Installering af Linux !
Fra : Søren

Dato : 21-03-02 23:02

Jeg har en bærebar IBM som jeg gerne vil have installeret RedHat på. Der er
lige nu Windows 2000 på den, men jeg vil gerne køre udelukkende med RedHat
som det eneste operativsystem. På den bærebare er der ikke CD-rom eller
diskette drev, men der er netkort (3com) og der forefindes et eksternt 100
mb zip drev (USB). Kan jeg med dette udgangspunkt få installeret RedHat så
det kommer op og køre og hvordan ?

Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 21-03-02 23:13

Den Thu, 21 Mar 2002 23:02:06 +0100 skrev Søren:
> [...]
>mb zip drev (USB). Kan jeg med dette udgangspunkt få installeret RedHat så

Hvis du kan kopiere filerne over på harddisken (forudsætter at du gemmer
den partition de ligger på), og starte installationen vha. loadlin, så
bør det kunne lade sig gøre.

Ellers, hvis du kan starte en netværksinstallation vha. loadlin, så
burde det også være muligt.

Jeg ved ikke hvordan RH har det med at starte installationen vha.
loadlin, men jeg har selv gjort det engang med et hjemmebrygget
installationsscript, men der var det også kun kernen der var nødvendigt,
alt andet blev hentet over netværket vha. NFS-root.

Pas på, du vil ofte kun have ET forsøg - så snart du sletter windows-
partitionen, mister du muligheden for at starte vha. loadlin, så
hvis installationen bliver afbrudt inden LILO og base-systemet er på
plads, er maskinen ret ubrugelig.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-03-02 23:37

Søren wrote:

> [...]
> eksternt 100 mb zip drev (USB). Kan jeg med dette udgangspunkt få
> installeret RedHat så det kommer op og køre og hvordan ?

Del filerne med FTP, HTTP, NFS el. anden netprotokol fra en anden maskine.
Lav to bootdisketter med rawrite fra pcmcia.img og pcmciadd.img.

Boot fra førstnævnte diskette - isæt den anden, når du bliver spurgt. Vælg
at installere fra din FTP, HTTP eller NFS-server.

Har du en tilstrækkelig hurtig internetforbindelse og/eller god
tålmodighed, kan du også installere fra et passende mirror (ftp.funet.fi
plejer at være hurtig) over internettet.

Rasmus

I'm gonna wear some fake disguise.
-- Mick Jagger

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-03-02 00:16

On Thu, 21 Mar 2002 23:37:21 +0100, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]

[...]

> Lav to bootdisketter med rawrite fra pcmcia.img og pcmciadd.img.

> Boot fra førstnævnte diskette

Hvordan skal han boot'e fra en diskette uden et diskettedrev?

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 22-03-02 09:18

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> [...]
>
> Hvordan skal han boot'e fra en diskette uden et diskettedrev?

Godt spørgsmål... Virker loadlin.exe under W2000?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-03-02 09:39

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Godt spørgsmål... Virker loadlin.exe under W2000?

Nej. Den skal have real-mode - dvs. en afart af DOS.

Rasmus

cat complaints > /dev/null

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-03-02 09:39

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
>
> Hvordan skal han boot'e fra en diskette uden et diskettedrev?

Ups, det så jeg ikke - der var jeg en kende for hurtig

Lav en boot-zip disk med DOS, loadlin.exe og vmlinuz og initrd.img (de to
sidstnævnte fra \dosutils\autoboot).

Kør nu "loadlin vmlinuz initrd=initrd.img" fra zip-drevet (den kan vel
boote fra zip-drevet)?

Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.