Tanganyika-Tropheus
Fra : greg

Dato : 22-03-02 14:57

Hejsa, ny i gruppen her!

Jeg vil til at starte et Tanganyika akvarie på 250 ltr.

Hvor mange Tropheuser kan der gå i sådan et akavrie, eller er det
simpelthen for lille til disse dejlige fisk, som jeg er helt besat af!
Jeg har desværre ikke plads til et større akvarie i entrèen.

Hvis det ikke kan lade sig gøre at holde Tropheus i mit akvarie, så har
jeg overvejet nogle sneglehus chiklider eller "prinsessen af burundi"
men jeg er faldet over et par forskellige latinske navne til denne fisk,
både Neolamprologus.pulcher, N.pulcher-daffodil, N.Brichardi +
N.(etellerandetjegikkekanhuske!)
Er det en og samme fisk eller der bare gået inflation i populærnavnet
"Prinsessen af Burundi"?
Jeg kunne evt. godt finde på at kombinere "Prinsessen" med
(Neo)Lamprologus Leleupi.(en lille gul fætter) kan det lade sig gøre?
Der skal også et par maller i, gerne Synodontis Petricola, men jeg har
på fornemmelsen at de er lidt svære at få fat i?(correct me if I`m
wrong!)
Nå, men håber I kan hjælpe mig lidt med om akvariet er stort nok til
Tropheus.
Hvor mange her i gruppen har egentlig Tanganyika chiklider?
MVH Frank Gregersen

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-03-02 18:19

greg <greg.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0AGm8.12203$FT.481407@news010.worldonline.dk...
> [...]
> simpelthen for lille til disse dejlige fisk, som jeg er helt besat af!
> Jeg har desværre ikke plads til et større akvarie i entrèen.

Min personlig mening er at et 250 L akvarie er for lille til en flok
Tropheuser,
det kan nok gå i begyndelsen, men når de begynder at føle sig hjemme, og
vil danne revier,
kommer kampene, og de slutter først, når der kun er en enkelt han
tilbage. Og det er der ikke
så meget sjovt ved.

Nu vil nogle nok, påstå at det ved jeg ikke en skid om, men det mener
jeg nu nok at jeg gør,
har trods alt haft dem i nogle år.
Der vil sandsynligvis også kunne trækkes et enkelt eller to eksempler
frem på at det
sagens kan lade sig gøre i et 60L akvarie, men det er et ud af 1000 vis
af forsøg!

> [...]
> Tropheus.
> Hvor mange her i gruppen har egentlig Tanganyika chiklider?

Du er selv inde på at holde noget andet end Tropheuser, og det kan jeg
kun støtte dig i!
Der findes så mange spændende og sjove arter at det er vil være lidt
tosset at prøve med Tropheus,
når man ved at det sandsynligvis vil gå galt.

De navne du har fundet på "prinsessen af Burundi" er alle korrekte!
N. pulcher og N. brichardi er 2 forskellige fisk, godt nok er de meget
tæt
beslægtet. Brichardi kender du, pulcher er mere gul i farven, rundt om
øjene,
og har gule pletter hen ad kroppen.
Men faktisk findes der mindst 2 andre arter der ligner dem!
Den første hedder N. olivatus, og har rødlige pletter i skællene og er
møkere i farven generelt.
Den sidste hedder N. marunguensis og ligner, brichardien rigtigt meget,
hvor den adskiller sig ved jeg ikke.

Du kan kigge på http://www.fishbase.org der er de alle vist med
billeder.

Du kan sagens sætte leupier i akvariet også, evt. sammen med en art
sneglehus ciklider,
samt et par hestenæser. Hestenæser er nogle sjove små fisk, som er
mundrugende,
og er specielle på det punkt at hunnen starter med at have æggene i
munden, men under vejs
skifter de, så hannen har ungerne det sidste stykke tid.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 22-03-02 21:53

Kunne man evt. vælge kun at have en han + et par hunner fra starten af?
Ville det give problemer?
MVH SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-03-02 23:10

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7g5tn$20u9$1@news.cybercity.dk...
> Kunne man evt. vælge kun at have en han + et par hunner fra starten af?
> Ville det give problemer?

Det vil bare gøre at hannen bliver "enke" lidt hurtigere, for hunnerne er
lige så grove overfor hinanden som hannerne er.
De vil lynhurtigt finde ud af hvem der er svagest, og så bliver den
pelset, derefter kommer turen til den næste osv....

Carsten

Fra : René Krogh

Dato : 26-03-02 21:07

greg wrote in message <0AGm8.12203$FT.481407@news010.worldonline.dk>...
>Hejsa, ny i gruppen her!

Velkommen

>Hvor mange Tropheuser kan der gå i sådan et akavrie, eller er det
>simpelthen for lille til disse dejlige fisk, som jeg er helt besat af!
>Jeg har desværre ikke plads til et større akvarie i entrèen.

Jeg er ikke uenig i de andre svar du har fået, men har dog haft anderledes
positive erfaringer. For ca 15 år siden var jeg den lykkelige ejer at et 160
liters akvarie. I dette havde jeg en trio af Tropheus Duboisi, som virkede
meget harmonisk og ligeledes gav mig fornøjelsen af lidt unger i ny og næ.
Duboisién skulle være den mindst aggrasive af tropheus arterne, hvorfor du
bør vælge den hvis du vil føre dit projekt ud i livet.

>Hvis det ikke kan lade sig gøre at holde Tropheus i mit akvarie, så har
>jeg overvejet nogle sneglehus chiklider eller "prinsessen af burundi"

Generelt vil jeg fraråde at holde princesse cichlider sammen med andre fisk,
da de i yngletiden er yderst teritoriale, og meget agrassive overfor
akvariets andre beboere, og tro mig, de yngler konstant. IMHO bør du kun
holdes alene i et dertil inrettet akvarie.

> [...]
>N.(etellerandetjegikkekanhuske!)
>Er det en og samme fisk eller der bare gået inflation i populærnavnet

Ja og Nej. N.Pulcher og N.Bricardi er videnskabeligt set to forskellige
arter, Men den eneste synlige forskel er farvetegningen ved gællerne. N.
Pulcher har to lodrette striber, mens N Bricardi har en lodret og en vandret
stribe. Desuden findes der en række arter uden farveteging m.m.

N.pulcher daffodil er blot en geografisk variant af N. pulcher, ganske som
der findes mange geografiske varianter af Tropheus Moori.

>Jeg kunne evt. godt finde på at kombinere "Prinsessen" med
>(Neo)Lamprologus Leleupi.(en lille gul fætter) kan det lade sig gøre?

Lille gu fætter ?, Mine var efterhånden blevet nogle ordentlige krabater.
Leleupien kan til tider være lidt agrassiv, men intet at sammenligne med
princesse cichliderne. Jeg har haft meget glæde af mine, der nu er skiftet
ud med tropheus. Jeg har dog stadig en del unger, hvis de skulle have din
interresse, og du bor i nærheden af Aalborg.

>Hvor mange her i gruppen har egentlig Tanganyika chiklider?

Jeg har pt. tropheus duboisi maswa & tropheus moori katoto, der går sammen
med en lille flok o.ventralis.

mvh
René Krogh