Spørgsmål ang. salg af egen software
Fra : John Swartzch

Dato : 19-03-02 19:24

Hej ng,

Jeg burde nok tilspørge Told/skat eller en revisor om dette, men da jeg
mener sagen er lidt speciel idet emnet er software, spørger jeg her.

Jeg er hobbyprogrammør ved siden af studiet, og er ved at færdiggøre et
lille pænt program, som jeg gerne vil sælge som shareware.
Da jeg helst vil uden så meget papirarbejde som muligt, benytter jeg mig af
www.shareit.com (der er som regnow), til at ordne alt
hvad der hedder betaling med kreditkort, bankoverførsler mv.

Prisen på programmet er ca. 15$

Hvorledes bør jeg forholde mig til moms, skat o.lig.
Siturationen er jo den, at folk henter programmet fra en hjemmeside,
hvorefter de (forhåbentligt)
køber en registreringsnøgle. Selve salget foregår fra ShareIt, i Tyskland,
som på et tidspunkt overfører
penge til min bankkonto i Danmark.

Er der nogle der har været i lignende siturationer (det er der jo nok : ),
fortæl venligtst hvad i har gjort .

Mvh,
Thomsen

Fra : Ingmar Jørgensen

Dato : 19-03-02 20:26

Du er ikke momspligtig før du har et salg over 20.000 årligt. Der er
overvejelser igang politisk for at forhøje denne grænse til 50.000. Hvis du
når denne grænse, skal du lade dig moms registrere.
(Jeg ville vente og se - medmindre du på forhånd er helt sikkerpå, at du
når dette beløb).

Men du skal naturligvis føre regnskab over provenuet for dine solgte
licenser, som du skal betale indkomstskat af. Du skal udfylde en udvidet
selvangivelse, hvor du vedlægger regnskab for dine solgte programmer.
Kontakt eventuelt dit lokale skattevæsen, hvis du er i tvivl.

mvh
Ingmar Jørgesen
http://www.ingmar.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-03-02 00:23

ShareIt ordner det hele for dig: Hvis det er EU salg opkræves 25% moms
fra private og ingen moms fra virksomheder (hvis de opgiver moms ID).
Desværre opkræver systemet ikke moms fra danske virksomheder, hvad det
egentlig burde, men det problem er nok til at overse.

Du får moms og det hele tilsendt og skal så sende momsen videre til told
og skat.

Fordelen ved ikke at være momsregistreret er, at private brugere i
udlandet slipper billigere, til gengæld kan du ikke trække den danske
moms fra herhjemme. Hvad der er mest værd, må du selv afgøre. Men hvis
omsætningen er høj nok, skal du under alle omstændigheder være
moms-registreret, som Ingmar også skriver.

dk.erhverv er i øvrigt en bedre gruppe til denne type spørgsmål.

Hilsen
Uffe