Kocentration af ammoniakvand
Fra : Anders Abildgaard

Dato : 20-03-02 20:36

Hej -

Når man køber 3-dobbelt salmiakspiritus, står der på flasken: "24,5%
ammoniakvand".

Jeg har fået oplyst, at koncentrationen i procent går på volumenet. Men hvis
jeg nu skal bruge 1 mol ammoniak, hvordan finder jeg så ud af, hvor meget af
det 3-dobbelte salmiakspiritus, jeg skal bruge. For ammoniak er en gas ved
normal temperatur - så kan jeg vel ikke finde en massefylde for den??

mvh
Anders
andersa@privat.dk

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 20-03-02 22:08

Anders Abildgaard skrev :
> [...]
> det 3-dobbelte salmiakspiritus, jeg skal bruge. For ammoniak er en gas ved
> normal temperatur - så kan jeg vel ikke finde en massefylde for den??

Procenten er selvfølgelig masse% (Vol% giver ikke mening).
I 100g ammoniakvand er der derfor 24,5 g NH3, hvilket omregnes til
stofmængde på sædvanlig vis.

--
Hilsen
Regnar Simonsen