Det forjætte Land
Fra : MartiN

Dato : 22-03-02 00:08

Fanden står i alle arter af begær.
Han står i såvel i diverse sanseglæders fuldbyrdelse
som al ødselhed med sexualenergien som kraftkilde. Men:
Ikke just i den til fuldkommenhed sublimerede lidenskab,
der stemmer helt og aldeles overens med kraftens befaling.
Jfr. def: Moral = den rette brug af energien.

Ingen grund til at dæmonisere offentligheden!
Ganske vist rummer den alle afskygninger af begær.
Men først når disse (vaner) og dermed sindene bringes
i oprør giver det sig udslag i dæmonstrationer...
Hvem kunne tænkes at drage fordel af noget sådant?
Dejen hæver, så den vælter ud af truget; men brødet
falder sammen i ovnen!

'Gruppesjælen' er et begreb, man sjældent møder.
Det skal være dækkende for en ganske trivelig og ret
grødet -ja, nærmest klæbrig substans af åndelig karakter.
Betegnelsen anvendes nok mest i Rudolf Steiner lekture,
hvor man også kan lære om Den forjættede Mand...

Ja, hvad er helligt for en stor mængde folk?
Først og fremmest må vi gøre os klart, at dæmoner
i antal kan lignes med sandkorn ved stranden. Det er
derfor af en vis betydning at kunne skelne mellem
'den tavse majoritet' og 'stilhedens røst...

Fredens ånd kaldes i gl. terminogi Det hellige Bjerg.
Dette har ikke blot, som bjerge i almindelighed, en lys
og en mørk side; men er også -i al sin forunderlighed-
fuldt af rigdomme, der afgives i overensstemmmelse med
love, som er gældende for Den store Sammenhæng.

På den ene side af bjerget huserer dragen, den gamle
slange, på den anden side -i kløftens mørke dyb-
løber man ind i tyvebandens urene ånder, billedlig
talt karakteriseret ved flokdyr som ulven og svinet.

Herudover breder sig Himmelhvælvet med ørnen og hesten
som de foretrukne totemdyr, hvortil kommer Hærskarernes
Herre i sin herredom: Han kæmper i det skabendes tegn!
Dette står for fejlfrihed og varighed i forvandlingen,
lyst og mørkt i bevægelse... Frihedens ånd.

Hvad nu angår forjættelsen: Generelt må det vel siges,
at 'jætten' er et væsen i stil med 'kyklopen' fra den
græske sagnverden: Et monster af en fæl, selvhævdende
(énøjet) slyngel. Til sådanne væsener henregnes bl.a.
ildjætten Surt, der på dommedag skal hærge Jorden i
ledtog med 'muspelsønner' af nedgående Sols rige.
Had og misundelse mættes ikke;
ejheller de vildfarnes blikke.

Af jætteslægt er tillige den lede Loke {Lucifer} -og hans
end mere uforgribelige alterego Udgårdloke {Ahriman}, der
så ganske svarer til beskrivelsen af Baal i den semitiske
overlevering. Med sin forkærlighed for det konspiratoriske
optræder Loke tilmed på dommedag i skikkelse af en drage
kaldet Nidhug. Hans tal er som bekendt: 666.

Nogen vil interessere sig for dén slags gåder. Andre
finder det mildest talt ligegyldigt med slige numre.
Men de tre nedadgående hvirvler, som er afbilledet i
form af dette tal står kanske for dødens tre porte...
Begæret: Ingen ønsker gør tilfreds.
Hovmodet: Samlepunkt for alskens fordomme.
Dårskaben: Forsømmelse -dømmekraftens fjende.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-03-02 01:10

"MartiN" <dangold@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der stemmer helt og aldeles overens med kraftens befaling.
> Jfr. def: Moral = den rette brug af energien.

Helt enig.

> Ingen grund til at dæmonisere offentligheden!
> Ganske vist rummer den alle afskygninger af begær.
> Men først når disse (vaner) og dermed sindene bringes
> i oprør giver det sig udslag i dæmonstrationer...

Ordspil?

Eller ser du skarlagenrøde dyr i Socialdemokratiske partifaner?

> Hvem kunne tænkes at drage fordel af noget sådant?
> Dejen hæver, så den vælter ud af truget; men brødet
> falder sammen i ovnen!

Fagforeningerne som "Det Store Dyr"?

> [...]
> Betegnelsen anvendes nok mest i Rudolf Steiner lekture,
> hvor man også kan lære om Den forjættede Mand...

Jeg er nok snarere bange for det bæst, der har den yderste højrefløj som
repræsentanter...

> Ja, hvad er helligt for en stor mængde folk?
> Først og fremmest må vi gøre os klart, at dæmoner
> i antal kan lignes med sandkorn ved stranden.

Tænk, jeg troede at dèt var Abrahams slægt? Nej, du har ret, samme udtryk
betegner også "Guds Fjender" i Åbenbaringen...Spøjst...Eller uhyggeligt.

> [...]
> fuldt af rigdomme, der afgives i overensstemmmelse med
> love, som er gældende for Den store Sammenhæng.

"Bjerget" bruges vist oftest som analogi til Sinai (Moses) eler Horeb
(Elias) og således også Forklarelsens Bjerg, hvor begge d'herrer profeter
viser sig ved siden af Jesus (der faldt lige et par vigtige brikker på plads
for undertegnedes vedkommende!)...

Men det kan også være det bjerg Jesus stod på, da han blev fristet...Dante
var vist også inde på noget der...

> På den ene side af bjerget huserer dragen, den gamle
> slange, på den anden side -i kløftens mørke dyb-
> løber man ind i tyvebandens urene ånder, billedlig
> talt karakteriseret ved flokdyr som ulven og svinet.

Har du et skriftsted? Vi er vist tilbage et sted i GT?

> [...]
> Dette står for fejlfrihed og varighed i forvandlingen,
> lyst og mørkt i bevægelse... Frihedens ånd.

Du ryger sikkert i kambolage med nogen over Guds Evighed her...Og at ideen
om at Gud ikke indeholder mørke, men kun er lys (1 Johannesbrev 1,5 hvilket
IMO er i direkte konflikt med Esajas 45, 5-7)

> Hvad nu angår forjættelsen: Generelt må det vel siges,
> at 'jætten'

Æhm, "jætte" betyder - ligesom idag på svensk - "stor" eller "kæmpe".

Forjættelse betyder således normalt "ophøjet" eller "gjort stort/godt".

> [...]
> ildjætten Surt, der på dommedag skal hærge Jorden i
> ledtog med 'muspelsønner' af nedgående Sols rige.

Uha-uha, nu ryger du vist over i noget Eddamytologi?

> Af jætteslægt er tillige den lede Loke {Lucifer} -og hans
> end mere uforgribelige alterego Udgårdloke {Ahriman},

Og Hindumytologi?

> [...]
> optræder Loke tilmed på dommedag i skikkelse af en drage
> kaldet Nidhug. Hans tal er som bekendt: 666.

Spændende. men det kræver at folk er åbne over for andre religioner, hvilket
ikke lige normalt er kendetegnende for denne gruppe.

> [...]
> Begæret: Ingen ønsker gør tilfreds.
> Hovmodet: Samlepunkt for alskens fordomme.
> Dårskaben: Forsømmelse -dømmekraftens fjende.

Eller 6 som det imperfekte i forhold til det guddommelige 7-tal, f.eks.
undladelse af Sabbatsdagen?

Det sidste mener jeg at kunne genkende fra Buddhismen, hvor naven i
Samsarahjulet er hhv. uvidenhed, had og begær som en slags "uhellig
Treenighed", der binder mennesket i lidelsen.

Skal vi ikke selv futte over i dk.livssyn eller dk.videnskab.religion, før
vi bliver _smidt_ ud af Andreas?

Anders Peter Johnsen

Fra : MartiN

Dato : 22-03-02 15:50

Anders Peter Johnsen skrev
Subj.re: "Det forjættede Land" 22.03.02, 01:10...

>"Du ryger sikkert i karambolage med nogen over
> Guds Evighed her...

Om ikke blot her, så både hist og her.

>"Og at ideen om at Gud ikke indeholder mørke, men
> kun er lys (1 Johannesbrev 1,5 hvilket IMO er i
> direkte konflikt med Esajas 45, 5-7).

Ja, men hvem har sagt det skulle være let?..
At Guds legeme er lyset {men 'hvilket' lys?}
forhindrer ikke, at han har 'lyst' på sin
ene side -og 'mørkt' på sin anden. For hvem
kan i grunden -skønt ved sine fulde fem- se
lyset i sig selv, når det kommer til stykket?

>"Skal vi ikke selv futte over i dk.liv {¤} eller
> {>dk.død<}, før vi bliver _smidt_ ud"...

Trænger vi mon til en luftforandring?

Jeg sætter min lid til, at Den store Ånd blæser
huset igennem, når vi får vinduerne smækket op.
Synet kan jo være blivet lidt sløret med tiden.
Hvorvidt det nu skyldes, at ruderne på den ene
eller den anden side kan være belagt med skidt
skal jeg undlade at gøre mig klog på...

Sikkert er dét: Vi er slet ikke færdige her!
Men resten må vi tage lidt henad vejen.

Fra : MartiN

Dato : 22-03-02 21:15

Anders Peter Johnsen skrev

ref, pMn:

>Ordspil?

Demagogi betyder vel 'folkeforførelse.'
Blandt alle former for seduktion er førførelse
af børn så klart den mest afskyvækkende!
Men Gud har ikke gjort sine børn af samme støbning
som verdens ånd... "I modtog jo ikke den ånd, som
giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt;
men Ånden, som giver barnekår"...(Rom.8,15.)
'Demon' er græsk og betyder {falsk} viden,
deraf ordspillet 'demon {eng.}/'dæmon {dan.}.

>Fagforeningerne som "Det Store Dyr"?

Jeg vil nok anse det for en grov forenkling;
men så lad mig lige slå dét fast: Jeg er ikke
kommet hertil for at lede efter søforklaringer.
Ejheller noget med snakken op og ned ad stolper.
Lad os prøve at se, om lykken skulle vende...

>"Jeg er nok snarere bange for det bæst, der har den
> yderste højrefløj som repræsentanter...

Ja, hvis du pløjer videre i samme spor kan
hænde, du støder på kineserne!

ref, pMn:

>..."samme udtryk betegner også "Guds Fjender"
> i Åbenbaringen...Spøjst...Eller uhyggeligt.

Ja, kære Anders: Nu tror jeg, den ramme alvor
kom ind i billedet. Og sâ vil jeg lige benytte
lejligheden til at sige dig tak for u-lejligheden
med at poste vand på mine 'strøtanker: Sådanne
små skal være noget sâ taknemmelige for også at
få en chance. Jo højere de store vil række mod
Himlen des værre bliver faldet, når skovhugsten
sætter ind.

ref, pMn:

>"Bjerget" bruges vist oftest som analogi til Sinai...{><}
> og således også Forklarelsens Bjerg, hvor begge d'herrer
> profeter viser sig ved siden af Jesus (der faldt lige et
> par vigtige brikker på plads"...

Jo, der er såmænd bjerge nok, hvis det skulle være.
Men hvad var egentlig for ´vigtige' brikker, der samlede
sig i erindringen -om jeg må spørge?

ref, pMn:

>Har du et skriftsted?

Ikke lige på stående hånd -hvis det var en henvisning
til den kanoniserede Helligskrift, du gerne så. Selvom
der sikkert kunne findes et par stykker.

>"Du ryger sikkert i karambolage med nogen"...

Ja, dét har vi jo ligesom været inde på. Men hvad
fulgte af dine hermed associerede sætninger,
(1.Johs.Br.1,5 # Esajas 45, 5-7), var til gængæld
et nyt fund -specielt for sidste dels vedkommende:
...."lysets ophav og mørkets skaber, velfærds kilde
og ulykkes skaber."
Nu er vi jo ikke så kloge her, at vi er helt på det
rene med, hvorledes det forholder sig med kildeteksten.
-Om der f.eks. ligesåvel kunne have stået 'retfærds'
kilde, eller noget ganske tredje...
Så velbevandret udi litteraturen -som du jo må siges
at være- kender du måske det ord: "Jeg er døden,
livets kilde." Ja, det stammer godt nok fra den anden
side af jordkloden, hvor Hærskarernes Herre gik under
navnet Krishna. Men sig det endelig ikke til nogen!

ref, pMn:

> "jætte" betyder - {&}på svensk - "stor" eller "kæmpe".

Det var jättebra!

>Forjættelse betyder således normalt
>"ophøjet" eller "gjort stort/godt".

Ligefrem ophøjet?.. Det må vi ha' en bevis for!
Men ellers er der vist noget om snakken.
Ja, dét var jo lige hvad Loke blev -ophøjet
til at føre hele verden bag lyset!
Men så heller ikke til mere.

>"Uha-uha, nu ryger du vist over i noget Eddamytologi?"
>"Og Hindumytologi"...

Ja, hvad bliver det næste?

ref. pMn, mht. Udgårdsloke:

>..."men det kræver at folk er åbne"...

Vi skærer den lige her! Ser du: Det drejer sig ikke
om at stirre big blind på skellet imellem 'os og
'dem derude. Deraf opstår alle stridigheder.

ref, pMn:

>..."{krænkelse} af Sabbatsdagen?"

Hvad måske nogen vil hænge sig i.

>"Det sidste mener jeg at kunne genkende fra Buddhismen,
> hvor naven i Samsarahjulet er hhv. uvidenhed, had og begær
> -som en slags "uhellig Treenighed", der binder mennesket
> i lidelsen.

Sikkert en udmærket iagttagelse. Men skulle dét gøre
sagen mindre oplagt? Jeg mener: Had betyder -i det mindste,
når vi tager Bibelens orforklaring til hjælp- forsømmelse.
Og Hades var i den græske mytologi navnet på dødsrigets
hersker: Et sigende modstykke til Guds kærlighed!

Begæret {Lucifer} lokker mangen i fordærv. Det bliver
også i vedisk {oldind.} terminologi betegnet som en
lidelse i sig selv, hvilket jo næppe gør det mindre
kristent at erkende sammenhængen!

Uvidenhed kan efter mit skøn ikke være betegnende for
en drivkraft som den, der fører til forstokkelse -nemlig
hovmodet... Men selvfølgelig: Et element af uvidenhed må
nødvendigvis ligge til grund for alskens forfængelighed
-og falsk viden ej at forglemme!