jeg
heller ikke får noget billede på min skræm når PCI lydkortet sidder i.

Når jeg piller kortet ud og tænder, er der intet galt. Hvad sker der?

MVH
Jógvan Lindenskov

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-03-02 18:21

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> skrev....

> [...]
> nogle fejlkoder fra Motherboardet. Det skal også lige nævnes at
> jeg heller ikke får noget billede på min skræm når PCI lydkortet

Maskinen kan ikke lave read/write test til grafikkortets RAM.

> Når jeg piller kortet ud og tænder, er der intet galt. Hvad sker
> der?

Noget kunne tyde på at når du monterer lydkortet, så forskubber
grafikkortet sig, eller måske er det hele motherboardet der rykker
sig. Prøv at montere både lydkort og grafikkort omhyggeligt uden at
skrue dem fast, og se om det hjælper. Hvis ja, så sidder dit
motherboard muligvis skævt i kabinettet.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 22-03-02 21:09

Tak for svaret, men jeg må desværre konstatere at det ikke løser problemet.
Jeg har prøvet alle mulighederne. Hvorfor m-boardet ikke kan læse
grafikkortets ram når jeg sætter et PCI lydkort i, fatter jeg ikke.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-03-02 23:15

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> skrev....

> Tak for svaret, men jeg må desværre konstatere at det ikke løser
> problemet. Jeg har prøvet alle mulighederne.

Har du prøvet et andet PCI slot? Et PCI slot deler IRQ med AGP
porten(sikkert det tættest på AGP porten), og det kunne være
problemet. Har du opgraderet bundkortet til nyeste bios? Jeg har
netop bygget en maskine med det bundkort, og det blev faktisk leveret
med en relativ gammel bios med mange bugs.

Virker lydkortet i en anden maskine? Det kan jo være defekt...

Fra : Bachelor

Dato : 23-03-02 17:04

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse news:Xns91D9ECBF018C8KENTOLDHOJ@212.54.64.134...
> [...]
> netop bygget en maskine med det bundkort, og det blev faktisk leveret
> med en relativ gammel bios med mange bugs.

Hvor gammmel var den da ? Jeg kan ikke se der skulle være
nogle alvorlige rettelser de seneste måneder ?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-03-02 20:01

"Bachelor" <not.valid@nospam.net> skrev....

> Hvor gammmel var den da ?

Fra november. Der er kommet 4 opdateringer siden.

> Jeg kan ikke se der skulle være nogle alvorlige rettelser de
> seneste måneder ?

"Adjust timing for stability and compatibility" gør ofte en større
forskel end man tror. Desuden havde maskinen faktisk en Iwill RAID
controller som performede dårligt, hvilket blev rettet med en bios
opdatering.

Fra : Bachelor

Dato : 23-03-02 21:02

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse news:Xns91DACB9E94781KENTOLDHOJ@212.54.64.135...
> "Bachelor" <not.valid@nospam.net> skrev....

> Fra november. Der er kommet 4 opdateringer siden.

> "Adjust timing for stability and compatibility" gør ofte en større
> forskel end man tror.

Ja måske, de kunne godt være lidt mere specifikke. Jeg valgte
at lade den BIOS der var fra december blive i maskinen, da jeg
ved det er mig selv der hænger på den hvis noget går galt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-03-02 21:42

> [...]

> at lade den BIOS der var fra december blive i maskinen, da jeg
> ved det er mig selv der hænger på den hvis noget går galt.

Mit udgangspunkt er normalt osse at lade tingene være hvis de virker.
Men bortset fra det er det faktisk ganske nemt og ufarligt at flashe
en bios. Det eneste der kan gå galt er stortset strømsvigt mens der
flashes.

Fra : Bachelor

Dato : 23-03-02 16:56

"Jógvan Lindenskov" <quadro_jog@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:a7fm1b$l2vb7$1@ID-134973.news.dfncis.de...
> [...]
> heller ikke får noget billede på min skræm når PCI lydkortet sidder i.
>
> Når jeg piller kortet ud og tænder, er der intet galt. Hvad sker der?

Jeg har selv lige lavet samme konfiguration med XP for en kollega
og det gav ingen problemer.
Har du være alle punkter igennem i BIOS (siger ikke så meget)
og fravalgt alt vedr onboard lyd mm. ?

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 24-03-02 02:54

Jeg har den nyeste revision af biosen. Jeg har DISABLED alt mht. det interne
AC97 lyd. Jeg har prøvet alle PCI porte undtagen én. Jeg finder det svært at
tro at det vil virke i denne ene PCI port, så jeg gidder næsten ikke engang
prøve....

Kan der være noget galt med motherboardet? Jeg tror det ikke, da det ellers
fungerer perfekt. Men jeg syntes det er ubegribeligt at jeg ikke kan
installere et simpelt Soundblaster 128 PCI Lydkort!!

MVH
Jógvan Lindenskov

Fra : Jógvan Lindenskov

Dato : 24-03-02 02:56

Glemte lige at sige at jeg har testet lydkortet i en anden computer. Det
virker fint.

Fra : Lars

Dato : 24-03-02 20:24

prøv at slå USB fra det hjalp mig m. en konflikt m. mit skod 1024 live kort
fra creative