Driftsikker harddisk? hvilken?
Fra : Kong Kent

Dato : 19-03-02 22:32

Hejsa

Vi ved alle, at skal man have en bil der starter HVER gang, også efter
250.000 km. uden at skulle på værkstedet om og om igen, så skal man købe
Toyota. Det kan man se via de danske FDM undersøgelser, eller via de tyske
TÜV undersøgelser.

Men hvad med harddiske? Hvilken harddisk starter HVER gang og holder i
LAAAANG tid :)
Er der nogle undersøgelser der viser hvilke harddiske der er mest
pålidelige.

Jeg har nemlig øjnene på følgende (taget fra www.edbpriser.dk)
DeskStar 120GXP 80GB 2MB / 8,5ms / 7200 RPM / IDE100 / 3 Years 1.564 kr.
DiamondMax Plus D740X 80GB 2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE133 / 3 Years 1.419
kr.
Caviar WD800BB 80GB 2MB / 8,9ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.597 kr.
Barracuda IV 80GB 2MB / 9,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.485 kr.

Det er alle 80GB, og kommer fra IBM, Maxtor, Seagate og Western Digital. De
ligner unægteligt hinanden både i specs, pris osv... men hvilken HD starter
også om 3 år, uden at have haft probz i mellemtiden? (har et Asus A7V
bundkort, og det har kørt 110% stabilt med en IBM Deskstar 45GB ATA100 disk
siden 2000)

Jeg har altså selv gode erfaringer med IBMs deskstar, men det er jo ikke
ensbetydende med, at netop dén disk har den laveste fejlfrekvens.

Anyone help me, evt. personlige erfaringer eller henvisninger til
tests/sammeligninger?

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 20-03-02 04:27

jeg ville klart gå efter cudaIV'eren ... det er også den mest lydløse hdd.

den er ikke den allerhurtigste, men den er ok.

/J
ps. Har en VW Santana 1.8 fra '83 som har gået 320.000 og den starter skam
også hver eneste morgen....

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-03-02 07:47

> [...]
> LAAAANG tid :)
> Er der nogle undersøgelser der viser hvilke harddiske der er mest

Hvis du vil have en driftssikker disk så skulle du måske prøve at kikke på
lidt andet end IDE, her tænker jeg selvfølgelig på SCSI....det er noget
dyrer, men det kan jo være der er en grund til det

MVH
Thomas

Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 20-03-02 08:19

....men hvad med harddiske? Hvilken harddisk starter HVER gang og holder i
LAAAANG tid :)

Hej
Jeg ville gå efter Caviar'en... Jeg har selv én jeg bruger som backup - den
er ca. 5 år gammel og kører perfekt...

Desuden har jeg en Ford Fiesta 1.1 - der har kørt over 260.000 km og starter
og kører hver dag...

Lenn

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-03-02 19:38

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> wrote in message
> Barracuda IV 80GB 2MB / 9,5ms / 7200RPM / IDE100 / 3 Years 1.485 kr.

Har netop købt dette. Den er super lydløs (i forhold til IBM og Maxtor i
hvert fald), lynhurtig og efter sigende yderst stabil.

Fra : Glenn hagedorn

Dato : 22-03-02 15:26

Christian må ikke sammenligne IBM Og Maxtor. Der er meget stor forskel på
de to diske, Jeg har kun instaleret en IV baracuda og det /er en stille
disk, jeg har haft 2 IBM GXP i tre Mdr. Herefter købte jeg 2 stk. Maxtor
D740X de støjer overhovedet ikke. Du kan sikkert ikke høre forskel på Matox
D740X og IV Baracuda når de er instaleret. IBM GXP serie 75, 60 eller 120
kan i støj og varme Sammenlignes kan med SCSI diske.
IBM har ikke været særlig heldig med deres diske de sidste år Jeg har læst
at IBM også har første pladsen på støjende SCSI diske, men om de også går
ligeså hurtig i stykker ved jeg ikke de kan måske kun køre 4 timer dagligt.
Venligst Glenn.