Linux i første række
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-03-02 00:19

Hejsa NG,

Så, nu er jeg ved at være klar til tage skridtet fuldt ud og kører linux som
det primære (eller eneste) styresystem på min arbejdsstation. Men inden jeg
tager skridtet, så hjælp mig lige med følgende spørgsmål:

[Valg af dist.]
Jeg har hidtil kørt Debian til serverbrug og Mandrake til desktopbrug, men
synes ikke Mandrake kører helt godt og virker lidt for øhh... "guided". Jeg
bruger kun min arbejdsstation til udvikling i php og java, samt større
skrevne projekter - dvs. ingen spil og lign. Jeg overvejer stærkt at købe
Suse Pro - lyder det som et fornuftigt valg?

[Udviklingsmiljø]
Under windows har jeg bl.a. benyttet mig af PHPEdit og JCreator som IDE'er.
Kan I nævne en eller flere IDE'er til linux der kan erstatte disse? - gerne
med links (ikke emacs eller vi).

[Homebanking]
Er der nogen, der ved om Sparekassens (Himmerland) HomeBanking understøttes
af andre browsere end IE? Har travet deres hjemmeside i gennem, man ikke
finde noget info.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-03-02 00:35

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> writes:

> [...]
> Kan I nævne en eller flere IDE'er til linux der kan erstatte disse? - gerne

Hvis du ikke vil bruge Emacs, så kan du jo se på Quanta, se
<http://quanta.sf.net/>.

--
Jacob - www.bunk.cc
The world is coming to an end--save your buffers!

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-03-02 07:14

Tonni Aagesen wrote in <a7dpgs$2eh$1@sunsite.dk>:
> Jeg har hidtil kørt Debian til serverbrug og Mandrake til desktopbrug, men
> synes ikke Mandrake kører helt godt og virker lidt for øhh... "guided".

Hvad med Debian? :)
Det synes jeg i hvert fald er åbenlyst, den har du jo erfaring med.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-03-02 09:23

Tonni Aagesen skrev:

> Jeg har hidtil kørt Debian til serverbrug og Mandrake til desktopbrug

Jeg har prøvet lidt af det samme (en distribution til
skrivebordsmaskinen og en helt anden distribution (eller styresystem,
f.eks. FreeBSD) til server), men jeg synes efterhånden, det er bedst at
bruge det samme system på skrivebordsmaskinen som på serveren.

> [...]
> java, samt større skrevne projekter - dvs. ingen spil og lign. Jeg
> overvejer stærkt at købe Suse Pro - lyder det som et fornuftigt valg?

Ja - men vent evt. til om præcis en måned, hvor SuSE Linux 8.0 udkommer.

> [...]
> IDE'er. Kan I nævne en eller flere IDE'er til linux der kan erstatte
> disse? - gerne med links (ikke emacs eller vi).

Quanta er min foretrukne editor (http://quanta.sourceforge.net/). Den
har selvfølgelig syntaksfarvning af stort set alle sprog (inkl. Java),
men hvis du vil have et decideret Java-udviklingsmiljø, så har Borland
sikkert et eller andet til Linux, du kan bruge.

Spørg dem dog : )

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Henning Petersen

Dato : 22-03-02 14:12

On Fri, 22 Mar 2002 09:22:49 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> Spørg dem dog : )

Det er meget ofte ikke den store hjælp. Min erfaring er at bankfolk
ikke kender noget til Linux, og derfor siger "nej" når det bliver
spurgt om det er muligt.
- det er nok nemmere at afvise at det virker (gør det det alligevel er
det blot fint) end at love kunder noget som ikke holder i praksis.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-02 16:23

Henning Petersen skrev:

>Det er meget ofte ikke den store hjælp. Min erfaring er at bankfolk
>ikke kender noget til Linux, og derfor siger "nej" når det bliver
>spurgt om det er muligt.

Min bank bruger et større system som er udviklet af et firma. Jeg
fik én af medarbejderne i røret i går, men det hjalp ikke. De har
hidtil sørget for at Netscape og IE kunne bruges, men de stod for
at droppe Netscape fordi der var nogen menuer der ikke så pæne
ud. Visse versioner af Opera og Mozilla på Linux virkede, men det
var et tilfælde og ikke noget man kunne stole på.

Hvor er det dog træls.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-03-02 17:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> Visse versioner af Opera og Mozilla på Linux virkede, men det
> var et tilfælde og ikke noget man kunne stole på.
>
> Hvor er det dog træls.

Ja, meget! Jeg har konti i Fælleskassen¹, som benytter BEC's lede
java-applet. Det fungerede i et år eller to, men efter BEC's sidste
ændring af applet'en kan jeg end ikke logge på og få en kontooversigt,
så nu har jeg sagt webbanken op og nøjes med telefonservice.

Jeg har været kunde i Fælleskassen næsten siden de startede i 80'erne,
og jeg vil være ked af at skulle skifte bank, men det irriterer mig
også grusomt at jeg ikke længere kan betjene mig selv via nettet, så
jeg er et skridt på vej til at blive en troløs kunde der skifter til-
holdssted når græsset bliver grønnere hos naboen.

// Klaus

¹) http://www.faelleskassen.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-03-02 17:49

"Klaus" == Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> [...]
> ændring af applet'en kan jeg end ikke logge på og få en kontooversigt,
> så nu har jeg sagt webbanken op og nøjes med telefonservice.

Hvis det er den samme applet som SDA (Sammenslutningen af Danske
Andelskasser) bruger, kan du måske få den til at virke i Mozilla. Den
vælter godtnok spontant indimellem, men det er sjældent nok til at jeg
ikke gider slæbe min keyfile med på arbejde på en floppy.

YMMV

--
/Wegge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-03-02 18:58

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Hvis det er den samme applet som SDA (Sammenslutningen af
> Danske Andelskasser) bruger, kan du måske få den til at
> virke i Mozilla.

Så tror jeg ikke det er den samme applet. Jeg har aldrig nogensinde
fået BEC's applet til at køre i Mozilla, hverken med Suns, IBM's eller
Blackdowns jvm - jeg kunne kun få den til at virke i Netscape 4.7x.

// Klaus

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-03-02 20:13

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Ja, meget! Jeg har konti i Fælleskassen¹, som benytter BEC's lede
> java-applet. Det fungerede i et år eller to, men efter BEC's sidste
> ændring af applet'en kan jeg end ikke logge på og få en kontooversigt

Det lyder mærkeligt. SkandiaBanken benytter også Bankernes EDB-Centrals
banksystem (og vistnok den nyeste opdatering), og det kan jeg sagtens
få til at virke i Netscape 4.7.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-02 22:01

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Jeg har været kunde i Fælleskassen næsten siden de startede i 80'erne,

Jeg tror at jeg har været kunde i AL lige sålænge, og jeg har det
præcis som dig.

Desværre er Jyske Bank så paranoide at man skal gennem en
tre-fire kodeord, og et af dem skifter hver gang. Det er en skam,
for de er ellers kompatible med Opera (og sikkert mange flere).

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-03-02 06:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Desværre er Jyske Bank så paranoide at man skal gennem en
> tre-fire kodeord, og et af dem skifter hver gang.

Holdaop, det lyder sørme besværligt.

> Det er en skam, for de er ellers kompatible med Opera (og
> sikkert mange flere).

Det er ikke let at være bankkunde på den måde.

// Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-03-02 09:34

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Holdaop, det lyder sørme besværligt.

Det er det eneste homebanking, jeg ville turde bruge på en
PC, hvor jeg ikke var helt sikker på sikkerheden.

Min egen banks løsning med en nøglediskette, man kan tage
med på ferierejsen, er efter min mening dybt uforsvarlig.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jesper

Dato : 24-03-02 12:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> Desværre er Jyske Bank så paranoide at man skal gennem en
> tre-fire kodeord, og et af dem skifter hver gang. Det er en skam,
> for de er ellers kompatible med Opera (og sikkert mange flere).

Hvad er der nu galt i at være lidt paranoid når det gælder sikkerheden på
ens bankkonto?
Derudover er det altså kun 1 password man skal huske + 1 engangs kode til
hvergang du logger ind + for hver transaktion.. Du får ikke sikkerhed uden
besvær. Lidt besvær tager jeg gerne når det gælder mine penge.

--
Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-02 17:37

Jesper skrev:

>Lidt besvær tager jeg gerne når det gælder mine penge.

Det gælder bankens penge.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 24-03-02 22:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det gælder bankens penge.

Måske, kan de vise at din nøgle/kode e.l. er brugt har du nok et problem.

--
Jesper

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-03-02 18:28

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men hvis du vil have et decideret Java-udviklingsmiljø, så har Borland
> sikkert et eller andet til Linux, du kan bruge.

Nåeh, en editor med syntax highlightning, codecompletion og som kan holde
styr på klasser osv. er rigeligt

> Spørg dem dog : )

Det har jeg så gjort Her er svaret:

<quote>
Vores datacentral SDC har ikke testet HomeBanking på Linux, men umiddelbart
burde det ikke være et problem.

Til gengæld kan du ikke benytte Netscape version 6 og sandsynligvis heller
ikke Opera, da de ikke understøtter 128 bits kryptering. Ældre versioner af
Netscape burde dog fungere.

Vi kan således ikke give en 100% garanti for at det virker på din pc.
</quote>

Er der nogen, der ved om 128 bits kryptering er understøttet af nogle af de
nyere browsere til linux?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 23-03-02 23:27

Tonni Aagesen skrev:
> Det har jeg så gjort Her er svaret:
><quote>
> Vores datacentral SDC har ikke testet HomeBanking på Linux, men umiddelbart
> burde det ikke være et problem.
[snip]
></quote>

Jeg har homebanking ved Sparekassen Hobro, som også benytter SDC. Det
virker tilsyneladende i NS4.* (pånær de elendige java-knapper, som
bliver benyttet i sparekassens layout hvilket gør at den alligvel er
ubrugelig :o/ ). Dog er deres certifikat der stempler java-appleten
udløbet i august 2001, så det kan være at du får en advarsels-popup[1]

[1] Det fik jeg ihvertfald i Galeon, da jeg ville teste der (og der
virker det under alle omstændigheder ikke.

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://euph.dk)

Luck is a matter of preparation meeting opportunity. --Oprah Winfrey

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-03-02 19:00

On Fri, 22 Mar 2002 18:28:11 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> Nåeh, en editor med syntax highlightning, codecompletion og som kan
> holde styr på klasser osv. er rigeligt

'codecompletion', orv, det ville s'gu være rart...

> Til gengæld kan du ikke benytte Netscape version 6 og sandsynligvis
> heller ikke Opera, da de ikke understøtter 128 bits
> kryptering.

Hvad slags svampe har de spist?

> Er der nogen, der ved om 128 bits kryptering er understøttet af
> nogle af de nyere browsere til linux?

http://www.opera.com/support/service/security/

(Jeg kan ikke lige finde det relevante link på mozilla.org).

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-03-02 20:36

Adam Sjøgren skrev:

> http://www.opera.com/support/service/security/
>
> (Jeg kan ikke lige finde det relevante link på mozilla.org).

Både Konqueror, Mozilla og Opera understøtter 128 bits-kryptering.
Tjek selv på <http://www.kmd-ca.dk/sikkerhed.asp>.

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-03-02 20:50

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+6da39217-4d32-4b07-a7e3-e62bfc75e523@news.szn.dk...

> Både Konqueror, Mozilla og Opera understøtter 128 bits-kryptering.
> Tjek selv på <http://www.kmd-ca.dk/sikkerhed.asp>.

Ikke desto mindre, kan jeg ikke få det til at virke i hverken Opera 6 eller
NS6.2 under windows. Det er tilsyneladende noget Java, der går galt.

Den med 128 bits kryptering var vist bare en dårlig undskyldning

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 22-03-02 21:32

Tonni Aagesen wrote:

> Ikke desto mindre, kan jeg ikke få det til at virke i hverken Opera 6
> eller NS6.2 under windows. Det er tilsyneladende noget Java, der går
> galt.

Hvilken M$-windows? Hvis det er XP, så findes forklaringen måske i M$
forsøg på at udradere java til fordel for deres noget suspekte .Net.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-03-02 21:41

"Thomas Overgaard" <thover@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news4g7a.5r1.ln@news.inet.tele.dk...

> Hvilken M$-windows? Hvis det er XP, så findes forklaringen måske i M$
> forsøg på at udradere java til fordel for deres noget suspekte .Net.

Det er Win 2000. Har den de samme problemer?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-03-02 22:06

Tonni Aagesen skrev:

>Det er Win 2000. Har den de samme problemer?

Nej, den kan fint afvikle Java.

--
Bertel

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 22-03-02 22:15

Tonni Aagesen wrote:

> Det er Win 2000. Har den de samme problemer?

Aner intet om M$-windows, jeg ved bare at der kører en sag mellem sun
og microsoft pga. at de har forsøgt at blokere afvikling af java i XP.

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-03-02 08:22

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote:

>Ikke desto mindre, kan jeg ikke få det til at virke i hverken Opera 6 eller
>NS6.2 under windows. Det er tilsyneladende noget Java, der går galt.

Min bank (LSB) fungerer heller ikke med NS6.2. Ifølge banken er problemet,
at programmet er lavet til MS' eller Netscapes Security Manager, mens
Suns Security Manager ikke er understøttet.

Nogen her, der kender den dybere forklaring på sådan noget?

- Er Security Manageren en del af Java?

- Har Suns version været tilgængelig (i en tilfredsstillende version)
lige så længe som MS' og Netscapes?

- Er der kompatibilitet den anden vej, så et program skrevet til
Suns version vil fungere med MS' og Netscapes?

- Eller med andre ord: Har min bank været tåbelige, da de satsede på
proprietære Security Managers?

Fra : Alex Holst

Dato : 23-03-02 08:44

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:
> - Er Security Manageren en del af Java?

Ja, Java's Security Manager haandhaever den givne sikkerhedspolitik i en
JVM. (Hvilke applikationer der maa tilgaa disken, netvaerket, etc).

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-03-02 16:57

Alex Holst <a@area51.dk> wrote:

>Ja, Java's Security Manager haandhaever den givne sikkerhedspolitik i en
>JVM.

OK. Så kan jeg sætte eet kryds.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-02 10:19

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> writes:

> Kan I nævne en eller flere IDE'er til linux der kan erstatte disse? - gerne
> med links (ikke emacs eller vi).

dk.edb.programmering.java havde fornylig en diskussion om
udviklingsmiljøer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-03-02 12:50

> [...]

> Kan I nævne en eller flere IDE'er til linux der kan erstatte disse? - gerne
Jbuilder fra Borland(www.borland.com) er et godt java
udviklingsværktøj. Selv er jeg dog mest til emacs.

Martin

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 22-03-02 17:28

Martin Schultz wrote:

> Jbuilder fra Borland(www.borland.com) er et godt java
> udviklingsværktøj. Selv er jeg dog mest til emacs.
>

> Martin

IBM' vaj er forrygende til RAD i java

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : enrique

Dato : 22-03-02 17:23

Yello

On Fri, 22 Mar 2002 00:18:43 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> som det primære (eller eneste) styresystem på min arbejdsstation. Men
> inden jeg tager skridtet, så hjælp mig lige med følgende spørgsmål:

Det tog sin tid ;). Jeg bruger kun 'det andet OS' når jeg skal spille
Diablo :)

> [...]
> samt større skrevne projekter - dvs. ingen spil og lign. Jeg overvejer
> stærkt at købe Suse Pro - lyder det som et fornuftigt valg?

Mandrake: Jeg synes også den er lidt for klistert, men efter at have
afinstalleret alle drake* tingen, virkede det ok. Problemet var så at man
ofte skal installer en halv million pakker for at installer bare en.
RH: Ikke hel så slem hva' angår pakke deps. Jeg bruger en RH installation
som base, og så compiler jeg selv alle rpm pakker fra source
SUSE: Jeg bryder mig ikke om den der yast ting, som bare retter filer
tilbage, hvis man retter dem manualt.

> [...]
> IDE'er. Kan I nævne en eller flere IDE'er til linux der kan erstatte
> disse? - gerne med links (ikke emacs eller vi).

Har ikke selv prøvet:
http://www.codeforge.com/

Men prøv at kigge på:
http://directory.google.com/Top/Computers/Programming/Languages/Java/Development_Tools/Integrated_Development_Environments/

Og:
http://freshmeat.net/

Jeg selv nøjes med nedit:
http://www.nedit.org

> [Homebanking]
> Er der nogen, der ved om Sparekassens (Himmerland) HomeBanking
> understøttes af andre browsere end IE? Har travet deres hjemmeside i
> gennem, man ikke finde noget info.

Opera kan nogle triks, virker f.eks. fint med java/flash osv. Desuden
hvis sitet kræver det kan den sende anden client info, altså f.eks. IE

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-03-02 18:20

"enrique" <Look@MySignature.txt> skrev i en meddelelse

> Det tog sin tid ;). Jeg bruger kun 'det andet OS' når jeg skal spille
> Diablo :)

Hvilket i praksis betyder, at du bruger 'det andet OS' i langt højere grad
end linux

God weekend Henrik.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-03-02 20:10

enrique skrev:

> SUSE: Jeg bryder mig ikke om den der yast ting, som bare retter
> filer tilbage, hvis man retter dem manualt.

Det kan man indstille den til at lade være med at gøre. Et eksempel:
Jeg redigerer altid selv /etc/postfix/main.conf - men det gør YaST
normalt også. Løsning: Gå ind i YaST2s (eller den gamle YaSTs)
RC-Config-editor og sæt POSTFIX_CREATECF til "no".

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-03-02 17:56

> [...]

>af andre browsere end IE? Har travet deres hjemmeside i gennem, man ikke

Hvis jeg ikke husker helt forkert, forsøger Peter Toft fra sslug at
vedligeholde en liste over de forskellige bankers linux-status,
baseret på sslug-medlemmernes erfaringer. Den må kunne findes et
eller andet sted på www.sslug.dk.

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-03-02 18:14

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Hvis jeg ikke husker helt forkert, forsøger Peter Toft fra sslug at
> vedligeholde en liste over de forskellige bankers linux-status,

Lidt forkert. Det er på <http://linux.dk/> at der vedligeholdes en
liste. Den findes under support.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : GlenK

Dato : 24-03-02 12:45

> Lidt forkert. Det er på <http://linux.dk/> at der vedligeholdes en
> liste. Den findes under support.

Banker som anvender homebanking systemer der kan bruges med Linux
Datoen til sidst angiver hvornår det er meldt at banken kan bruges med
Linux.

a.. DK Amagerbanken (java,internet) 2000-10-23
b.. DK Bank24 (java,internet) (Mozilla M18 nej) 2000-10-24
c.. DK Basisbank (java, internet) Netscape 4.77. 2002-01-31
d.. DK Danske Andelskassers Bank (java) 2000-10-24
e.. DK Den Danske Bank (java,internet) Virker p.t. ikke efter
systemændring 2001-08-31
f.. DK Diskontobanken (java, internet) ikke testet, men de reklamere med
at Linux virker
g.. DK Forstædernes Bank (java, internet) (bankoverførsel virker ikke)
h.. DK Fælleskassen (java, internet)
i.. DK Jyske Bank (java,internet) 2001-10-18
j.. DK Københavns andelskasse (java,internet) 2000-10-24
k.. DK Lokalbanken (java, internet, lidt problem med nøglegenerering, men
det virker)
l.. DK Lån & Spar Bank (java, internet) 2000-10-24
m.. DK NEXTbank (java, internet) 2000-10-24
n.. DK S|E|B virker med Netscape 4.75 og 4.77 2001-08-31
o.. DK Skandiabankens netbank virker med Netscape 4.77 2002-01-25
p.. DK Spar Nord (java, internet, nøglegenerering virker ikke skal
foretages på windows maskine og flyttes til linux) 2000-11-27, dog er der
nogle fejl som gør at det ikke er muligt at betale regninger under linux -
2000-12-10.
q.. DK Sydbank Netscape 4.77. 2001-07-19
r.. DK Nordea (java, internet) virker med Netscape 4.76 og Mozilla 0.96.
Lidt problemer med æøåÆØÅ. 2001-12-05
s.. DK Landbobanken (java, internet) virker rimeligt med Netscape 4.78.
Lidt problemer med musen. 2002-03-20
t.. SE FöreningsSparbanken Linux og Solaris virker. 2000-10-24
u.. SE S|E|B Linux 2000-10-24

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-03-02 13:55

GlenK skrev:

> Banker som anvender homebanking systemer der kan bruges med Linux
>
> [liste slettet]

Det ser lidt sløjt ud, synes jeg.

// Klaus

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 24-03-02 15:49

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det ser lidt sløjt ud, synes jeg.

Ja, hvis man vil have det ændret, og det har en højere prioritet end andet
der skiller flere banker fra hinanden, så synes jeg man skal skrive en fin
hilsen til alle bankerne, og spørge om hvordan deres netbanks support for
andet end MSIE er, og så vælge derudfra, og vel at mærke fortælle dem at
det er årsagen.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-02 16:21

Andreas Kleist Svendsen skrev:

> [...]
>andet end MSIE er, og så vælge derudfra, og vel at mærke fortælle dem at

Det hjælper ikke. De banker der køber det store system, er
underlagt deres udviklingsafdeling, og den beregner koldt og
kynisk at det tager så lang tid at få alle blomsterrankerne og
røvballegardinerne til at se pæne ud i andet end én browser, at
det koster mere end der kan tjenes ind på de ekstra kunder.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-03-02 16:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> røvballegardinerne til at se pæne ud i andet end én browser, at
> det koster mere end der kan tjenes ind på de ekstra kunder.

Ja. Men sjovt nok ville det enkleste være at programmere eller
designe efter standarderne (her tænker jeg på W3C's), som er ud-
formede så de er platformsuafhængige. At designe sine sider,
eller programmere sine applets, så de fungerer - og måske oven-
ikøbet ser pæne ud - i alle browsere er tomhed og jagen efter
vind. Men at lave websider og -tjenester som overholder stan-
darderne er en overkommelig opgave.

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-02 17:23

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Men at lave websider og -tjenester som overholder stan-
>darderne er en overkommelig opgave.

Som talt ud af mit hjerte, og det er frustrerende at folk
ødelægger internettet med specialdesignede fiduser.

--
Bertel

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 24-03-02 18:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> røvballegardinerne til at se pæne ud i andet end én browser, at
> det koster mere end der kan tjenes ind på de ekstra kunder.

Vi kan godt blive enige om at det ikke hjælper lige med det samme, men hvis
bankerne gentagne gange mister kunder pga. deres dårlige netbank vil jeg
tro at de efterhånden bliver mere og mere opmærksomme på det, og måske
ligefrem får deres udviklingsafdeling til at ændre det. (En gang i den
fjerne fremtid)

Uanset hvad kan jeg ikke tro at det kan skade at fortælle dem at deres
netbank ikke virker, og man vælger en anden af den grund.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-02 00:25

Andreas Kleist Svendsen skrev:

>Uanset hvad kan jeg ikke tro at det kan skade at fortælle dem at deres
>netbank ikke virker, og man vælger en anden af den grund.

Det er ren cost-benefit-.analyse for banken. Der skal en stor
flok til for at påvirke udviklingen. Den fyr jeg snakkede med,
fortalte at omkring én procent brugte Linux (han var meget
optaget af Linux selv om jeg kører Windows). Det ærgrer mig at
jeg ikke fik svaret at det var klart - de andre Linuxbrugere kan
jo ikke få det til at virke.

--
Bertel

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-03-02 01:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ren cost-benefit-.analyse for banken. Der skal en stor
> flok til for at påvirke udviklingen.

Ja, det er klart, jeg mener blot at vi må starte et sted. Hvis folk ikke
gør banken opmærksom på at de gerne vil have linux-support er der (i
bankens øjne) slet ingen flok, derfor synes jeg man bør gøre det.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-03-02 10:36

Andreas Kleist Svendsen <usenetnospam@nau.dk> wrote:

>Ja, det er klart, jeg mener blot at vi må starte et sted. Hvis folk ikke
>gør banken opmærksom på at de gerne vil have linux-support er der (i
>bankens øjne) slet ingen flok, derfor synes jeg man bør gøre det.

Enig. Hvis man mener, at noget ikke er optimalt, er det vigtigt at
få det registreret et sted, hvor det bemærkes. Og et lille brev,
hvor man fortæller, at man skifter bank, fordi deres homebanking
ikke er tilfredsstillende, vil sandsynligvis blive registreret på
et andet niveau end f.eks. en samtale med en supporter.