Regnskabsprogrammer
Fra : Kurt Olesen

Dato : 20-03-02 02:12

Hej
Jeg overvejer at opstarte et lille enkeltmandsfirma og skal så til at lave
økonomistyring/regnskab og skatteregnskab..
Jeg vil bygge et par huse om året og mine indtægter bliver kun et par
posteringer hvorimod jeg løbende får materiale udgifter, driftsudgifter og
en del finanseringsudgifter.

Hvad kan anbefales af edb-program til at danne overblik over situationen og
findes der noget program der også kan lave skatteregnskab?

Jeg starter nok op som enkeltmandsvirksomhed, men når jeg får regnet noget
mere på det skattemæssige bliver det måske efter virksomhedsordningen eller
under et ApS. Findes der edb-programmer eller andre smarte værktøjer til at
overskueliggøre konsekvenserne af de forskellige beskatningsformer?

Vh
Kurt

Fra : Nicolai Mortensen

Dato : 20-03-02 08:48

Kurt Olesen <kurts@mail1.stofanet.dk> skrev:
> [...]
> til at
> overskueliggøre konsekvenserne af de forskellige beskatningsformer?

Hej Kurt,

Hvis du allerede fra start har en vis omsætning bør du gøre brug af en
bogføringsvirksomhed/en revisor. Hvis du sætter en revisor til
årsregnskabet (frivilligt i dit tilfælde) vil han sikkert være
behjælpelig med den ugentlige bogføring også for omkring DKK 1000 pr
måned. Du har nok ikke revisor på, hvilket betyder, at du kan bruge en
af de små bogføringsvirksomheder, som der findes en bunke af. De er
meget fleksible, men ofte meget dygtige - og ikke mindst billige. At
bruge en sådan vil kunne spare dig for en masse tid foran skærmen og
lommeregneren.
Hvis du ikke kan regne med en fast omsætning i din virksomhed fra
start, kan du selvfølgelig vælge at gøre det selv. Det tager godt med
tid at sætte sig ind i de forskellige ting som er lovpligtige - men
kig på www.virksomhedsguiden.dk. I det tilfælde har jeg hørt godt om
systemet C5 Light, som vil koste dig under 5000, mener jeg.

Held og lykke

Nicolai

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-03-02 23:24

Kurt Olesen wrote:

> [...]
>
> Hvad kan anbefales af edb-program til at danne overblik over situationen
> og findes der noget program der også kan lave skatteregnskab?

Der findes et gratis program til Linux: sql-ledger, også på dansk.
www.sql-ledger.org

Ulemper: Kan være svær at installere.

Martin.

Fra : Susanne Skjold

Dato : 27-03-02 02:37

Hej Kurt
Valget af virksomhedsform har afgørende betydning for, hvordan man
beskattes som du selv er inde på. Det er derfor en god idé at drøfte
virksomhedsform med din revisor, før man starter.

Hvis man etablerer sin virksomhed i selskabsform, beskattes den løn,
man trækker ud til sig selv, som personlig indkomst. Desuden beskattes
virksomhedens overskud.

Hvis man etablerer sin virksomhed som personligt ejet, beskattes man
efter personskattereglerne.
Man kan vælge mellem tre forskellige former for beskatning,
hvoraf den ene
–virksomhedsskatteordningen minder dog en del om
selskabsbeskatningen.

Anpartsselskaber er lovregulerede. I et ApS hæfter ingen af
anpartshaverne personligt for selskabets forpligtelser. De hæfter kun
med den anpartskapital, de hver især har indskudt. Det koster minimum
125.000 kr. at stifte et anpartsselskab.

Et ApS beskattes med 30% af selskabets skattepligtige indkomst.

personligt ejede virksomheder hæfter ejeren/ejerne for alle
virksomhedens forpligtelser med hele sin formue. Det indebærer, at fx
privat opsparing eller egen bolig kan sættes på spil, hvis
virksomheden giver underskud og må lukke.
Fordelen ved at starte virksomheden som personligt ejet er, at der
ikke kræves indskudskapital.

Virksomhedsordningen

Virksomhedsordningen er indført for at opnå en større skattemæssig
ligestilling mellem personligt drevne virksomheder og selskaber. Det
er en betingelse for at anvende virksomhedsordningen, at der sker en
regnskabsmæssig adskillelse af virksomhedens økonomi og den private
økonomi.
Med virksomhedsordningen opnår man:
Fuldt fradrag for renteudgifter. Det fulde fradrag har dels betydning,
hvis man har forholdsvis store renteudgifter, samtidig med at den
samlede personlige indkomst overstiger bundfradraget for topskatten,
dels for beregningen af arbejdsmarkedsbidrag og særlig
pensionsopsparing

Mulighed for lavere a conto beskatning af ikke hævede
virksomhedsoverskud. Man kan nøjes med at betale en a conto skat på
30% af det overskud, der er opnået i året. Forudsætningen er dog, at
man ikke hæver hele overskuddet til privat forbrug. A conto skatten
kan bruges til at udskyde beskatningen af de overskud, som forbliver i
virksomheden, ligesom den kan bruges til at udjævne gode år med
dårlige år. Derved opnår man en bedre konsolidering af virksomheden,
end hvis man skulle betale personlig skat af hele overskuddet.

m.v.h.
Susanne

Fra : MBS

Dato : 05-04-02 18:38

Hej,

Lidt sent svar, men alligevel. Prøv at checke www.officefinancials.com.

Jeg har haft udtalt fornøjelse af programmet, og det har ydermere den
fordel, at du kan sende programmet til din revisor sammen med bogføringen.
Han/hun kan så se alle posteringer, årsregnskab etc etc uden at det koster
een krone for programmet.

Det program kan så meget for en brøkdel af den pris andre programmer koster.

MVH

Michael

Fra : Henrik Olesen

Dato : 07-04-02 16:15

Her er 2 gode programmer hvor af det ene findes i en gratis udgave. Der skal
ikke købes ekstra dyre moduler etc :)

http://www.startfirma.dk/startfirma/forum_vispost.php?id=37&pg_name=it&lng=d
k&kat=1420

Du kan også selv prøve at stille et spørgsmål på www.startfirma.dk

Mvh Henrik

Fra : Alice Sørensen

Dato : 24-04-02 11:26

Ja, måske lidt sent.... men jeg vil gerne anbefale http://www.stoneware.dk/.
Har du under 300 bilag pr. år kan du hente program gratis - og hvis flere bilag så er program meget billig.
Det er let at betjene - men kik selv noget mere på siden

Alice