Access -> MSSQL Giver det bedre performens~
Fra : Torben c

Dato : 22-03-02 13:01

Jeg sidder tit og flytter en logfil fra Apache og indlæser den i en Access
tabel på min PC.

Jeg har dermed en tabel "LOG" med lidt over en million records.
[IP-Adresse] [Dato][URL]

Den sidder jeg laver forskellige søgninger i fx.

select * form LOG where [IP-Adresse]="10.0.0.7"

Det tager en bondegård af tid = cirka 100 sekunder. (Tabel scan!)
Logfilen vokser og vokser :-|

Vil dette gå meget hurtigere, hvis jeg flytter til MS-SQL ?

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 22-03-02 14:27

On Fri, 22 Mar 2002 13:01:08 +0100, "Torben c" <nomail@fffxxx.com>
wrote:

> [...]
>
>select * form LOG where [IP-Adresse]="10.0.0.7"
>
>Det tager en bondegård af tid = cirka 100 sekunder. (Tabel scan!)

Dumt spoergsmaal: Er der et index paa [IP-Adresse]?
(Med en eksekveringstid paa 100 sekunder tror jeg naesten jeg kender
svaret ...)

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Torben c

Dato : 22-03-02 15:20

> Dumt spoergsmaal: Er der et index paa [IP-Adresse]?
> (Med en eksekveringstid paa 100 sekunder tror jeg naesten jeg kender
> svaret ...)

Nej der er ikke index på min tabel. Det tager mere en 100 sekunder at bygge
index, så er der jo ikke sparet noget på en engang opgave.

Desuden skal jeg lave søgning a la
SELECT * for LOG WHERE [IP-Adresse] Like "%.228.%" Hvilke altid giver tabel
scan ?

Så - er tablescan meget hurtigere på MSSQL

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-02 15:29

"Torben c" <nomail@fffxxx.com> writes:

> Desuden skal jeg lave søgning a la
> SELECT * for LOG WHERE [IP-Adresse] Like "%.228.%" Hvilke altid giver tabel
> scan ?
>
> Så - er tablescan meget hurtigere på MSSQL

Hvis du har RAM nok. Har du det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 22-03-02 15:37

On Fri, 22 Mar 2002 15:20:12 +0100, "Torben c" <nomail@fffxxx.com>
wrote:

>Nej der er ikke index på min tabel. Det tager mere en 100 sekunder at bygge
>index, så er der jo ikke sparet noget på en engang opgave.

Altsaa: Du flytter en million records over i Access for at koere en
enkelt forespoergsel paa dem? Forslag: Brug perl.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 22-03-02 14:51

"Torben c" <nomail@fffxxx.com> wrote in message
> Vil dette gå meget hurtigere, hvis jeg flytter til MS-SQL ?

De felter som du ønsker at arbejde med skal helt klart have et index,
som Nis
Jorgensen foreslår, men du vil nok kunne få en bedre performance med en
hvilken som helst anden database end Access.

Jeg har lige flyttet et system fra Access til MSSQL, hvor der bliver
arbejdet med en postmængde på over en halv mio. og det har klart gjort
det hurtigere.

Du kan linke til MSSQL fra Access så du på den måde for gavn af den
noget bedre brugergrænseflade i Access.
Skal du lave nogle statistiker eller beregninger så lav dem i MSSQL som
views eller stored procedures.
At åbne store tabeller (eller forespørgsler) gennem Access på
sammenkædede tabeller ødelægger dog ideen.

Bare mine umiddelbare erfaringer

--
Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-03-02 17:47

"Søren Nielsen" <news@n-crypt.dk> wrote in message

> [...]
> views eller stored procedures.
> At åbne store tabeller (eller forespørgsler) gennem Access på
> sammenkædede tabeller ødelægger dog ideen.

Acc2K og en ADP fil (Access Data Projects) vil være en mulighed
Her kan også bruge/oprette MSSQL objecter direkte fra sin frontend

Bruger man det "ældre" mdb format så linker man til tabellerne og render ind
i performance problemerne

mvh/Peter Lykkegaard