/ Forside / Karriere / Uddannelse / Undervisning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Undervisning
#NavnPoint
Nordsted1 2466
miritdk 1120
svendgive.. 884
ans 760
gert_h 695
Benjamin... 670
pifo 635
Uffe29 610
frieda 592
10  Balcanard 580
projektopgaven
Fra : Dorte Olesen


Dato : 19-03-02 18:25

Vi har lige afsluttet projektopgaven i 9.klasse. Det gik godt med flotte og
fantasifulde fremlæggelser.
Hjertesuk.
Bare alle skoler gjorde mere ud af problemformuleringen, så projektopgaven
ikke ender som et emnearbejde.

DO



 
 
Per Thykjær Jensen (20-03-2002)
Kommentar
Fra : Per Thykjær Jensen


Dato : 20-03-02 20:10

"Dorte Olesen" <olesen-cd@post.tele.dk> wrote in message
news:3c97746a$0$92537$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vi har lige afsluttet projektopgaven i 9.klasse. Det gik godt med flotte
og
> fantasifulde fremlæggelser.
> Hjertesuk.
> Bare alle skoler gjorde mere ud af problemformuleringen, så projektopgaven
> ikke ender som et emnearbejde.

Hej Do - problemformuleringen er et smertensbarn. Det bliver den ved med at
være. På gymnasiet. På KVU. På universitetet. Måske finder vi først ud af,
hvad en pf. er, når vi bliver lærere...

Per




Michael Bang (21-03-2002)
Kommentar
Fra : Michael Bang


Dato : 21-03-02 00:30


"Dorte Olesen" <olesen-cd@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c97746a$0$92537$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vi har lige afsluttet projektopgaven i 9.klasse. Det gik godt med flotte
og
> fantasifulde fremlæggelser.
> Hjertesuk.
> Bare alle skoler gjorde mere ud af problemformuleringen, så projektopgaven
> ikke ender som et emnearbejde.
>
> DO
>

Jeg synes ikke altid den skal vægtes så meget. Hvis eleverne selv bliver
grebet af deres projekter, kommer den tit af sig selv. I "Det udvidede
projektbegreb", beskyldes problemformuleringen endda for at være
opreklameret som udgangspunkt, i nogle tilfælde for ligefrem at være
forhindrende for god projektlæring.

Har selv siddet med fremlæggelser mandag-tirsdag, og manglet den nogle
steder. Andre steder er den kommet overraskende meget af sig selv. Pointen
er, at jeg ikke har forfulgt den så meget, at jeg har forhindret eleverne i
at få undersøgt, produceret og fremlagt store flotte sanselige ting. Mange
af deres problemformuleringer er implicitte. Selve det de kalder for en
problemformulering, er ofte det kedelige spørgsmål, som du refererer til.
Men i den sociale del, så har de været konstruktivt problemorienterede, uden
selv at være klar over det. Ligeså i fremlægnings og formidlingsdelen, har
de truffet en del problembaserede valg, som de har kvalificeret gennem deres
projektarbejde.

Så derfor mit forslag til løsning på problemet: Slap af, slip dem fri, og
vent på det kommer til dem. Er de ikke parate til det endnu, så nyd deres
engagement, og vid, at når bare engagementet er der, så skal
problemorienteringen også nok komme, når de begynder at kede sig ved
produktion og ren undersøgelse. Det er ikke de få linjer i begyndelsen af
opgaven, der gør det til en projektopgave mere end en emneopgave.

Michael Bang




Peter Ole Kvint (04-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 04-04-02 18:59



Dorte Olesen wrote:

> Vi har lige afsluttet projektopgaven i 9.klasse. Det gik godt med flotte og
> fantasifulde fremlæggelser.
> Hjertesuk.
> Bare alle skoler gjorde mere ud af problemformuleringen, så projektopgaven
> ikke ender som et emnearbejde.
>

Hvis du først har forstået hvad der er problemet, så finder du hurtigt
løsningen.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste