E-smith 5
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-03-02 19:46

Hejsa

Jeg har en gl. Pentium 120mhz som jeg skal have lavet om til en webserver
med PHP understøttelse. Den skal dog også kunne køre virtualdomains.

Jeg er ikke for skrap til Linux, men jeg kan da godt finde ud af det.. Men
da jeg ikke er for skrap til det, har jeg prøvet E-smith 5, og det var
kanon. Men pludselig en dag, da jeg belastede den med nogle få forskellige
ting genstartede den, og filsystemet er nu gået i stykker. Så jeg skal have
reinstalleret den.. Nu er spørgsmålet så, om E-smith er den rigtige løsning
igen, eller om I har et bedre forslag. Det må meget gerne være noget lige så
nemt, men hvis det klart bedste er at gå igang med noget Debian eller
lignende, må jeg vel tage det med.

På forhånd tak.

M.v.h.

Henrik

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-03-02 20:09

On Tue, 19 Mar 2002 19:45:39 +0100, Henrik Rasmussen wrote:

> Men pludselig en dag, da jeg belastede den med nogle få forskellige
> ting genstartede den, og filsystemet er nu gået i stykker. Så jeg
> skal have reinstalleret den..

Dumt spørgsmål: Kan det ikke repareres?

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-03-02 20:28

Det ved jeg ikke.. Den kommer med noget om at jeg skal indtaste root
password.. Gør jeg det, kommer jeg også ind, hvor der står noget med <repair
harddisk> -

Og hvis jeg skriver yes, bliver skærmen fyldt ud med y og ikke andet..

Men det er også lige meget.. Den trængte til at blive reinstalleret..
Jeg har også slettet den..

M.v.h.

Henrik

spamtrap@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-02 21:04

Den Tue, 19 Mar 2002 20:28:23 +0100 skrev Henrik Rasmussen:
>Det ved jeg ikke.. Den kommer med noget om at jeg skal indtaste root
>password.. Gør jeg det, kommer jeg også ind, hvor der står noget med <repair
>harddisk> -

Det er din $-prompt, som ser lidt anderledes ud. Hvis du havde kigget
et par linier højere oppe, ville du se at den faktisk fortæller hvad
du skal skrive:

fsck /dev/hdx1

fsck kommandoen svarer til scandisk under windows - den checker
filsystemet, og forsøger at reparere det hvis den finder nogen fejl.

>Og hvis jeg skriver yes, bliver skærmen fyldt ud med y og ikke andet..

kommandoen "yes" er beregnet til at snyde dumme programmer der spørger
om en hel masse, hvor man bare skal svare y til det hele.

>Men det er også lige meget.. Den trængte til at blive reinstalleret..

Q: Hvordan ser man at en maskine trænger til at blive reinstalleret?
A: Den skriver: "Starting Microsoft Windows", når den booter.

>Jeg har også slettet den..

Det vil jeg så betragte som en fejl.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-03-02 21:14

Ok.. Tak for hjælpen.. Det vil jeg huske næste gang.. Jeg havde prøvet at se
på det den skrev, men jeg fattede ikke hvad den mente.. Den skrev ikke noget
om det er /dev/hdx1

Jeg har lavet en fejl, det kan jeg godt se nu..

Men tak for al hjælp..

M.v.h.

Henrik

Fra : Klaus Kolle

Dato : 20-03-02 08:26

<destroyer@pc.dk> wrote:

> [...]
>nemt, men hvis det klart bedste er at gå igang med noget Debian eller

Jeg har nogle stykker e-smith ude at køre og er overordentlig tilfreds
med den løsning. Den stiller ikke de store krav til HW. Eneste anke er
at hvis man vil ændre på opsætningerne er det min anbefalning, at man
sætter sig ind i hele e-smiths configurations setup og anvender det.
Jeg har efterhånden tilpasset min egen e-smith og brugt den fornødne
tid på at tilrette scipts og templates, så hele systemet hænger
sammen.

Klaus