Lejeaftale
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-03-02 09:01

Hej gruppe -

En bekendt af mig er bestyrelsesmedlem i en forening, som for nylig har
indgået en huslejeaftale (erhvervslejemål). Ifølge aftalen kan lejemålet
opsiges fra udlejers side efter 3 år.

Udlejer har nu solgt ejendommen - og den nye udlejer ønsker at tredoble
huslejen, idet han mener, at lejemålets værdi er væsentlig højere, end det
der ligger til grund for den aftalte leje. Hvis foreningen ikke går med til
det, vil han opsige lejemålet uden at henholde sig til 3-års fristen.

Kan han det?

Er der øvrige forhold, man bør være opmærksom på?

Besvarelserne må meget gerne indeholde henvisninger til lovgivning, domme,
præcedens m.v.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Jan Bang Jensby

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-03-02 13:26

Fra : Tommi Hjelmdal Niels~

Dato : 20-03-02 17:40

> til

Det afhænger i sidste ende af, hvorvidt foreningen har husket at få tinglyst
udlejers opsigelsesvarsel på ejendommen.
Har den ikke det, kan udlejer opsige efter de almindelige regler herom i
erhvervslejeloven. (Dvs. som udgangspunkt med 3 mdr.'s varsel)

Uanset om lejeaftalen er tinglyst, kan enhver af parterne dog til enhver tid
kræve lejen justeret til markedslejen, jfr. erhvervslejelovens § 13. I denne
henseende er der dog nogle fredningsperioder (på 4 år) som skal iagttages.
Denne bestemmelse kan dog OGSÅ være fraveget i aftalen, men dette er igen
afhængigt af, om aftalen er tinglyst, jfr. erhvervslejelovens § 6, stk. 1.

JA! Netop i henseende til lejens størrelse er det af betydning, hvornår
lejeaftalen er indgået!

Er den indgået FØR 1/1-2000 gælder der nogle lidt andre regler indtil
1/1-2003 - nemlig erhvervslejelovens kap. 16
Er den indgået EFTER 1/1/2000 gælder erhvervslejeloven fuldt ud!

Er ikke nødvendigt, da retsstillingen er klar!

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 20-03-02 23:12

> [...]
til
> det, vil han opsige lejemålet uden at henholde sig til 3-års fristen.

Uden at være ekspert, så er det væsentligt om der er indgået en ny kontrakt
for 3 år siden eller om det blot er en forlængelse af en tidligere kontrakt.
Som loven er nu, kan udlejer hvert 5. år ændre lejen til markedsprisen, men
der i mellem kun ændre med det der er aftalt som f.eks. pristal osv..
Tag det med et gran salt, for jeg er ikke advokat.

Mvh. JørgenE